[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oznacza to, że środki Phare, przyznane Polsce od roku 2000, muszą być brane pod uwagę przy ustalaniu budżetu państwa na rok następny.W latach 2000-2006, zgodnie z Nową Orientacją Phare, na projekty inwestycyjne zostanie przeznaczonych 70% środków i 30% na projekty dotyczące pomocy instytucjonalnej.A zatem program Phare będzie współfinansował projekty dotyczące dostosowania polskiego prawodawstwa do prawa wspólnotowego, wzmocnienia administracji państwowej, umocnienia państwa prawa i instytucji demokratycznych, słowem działania przygotowujące kraj do przyjęcia obowiązków związanych z członkostwem.Pomoc inwestycyjna będzie się koncentrować na wzmocnieniu infrastruktury niezbędnej z punktu widzenia przyjmowania prawa wspólnotowego oraz na działaniach służących zmniejszaniu dystansu gospodarczego i społecznego między Polską a Unią Europejską.Program ISPA jest przedakcesyjnym instrumentem polityki strukturalnej, mającym na celu wsparcie dużych, krajowych przedsięwzięć inwestycyjnych w dziedzinie ochrony środowiska i transportu.Budżet programu ISPA dla 10 kandydujących państw z Europy Środkowej i Wschodniej do Unii Europejskiej został ustalony na 1,040 mld euro rocznie w latach 2000-2006.Z funduszu ISPA Polska może otrzymywać od 312 mln do 385 mln euro rocznie.W roku 2000 przyznano jej 351 mln euro, z czego 177 mln przypada na sektor ochrony środowiska i 174 mln na rozwój infrastruktury transportowej.Program SAPARD to trzeci instrument pomocy finansowej adresowanej do państw kandydujących do Unii Europejskiej Przeznaczony jest na pomoc w dziedzinie modernizacji rolnictwa i na rozwój obszarów wiejskich.W ramach tego programu przewidzianego na lata 2000-2006, Komisja Europejska ma przekazywać 10 krajom kandydującym 520 mln euro rocznie.W ramach programu Sapard 2000Polska ma otrzymać 168,7 mln euro.Z zestawienia powyższych alokacji środków pomocowych Unii Europejskiej w roku 2000 wynika, że Polska będzie mogła wykorzystać około 980 mln euro.Struktura zarządzania programem Phare w PolsceNowa orientacja PHARE wprowadza znaczne zmiany w zarządzaniu środkami finansowymi, przenosząc odpowiedzialność za obsługę finansową poszczególnych projektów z Komisji Europejskiej na administrację rządową państw będących beneficjentem pomocy.Powyższe decyzje doprowadziły do powołania w Polsce nowej struktury zarządzania funduszami Phare.Za przygotowanie programów odpowiedzialny jest tzw.Narodowy Koordynator Pomocy /National Aid Co-ordinator/.Jest nim szef Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.Zarządzanie środkami Phare oraz prowadzenie nadzoru finansowego leży natomiast w gestii Departamentu Obsługi Funduszy Pomocowych w Ministerstwie Finansów, pełniącego rolę Narodowego Funduszu Środków Finansowych /National Fund/.Na jego czele stoi Pełnomocnik Rządu ds.Obsługi Środków Pomocowych pochodzących z Unii Europejskiej, tzw.National Authorising Officer.Zgodnie z założeniami Nowej Orientacji Phare, środki finansowe, przeznaczone na rzecz danego programu, wpływają w w kolejnych ratach na specjalny rachunek bankowy, skąd przekazywane są na rzecz poszczególnych resortów lub władz regionalnych, odpowiedzialnych za realizację programu.W poszczególnych sektorach gospodarki za realizację projektów, dotyczących programów przeznaczonych na wsparcie inwestycji, odpowiedzialne są tzw.Jednostki Realizujące Projekty /Implementing Agencies/.Wszystkie komponenty programów Phare dotyczące rozwoju instytucjonalnego są natomiast zarządzane przez tzw.Centralną Jednostkę Finansująco- Kontraktującą /Central Finance and Contracts Unit/.Tego typu jednostka została powołana w Polsce w ramach Funduszu Współpracy.Krajowe projekty Phare, przedkładane Komisji Europejskiej ze strony polskiej, są opiniowane przez Komitet Zarządzający Phare /Management Committee/, składający się z przedstawicieli państw członkowskich.Na podstawie powyższej opinii Komisja Europejska decyduje o akceptacji programu na dany rok, czemu towarzyszy publikacja w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.Nadzór nad wykorzystaniem funduszy Phare sprawuje Wspólny Komitet Monitorujący (Joint Monitoring Committee), zwoływany co 6 miesięcy przez Narodowego Koordynatora Pomocy.W skład komitetu wchodzą: Narodowy Koordynator Pomocy, Pełnomocnik Rządu ds.Obsługi Środków Finansowych Pochodzących z Unii Europejskiej oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej.Projekty, finansowane ze środków Phare od roku 1998 podlegają kontroli NIK oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl