[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mimo wskazanych powy-żej różnic, zarówno demokracja, jak i liberalizm opowiadają się za państwemprawa , tzn.państwem, w którym władza publiczna poddana jest kontroli Kon-stytucji i innych aktów prawa zgodnego z ustawą zasadniczą, a obywatel maprawo do odwołania się do niezawisłych sądów, kiedy jest przekonany o nad-użyciu władz w stosunku do niego i niesprawiedliwych wyroków sądowych. Współczesne europejskie państwa demokratyczne oscylują między de-mokracją liberalną a demokracją socjalną, państwem minimum a rozbudo-wanym państwem opiekuńczym wciąż poszukując złotego środka międzynimi (B.Szacka, 2003, s.409).Reasumując, współczesne państwo jest organizacją celowo-terytorialną,przymusową, wyposażoną w atrybuty władzy zwierzchniej po to, by bronićprzed zagrożeniem zewnętrznym i wewnętrznym ludzi mieszkających na okre-ślonym terytorium.Jest ono suwerennym podmiotem prawa międzynarodowego.Jest ono organizacją przymusową obejmującą całe społeczeństwo i pełniącafunkcje prawodawczą, porządkową, administracyjną, gospodarczo-organizacyj-ną, kulturalno-oświatową.Sprawuje ono władzę poprzez stanowienie prawai wymuszanie jego stosowania siłą swych sankcji.Wyróżnia się trzy typy władzpaństwa: ustawodawcze, sądownicze i administracyjne (wykonawcze).Niekiedywspomina się o czwartej władzy nieformalnej, władzy kontrolno-prasowej (in-formacyjnej) Prawo jest terminem wieloznacznym.W naszym wykładzie będziemy jerozumieć jako system norm definiujących sposoby postępowania określonychadresatów nakazany przez instytucje ustawodawcze państwa lub innej pozapań- 45stwowej organizacji społecznej i sankcjonowany różnymi formami przymusu,jakimi dysponuje państwo lub organizacje pozapaństwowe (np.przedsiębiorstwagospodarcze).Według Z.Ziembińskiego istnieje kilka koncepcji prawa (autoropisuje je w rozdziale IV Etycznych problemów prawoznawstwa oraz w Me-todologicznych zagadnieniach prawoznawstwa w rozdziale Rola sporów o de-finicję prawa s.197-202).Koncepcja normatywna zakłada, że prawo obejmuje tylko te normy postę-powania, które zostały ustanowione w procedurach uznawanych w aktach prawaprocesowego lub uznane (ratyfikowane) przez kompetentne organy władzy pu-blicznej.Nie rozróżnia się tu litery prawa i ducha prawa tzn.ocen i norm moral-nych lub etycznych, jakim ma służyć prawo.Zgodnie z tą koncepcją rozróżniasię prawo słuszne i niesłuszne w sensie wartościującym, tzn.takie, któregonależy przestrzegać i takie, które można, narażając się na określone konsekwen-cje, bojkotować (licząc, że może się sankcji uniknie, bo zarządzający sankcjamiteż będą bojkotować niesłuszne prawo).Koncepcja prawnonaturalna, w myśl której prawo obejmuje tylko te normy,które pozostają w zgodzie z ustanowionymi przez Boga lub Rozum normamiprawa natury, normami etycznymi lub religijnymi, bądz dającymi się wydedu-kować z ocen sformułowanych przez te autorytety.Koncepcja realistyczna, w myśl której prawem jest zespół faktów społecz-nych lub psychicznych związanych ze stanowieniem, obowiązywaniem i stoso-waniem norm prawnych.Na użytek naszych wykładów przyjmiemy koncepcję normatywną, w którąjest wpisana również łacińska maksyma dura lex sed lex ( twarde prawo, aleprawo ), zakładając że poza prawem stanowionym przez organy państwa, czyliprawem publicznym, istnieje również system prawa stanowionego przez organi-zacje społeczne i gospodarcze, tzw.prawo prywatne.Prawo bywa dzielone według różnych kryteriów.Według ważności wyod-rębnia się:- konstytucję (ustawę zasadniczą),- ustawy,- rozporządzenia,- ratyfikowane umowy i akty prawa międzynarodowego, unijnego w szcze-gólności.Według kryterium prawo wewnętrzne wyróżnia się następujące typy prawa:- konstytucyjne,- karne,- cywilne,- administracyjne,- pracy,- rodzinne i opiekuńcze,- finansowe,- międzynarodowe.46Według kryterium przedmiot regulacji prawa wyróżnia się najczęściejprawo:- autorskie,- bankowe,- budowlane,- celne,- energetyczne,- konstytucyjne,- lotnicze,- medyczne,- międzynarodowe,- drogowe,- podatkowe,- rolne,- upadłościowe,- finansowe itp.Akty prawne, zależnie od swej ważności są publikowane w Dzienniku Ustawlub w Monitorze Polskim.Opublikowanie aktu prawnego jest warunkiem jegoobowiązywania.Zakłada się, że obywatele nie mogą tłumaczyć się nieznajomo-ścią należycie ogłoszonego prawa.Przyjmuje się wprost, że nieznajomość pra-wa szkodzi (ignoratio iuris nocet).W Polsce nie obowiązuje, znane w prawieanglosaskim, prawo zwyczajowe.Wśród aktów prawa, stanowionego przez grupy celowe, jednostki gospodar-cze w szczególności, wyróżniamy: statuty, regulaminy i podziały kompetencjizwiązane np.z jednostkami organizacyjnymi itp.Prawo stanowione przez instytucje państwa dzieli się na prawo materialne(jego działy wyliczono powyżej) oraz prawo procesowe zawarte w kodeksachpostępowania: karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, administracyj-nego, prawa pracy itp.procedury [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl przylepto3.keep.pl
.Mimo wskazanych powy-żej różnic, zarówno demokracja, jak i liberalizm opowiadają się za państwemprawa , tzn.państwem, w którym władza publiczna poddana jest kontroli Kon-stytucji i innych aktów prawa zgodnego z ustawą zasadniczą, a obywatel maprawo do odwołania się do niezawisłych sądów, kiedy jest przekonany o nad-użyciu władz w stosunku do niego i niesprawiedliwych wyroków sądowych. Współczesne europejskie państwa demokratyczne oscylują między de-mokracją liberalną a demokracją socjalną, państwem minimum a rozbudo-wanym państwem opiekuńczym wciąż poszukując złotego środka międzynimi (B.Szacka, 2003, s.409).Reasumując, współczesne państwo jest organizacją celowo-terytorialną,przymusową, wyposażoną w atrybuty władzy zwierzchniej po to, by bronićprzed zagrożeniem zewnętrznym i wewnętrznym ludzi mieszkających na okre-ślonym terytorium.Jest ono suwerennym podmiotem prawa międzynarodowego.Jest ono organizacją przymusową obejmującą całe społeczeństwo i pełniącafunkcje prawodawczą, porządkową, administracyjną, gospodarczo-organizacyj-ną, kulturalno-oświatową.Sprawuje ono władzę poprzez stanowienie prawai wymuszanie jego stosowania siłą swych sankcji.Wyróżnia się trzy typy władzpaństwa: ustawodawcze, sądownicze i administracyjne (wykonawcze).Niekiedywspomina się o czwartej władzy nieformalnej, władzy kontrolno-prasowej (in-formacyjnej) Prawo jest terminem wieloznacznym.W naszym wykładzie będziemy jerozumieć jako system norm definiujących sposoby postępowania określonychadresatów nakazany przez instytucje ustawodawcze państwa lub innej pozapań- 45stwowej organizacji społecznej i sankcjonowany różnymi formami przymusu,jakimi dysponuje państwo lub organizacje pozapaństwowe (np.przedsiębiorstwagospodarcze).Według Z.Ziembińskiego istnieje kilka koncepcji prawa (autoropisuje je w rozdziale IV Etycznych problemów prawoznawstwa oraz w Me-todologicznych zagadnieniach prawoznawstwa w rozdziale Rola sporów o de-finicję prawa s.197-202).Koncepcja normatywna zakłada, że prawo obejmuje tylko te normy postę-powania, które zostały ustanowione w procedurach uznawanych w aktach prawaprocesowego lub uznane (ratyfikowane) przez kompetentne organy władzy pu-blicznej.Nie rozróżnia się tu litery prawa i ducha prawa tzn.ocen i norm moral-nych lub etycznych, jakim ma służyć prawo.Zgodnie z tą koncepcją rozróżniasię prawo słuszne i niesłuszne w sensie wartościującym, tzn.takie, któregonależy przestrzegać i takie, które można, narażając się na określone konsekwen-cje, bojkotować (licząc, że może się sankcji uniknie, bo zarządzający sankcjamiteż będą bojkotować niesłuszne prawo).Koncepcja prawnonaturalna, w myśl której prawo obejmuje tylko te normy,które pozostają w zgodzie z ustanowionymi przez Boga lub Rozum normamiprawa natury, normami etycznymi lub religijnymi, bądz dającymi się wydedu-kować z ocen sformułowanych przez te autorytety.Koncepcja realistyczna, w myśl której prawem jest zespół faktów społecz-nych lub psychicznych związanych ze stanowieniem, obowiązywaniem i stoso-waniem norm prawnych.Na użytek naszych wykładów przyjmiemy koncepcję normatywną, w którąjest wpisana również łacińska maksyma dura lex sed lex ( twarde prawo, aleprawo ), zakładając że poza prawem stanowionym przez organy państwa, czyliprawem publicznym, istnieje również system prawa stanowionego przez organi-zacje społeczne i gospodarcze, tzw.prawo prywatne.Prawo bywa dzielone według różnych kryteriów.Według ważności wyod-rębnia się:- konstytucję (ustawę zasadniczą),- ustawy,- rozporządzenia,- ratyfikowane umowy i akty prawa międzynarodowego, unijnego w szcze-gólności.Według kryterium prawo wewnętrzne wyróżnia się następujące typy prawa:- konstytucyjne,- karne,- cywilne,- administracyjne,- pracy,- rodzinne i opiekuńcze,- finansowe,- międzynarodowe.46Według kryterium przedmiot regulacji prawa wyróżnia się najczęściejprawo:- autorskie,- bankowe,- budowlane,- celne,- energetyczne,- konstytucyjne,- lotnicze,- medyczne,- międzynarodowe,- drogowe,- podatkowe,- rolne,- upadłościowe,- finansowe itp.Akty prawne, zależnie od swej ważności są publikowane w Dzienniku Ustawlub w Monitorze Polskim.Opublikowanie aktu prawnego jest warunkiem jegoobowiązywania.Zakłada się, że obywatele nie mogą tłumaczyć się nieznajomo-ścią należycie ogłoszonego prawa.Przyjmuje się wprost, że nieznajomość pra-wa szkodzi (ignoratio iuris nocet).W Polsce nie obowiązuje, znane w prawieanglosaskim, prawo zwyczajowe.Wśród aktów prawa, stanowionego przez grupy celowe, jednostki gospodar-cze w szczególności, wyróżniamy: statuty, regulaminy i podziały kompetencjizwiązane np.z jednostkami organizacyjnymi itp.Prawo stanowione przez instytucje państwa dzieli się na prawo materialne(jego działy wyliczono powyżej) oraz prawo procesowe zawarte w kodeksachpostępowania: karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, administracyj-nego, prawa pracy itp.procedury [ Pobierz całość w formacie PDF ]