[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ad l.Odpowiedz jest jasna.Ad 2.Pycha nie jest tym samym co próżność, lecz jej przyczyną.Bo pycha jestwykolejonym dążeniem do wyższości, natomiast próżność dąży do okazaniawyższości.Ad 3.Fakt, że zazdrość, będąca grzechem głównym, rodzi się z pychy, nie dajepodstaw do wniosku, że pycha jest grzechem głównym, lecz tylko że jest czymśbardziej naczelnym niż grzechy główne.148 ZAGADNIENIE 163.O GRZECHU PIERWSZEGO CZAOWIEKAZastanówmy się teraz nad problemem grzechu pierwszego człowieka, którym byłapycha, badając 1) Jego grzech.2) Karę za ten grzech.3) Pokusę, która doprowadziłago do grzechu.Pierwsze zbadamy szukając odpowiedzi na cztery pytania: l.Czy pycha byłapierwszym grzechem pierwszego człowieka? 2.Co pierwszy człowiek zamierzałosiągnąć tym grzechem? 3.Czy jego grzech był cięższy niż wszystkie Inne grzechy?4.Kto więcej zgrzeszył, mężczyzna czy kobieta?Artykuł 1.CZY PIERWSZY GRZECH PIERWSZEGO CZAOWIEKA BYA PYCH ?Wydaje się, że pycha nie była pierwszym grzechem pierwszego człowieka,ponieważ:1.Mówi Apostoł1), że ,,przez nieposłuszeństwo jednego człowieka grzesznikami stałosię wielu.A ponieważ pierwszy grzech pierwszego człowieka jest tym, przez cowszyscy ludzie stall się grzesznymi w grzechu pierworodnym, zatem nie pycha, lecznieposłuszeństwo było pierwszym grzechem pierwszego człowieka.2.Objaśniając słowa Ewangelii2):  rzeki mu szatan.Ambroży powiada3), że diabełkusił Chrystusa w tym samym porządku, w jakim zwyciężył pierwszego człowieka.Aponieważ Chrystus najpierw był kuszony do łakomstwa, bo napisane jest4):  jeślijesteś Synem Bożym, rzecz, aby te kamienie chlebem się stały , zatem pierwszymgrzechem pierwszego człowieka było łakomstwo, a nie pycha.3.Człowiek zgrzeszył za namową diabła.Lecz czyniąc to diabeł obiecał człowiekowiwiedzę, co wynika z Księgi Rodzaju5).Zatem powodem pierwszego nieporządkudokonanego przez człowieka było dążenie do wiedzy, a więc cieka-wość, która wobectego była pierwszym grzechem, a nie pycha.4.Słowa Apostoła6):  niewiasta bowiem była zwiedziona i dopuściła sięprzestępstwa , objaśnia Augustyn7) w tych słowach:  Apostoł słusznie nazywa touwiedzeniem, ponieważ to, co im doradzano było fałszem, ale przedstawionym imjako prawda, mianowicie, że Bóg zakazał im dotykać tego drzewa dlatego, bowiedział, że jeśli się go dotkną, bada jako bogowie; jak gdyby ten, który uczynił ichludzmi, z zazdrości pożałował im boskości.A ponieważ wiara w coś takiego jest'wyrazem niewierności, wobec tego pierwszym grzechem człowieka była niewiara, anie pycha.Z drugiej jednak strony mówi Eklezjastyk8):  pycha jest początkiem każdegogrzechu.Lecz początkiem wszystkich grzechów jest grzech pierwszego człowieka,zgodnie z Apostołem9):  przez jednego człowieka wszedł grzech na ten świat.Wobec tego pierwszym grzechem ludzkim była pycha.Odpowiedz: Na jeden grzech może składać się wiele ruchów a z nich w tym znajdujesię znamię pierwszego grzechu, w którym najpierw zajdzie nieporządek.Jest zaśrzeczą jasną, że nieporządek zachodzi pierwej w wewnętrznym poruszeniu duszy niż149 w zewnętrznej czynności ciała.Ponieważ, jak mówi Augustyn10)  nie traci sięświętości ciała, jak długo świętość ta jest w duszy ; spośród zaś ruchówwewnętrznych dążenie ku celowi jest pierwsze niż dążenie ku środkom do celu,dlatego pierwszy grzech człowieka zaszedł tam, gdzie mógł zajść pierwszynieporządny ruch dążeniowy do celu.A ponieważ harmonia w człowieku w stanieniewinności była taka, że ciało w niczym nie buntowało się przeciw duchowi, dlategopierwszy nieporządek dążeniowych władz człowieka nie mógł wyniknąć z jegodążenia do jakiegoś dobra zmysłowego, do którego zmierza pożądliwość cielesnawbrew porządkowi rozumu.Zatem pierwszy nieporządek dążności ludzkiej powstał z nieporządnego dążenia dojakiegoś dobra duchowego.Dążność ta nie byłaby nieporządna, gdyby zdążał on dotego dobra zgodnie z wyznaczoną sobie przez Boga regułą.Stąd wynika, że pierwszygrzech ludzki polegał na dążeniu ku jakiemuś dobru duchowemu ponad właściwą mumiarę, a to właśnie stanowi pychę.Stąd wniosek oczywisty, że pierwszym grzechempierwszego człowieka była pycha.Ad 1.Człowiek nie zamierzał nieposłuszeństwa dla niego samego, gdy byłnieposłusznym wobec przykazania Boskiego; to bowiem mogło  zajść tylkozałożywszy uprzedni nieporządek woli.Wynika zatem, że chciał go z powodu czegośinnego.Otóż tym pierwszym, co nieporządnie zamierzał, była własna wyższość, wwyniku czego przyczyną jego nieposłuszeństwa była pycha.I to właśnie wyrażaAugustyn11), że  nadęty pychą, człowiek ulegając namowom węża, wzgardziłprzykazaniami Boga.Ad 2.Trzeba przyznać, że w grzechu pierwszych rodziców współdziałało takżełakomstwo12):  Ujrzała tedy niewiasta, że dobre było drzewo ku jedzeniu, i piękne dlaoczu, i na wejrzenie rozkoszne; i wzięła z owocu jego, i jadła.Jednakże dobroć ipiękność pokarmu jako takie nie były pierwszą pobudką do grzechu, bo była nią raczejnamowa węża, który mówił:  otworzą się oczy wasze i będziecie jako bogowie ; itego właśnie pożądając niewiasta wpadła w pychę [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl
  • ) ?>