[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Koszt tego kapitału po opodatkowaniu wyniesie:Koszt kapitału zgromadzonego przez emisję obligacji o kuponie w wysokości 10 % rocznie sprzedawanej z dyskontem wynosi jedynie 7,66 %, gdyż odsetki oraz dyskonto pomniejszą podstawę opodatkowania spółki.Dlatego płacić będzie ona odpowiednio zmniejszony podatek dochodowy, co w części (o 40 %) zrekompensuje koszty poniesione na zgromadzenie wymienionych środków.W przedstawionej formule nie uwzględniono faktu, iż na wyemitowanie obligacji spółka musiała ponieść koszty związane z ich emisją oraz dystrybucją.Z względu na fakt, że są one zazwyczaj znacznie niższe niż ma to miejsce przy emisji akcji, w praktyce często pomija się je w szacunku kosztu kapitału obcego.Jeżeli jednak menedżer chciałby uwzględnić te koszty w swoim rachunku, mógłby to uczynić pomniejszając uzyskaną cenę obligacji o te koszty, i stosując wymienione poprzednio formuły do obliczenia stopy dochodu w terminie do wykupu.Przykład 3.2.Wymieniona w przykładzie 3.1.spółka X na zgromadzenie kapitału poniosła koszty emisji i dystrybucji w wysokości 9 PLN na jedną obligację.Jaki jest koszt kapitału zgromadzonego przez emisję tych obligacji z uwzględnieniem kosztów emisji i dystrybucji?Rozwiązanie.Koszty emisji i dystrybucji wynoszą 9 PLN, czyli rzeczywisty wpływ ze sprzedaży obligacji wyniesie nie 900 PLN ale 891 PLN.Przy uwzględnieniu tej danej, koszt kapitału przed opodatkowaniem wyniesie:Koszt kapitału po opodatkowaniu wyniesie zaś:Uwzględnienie w szacunku kosztu kapitału obcego kosztów emisji i dystrybucji powoduje, iż koszt ten będzie oszacowany na wyższym poziomie niż bez uwzględnienia tych kosztów.Wybór kapitałów, którymi przedsiębiorstwo może w konkretnych warunkach rynkowych sfinansować swą działalność, jak i procesy rozwojowe, zaliczany jest do ważniejszych problemów zarządczych.Jego pokonanie z reguły musi być poprzedzone rozeznaniem otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa z punktu widzenia oferowanych możliwości i okazji oraz stanu wewnętrznej kondycji finansowej firmy.Powinien być zastosowany określony rachunek opłacalności, umożliwiający wybór tych źródeł, które w danych warunkach są najbardziej racjonalne, czyli godzą w sobie maksymalizację korzyści właścicieli, jak i bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorstwa.Do głównych kryteriów wyboru źródeł kapitału, najczęściej stosowanych, należą:- mechanizm dźwigni finansowej - efekty i skala jego oddziaływania - jako źródło korzyści właścicieli;- koszty zastosowanych kapitałów;- zasady finansowania określające długoterminową płynność.Odpowiednio ukształtowana relacja między kapitałami, może przyczynić się do wzrostu efektywności działania przedsiębiorstwa, a w szczególności podnosić rentowność zaangażowanych kapitałów własnych.Jest to spowodowane funkcjonowaniem mechanizmu dźwigni finansowej.Jest on oparty na korzystaniu z kapitałów obcych, pod warunkiem niższego ich kosztu (oprocentowania) od generowanej stopy zysku ROI (mierzona relacją zysku operacyjnego w stosunku do całości zaangażowanego majątku) w danej firmie.Jeśli taki warunek zachodzi, to wzrasta znacznie rentowność kapitałów własnych ponad wartość rentowności kapitałów całkowitych.Jest zatem spełnione kryterium korzyści właścicieli.Oprócz czynników podnoszących rentowność działania firmy, a mających swe źródło w sferze finansowej, trzeba również uwzględnić czynniki wynikające ze sfery rzeczowej przedsiębiorstwa.Odpowiednia struktura zaangażowanego majątku, pociąga za sobą powstawanie kosztów, które generalnie mogą mieć charakter stały, bądź zmienny.Ich wpływ na osiągane wyniki finansowe można analizować i szacować uwzględniając mechanizm działania dźwigni operacyjnej.Mierzy ona bowiem efekty wykorzystania i kształtowania struktury majątkowej przedsiębiorstwa.Suma efektów dźwigni finansowej i operacyjnej tworzy tzw.dźwignię połączoną.Jej mechanizm przedstawiam na poniższym schemacie.Rysunek 3.2.Mechanizm działania dźwigni połączonejReasumując, dochodzimy do wniosku, że wybór optymalnej struktury kapitału przez przedsiębiorstwo nie jest czynnością prostą.Wymaga to wielu analiz, które mogą nam przybliżyć ewentualne rozwiązanie.Są to zwykle analizy czasochłonne, bardzo kosztowne i nie zawsze skuteczne w 100 %.Jednak bez tego typu wyliczeń i prognoz przedsiębiorstwo nie ma żadnych szans na sukces.ROZDZIAŁ IVANALIZA BIZNES-PLANU PRZEDSIĘBIORSTWA MARMUREX JELENIA GÓRA ORAZ ZASADY FINANSOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA4.1.Charakterystyka biznes-planuTreść, szczegółowość, objętość planu działania firmy zależy od wielu okoliczności i czynników.Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę z celu, jakiemu ten plan będzie służył, a po drugie - znać jego adresata.Celem pozostaje zawsze zebranie podstawowych informacji o firmie w chwili obecnej i dającej się przewidzieć przyszłości.Okresem planowania w dużej części przypadków jest rok, chociaż można także przyjąć inny przedział czasu.Trzeba jednak od razu jasno postawić sobie sprawę, że ten plan przygotowywany jest głównie dla potrzeb naszej firmy.Takie podejście wymaga więc dołożenia wszelkich starań, aby był zrobiony w sposób rzetelny i porządny.Jak dowodzi dotychczasowa praktyka, plan biznesowy opracowujemy najczęściej dla kogoś, dla potrzeb zewnętrznych, dla banku, kiedy ubiegamy się o kredyt, dla urzędu pracy, kiedy chcemy uzyskać środki z Funduszu Pracy, dla innej instytucji lub firmy, z którą chcemy nawiązać bliższy kontakt, a nasz partner prosi o szersze i dokładniejsze przedstawienie naszej działalności.Wtedy zwykle zaczynamy w dużym pośpiechu zbierać informacje, zestawiać je, analizować i zastanawiać się, które pokazać, a które lepiej dla naszego dobra zataić.Generalnie biznes-plan powinno się opracowywać już z chwilą podjęcia decyzji o uruchomieniu samodzielnej działalności gospodarczej.Oczywiście wcale nie jest to działanie takie proste, głównie dlatego, że nie dysponujemy wystarczająco dobrą i szczegółową bazą danych.To co zostało wcześniej powiedziane to prawda, lecz przecież już wtedy wiemy, co dana firma będzie robić, dla kogo, czym, gdzie, jakie mamy środki, na jakie efekty liczymy.W poprawnie przygotowanym planie powinny się znaleźć następujące elementy:1.Informacje o firmie:lforma prawna;llprzedmiot działalności gospodarczej;llzasięg działania;llwielkość i struktura kapitału;lllokalizacja.llInformacje o przedsiębiorcy:llDoświadczenie zawodowe, kwalifikacje formalne i faktyczne;llOcena własnych predyspozycji i umiejętności do prowadzenia firmy;llDotychczasowy dorobek, osiągnięcia.llOpis działalności gospodarczej:llcharakterystyka wyprodukowanych wyrobów, świadczonych usług, asortymentu towarów w obrocie;llpowiązania kooperacyjne, handlowe;llstosowane techniki, technologie, metody obsługi;lljakość i nowoczesność wyrobów, usług, towarów;llprzewidywane prace rozwojowe.llOpis rynku, na którym działa firma:llreprezentowana branża, specjalność, segment rynku;llkonkurencja;llprognoza popytu;lldziałania marketingowe [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl