[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Powinno to zapobiegać nieprawdziwej, wprowadzającej w błąd oszukańczej reklamie.„Agencje reklamy i media rozpowszechniające reklamę są zobowiązane do przestrzegania rzetelności rozpowszechnianych informacji".Zobowiązuje to do reklamowanie produktów w taki sposób, aby wszystkie opisy i przyrzeczenia znajdowały potwierdzenie w walorach reklamowanych produktów.Wszystkie twierdzenia określające produkt lub usługę powinny być prawdziwe i nie mogą być zniekształcone przez nadawcę reklamy.Konsumenci musza otrzymać to, co widzą i słyszą w przekazach reklamy i nie może ich spotkać rozczarowanie produktem, który - zachęceni reklamą - kupują.„Reklamy nie mogą zawierać twierdzeń, ilustracji i określeń obrażających dobry smak i poczucie przyzwoitości".W reklamie nie wolno posługiwać się wulgarnością, niemoralnymi wyrazami i ilustracjami.Dobry smak i moralność zmieniają się z upływem czasu, są różnie oceniane przez różne grupy ludności nie można tu ustalić ścisłych standardów.Jednakże istnieją ogólnie przyjęte zasady i reklama nie może wykraczać poza te granice.Z innych zasad kodeksu Etyki reklamy warto podać zasadę reklamy konkurencyjnej dopuszczanej - odmiennie niż w Europie w amerykańskiej reklamie:„Reklama powinna wykazywać walory oferowanych produktów i powstrzymywać się od atakowania konkurentów przez obniżanie wartości ich produktów, usług lub sposobów prowadzenia działalności gospodarczej".W polskim ustawodawstwie - w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - zawarte jest określenie czynów nieuczciwej konkurencji, odnoszące się pośrednio i bezpośrednio do reklamy.Zalicza się do nich :lwprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa;llfałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towaru lub usługi;llwprowadzające w błąd oznaczenie towaru lub usługi;llnaruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa;llnakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy;llnaśladownictwo produktów;llpomawianie lub nieuczciwe zachwalanie;llutrudnianie dostępu do rynku;llszczególnie natarczywe sposoby sprzedaży;llnieuczciwą lub zakazaną reklamę28.lNieuczciwą konkurencję określają przepisy trzeciego rozdziału tej ustawy.Zgodnie z przepisami ustawy / art.19 i 20 / „czynu nieuczciwej konkurencji dopuszcza się nie tylko ten, kto płaci za reklamę, ale również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował".3.2.Ograniczenia w reklamie3.2.1.Ograniczenia asortymentoweMają one na celu wyeliminowanie reklamowania produktów i usług szkodliwych dla zdrowia i naruszających ogólnie przyjęte normy etyczne.Wyłączone są z reklamy napoje alkoholowe mocne i słabe, wyroby tytoniowe, lekarstwa wydawane na recepty, a przy reklamie paramedykamentów obowiązuje szczególnie wyraźne informowanie o zastosowaniu i sposobach używania.REKLAMA ALKOHOLUUstawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadziła w 1982 roku całkowity zakaz reklamy napojów alkoholowych w każdej formie przekazu, we wszystkich mediach29.Pomimo tego zakazu, był on nagminnie łamany, najczęściej w prasie i reklamie zewnętrznej /plakaty, billbordy/, głównie przez producentów piwa.Reklamy te odwołują się do miłości, seksu, przyjaźni, a więc do szczególnie wrażliwej sfery młodzieńczych uczuć.Daje się dostrzec liczne próby obejścia przepisów poprzez pośrednie reklamy alkoholu, stosowane chwyty to: to brak w przekazie reklamowym słowa „alkohol" w sytuacji, gdy wszystkie symbole, barw, kształty wskazują na reklamową markę.We Francji gdzie istniej całkowity zakaz reklamowania wszelkich napojów alkoholowych pojawiła się np.reklama, na której widniej talerz ze spaghetti, a para unosząca się nad nimi układa się w muszkę ( pod szyją ), i na koniec pojawia się napis „bordeaux" ( muszka to znany każdemu Francuzowi symbol win z rodzaju bordeaux).W Polsce omija się omawiany zakaz na różne sposoby.Od sposobów typu Product publicity (w eleganckim miesięczniku publikuje się opis jakiegoś napojualkoholowego np.whisky, z opisem historii produktu, sposobów jego produkcji, sposobami podawania, walorami smakowymi, znanymi koneserami tego gatunku itd.) po reklamę tego samego produktu, tyle że w wersji bezalkoholowej (np.piwo, które w wersji bezalkoholowej jest w ogóle niedostępne ) bądź reklamuje się sam browar albo wprost, albo jako sponsora określonych przedsięwzięć.Ustawa zabrania reklamy napojów alkoholowych na terenie całej Polski.Jeden z przepisów tej ustawy określa, że napojem alkoholowym jest każdy produkt przeznaczony do spożycia, zawierający alkohol etylowy w stężeniu przekraczającym 1,50%.Zakaz obejmuje również piwo w którym zawartość alkoholu na ogół przekracza 1,5 %.Kto wbrew postanowieniom zawartym w art.13 ust.3 reklamuje napoje alkoholowe, podlega karze grzywny.Ustawa nie wyróżnia bezpośrednich i pośrednich sposobów reklamy napojów alkoholowych, dlatego też powoływanie się przez nadawców na pośrednie reklamowanie alkoholu jest interpretowane przez departament jako próba obejścia ustawy.REKLAMA WYROBÓW TYTONIOWYCHReklamę wyrobów tytoniowych reguluje ustawa z 1995 roku30 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl