[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.02.1986r., II SA 2015/85, sąd orzekł „Zachowanie wymagań art.79 i 81 KPA, niezależnie od wagi i treści przeprowadzonego dowodu, jest bezwzględnym obowiązkiem organu administracji publicznej.Naruszenie tego obowiązku stanowi naruszenie przepisów o postępowaniu administracyjnym mającym wpływ na wynik sprawy.”Prawo strony do wypowiedzenia się stanowi gwarancję realizacji zasady prawdy materialnej, ale przede wszystkim jest gwarancją zasady czynnego udziału strony w postępowaniu.ROZDZIAŁ V: Formy postępowania dowodowego.1.Rozprawa.1.1.Obligatoryjność rozprawy.Centralnym punktem postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do wagi problematyki prawnej stanowi postępowanie dowodowe w formie rozprawy.Rozprawa jest najbardziej wszechstronną formą postępowania wyjaśniającego, etapem, w którym znajdują wyraźne odbicie wszelkie podstawowe zasady procesu.Instytucja rozprawy administracyjnej może być analizowana z różnych punktów widzenia, głównie w kontekście zasad ogólnych k.p.a.Rozprawa umożliwia realizację zasady kontradyktoryjności, koncentracji dowodów, bezpośredniości, szybkości, prostoty, oszczędności, jedności i celowości wszystkich czynności składających się na proces administracyjny, ponieważ umożliwia koncentrację w jednym czasie i miejscu wszystkich uczestników postępowania w danej sprawie, którzy ustnie i bezpośrednio dokonują poszczególnych czynności postępowania.W rozprawie uczestniczy szeroki krąg osób, często nawet wszystkie osoby, które biorą udział w danym postępowaniu administracyjnym - strony, ich przedstawiciele ustawowi i pełnomocnicy, świadkowie, biegli, przedstawiciele państwowych jednostek organizacyjnych i organizacji społecznych i in.Rozprawa to szereg przesłuchań, które spojone są jednym celem i łączą się w jedną całość dzięki nieprzerwanej obecności konfrontujących się ze sobą organu i stron - to cecha kontradyktoryjności.Druga cecha rozprawy polega na koncentracji w jej ramach możliwie wszystkich dowodów łącznie z oględzinami, jeżeli istnieje potrzeba przeprowadzenia tego dowodu na rozprawie.„Postępowanie administracyjne zbliża się bardzo w tej formie postępowania wyjaśniającego do postępowania sądowego, zwłaszcza do postępowania cywilnego procesowego.” Rozprawę administracyjną cechuje względna jawność, ponieważ nie jest ona jawna dla wszystkich, a tylko dla osób przewidzianych w k.p.a., inaczej niż w postępowaniu sądowym.Rozprawa umożliwia wymianę i uzgodnienie poglądów uczestników postępowania wyjaśniającego, pozwala na szybkie komunikowanie się, a rezultatem tego jest usprawnienie postępowania wyjaśniającego oraz zabezpieczenie zasady ogólnej szybkości postępowania oraz ustności.Strony postępowania o przeciwstawnych interesach mają możliwość bezpośredniej wymiany poglądów i ewentualnie uzgodnienia stanowisk co może prowadzić do zawarcia ugody.Rozprawa jest dialogiem prowadzonym w celu wyjaśnienia sprawy.Ustawodawca nadał rozprawie toczącej się przed organem administracji duże znaczenie, o czym świadczy uregulowanie jej w osobnym rozdziale.Częścią składową właściwości organu administracji publicznej do prowadzenia postępowania w określonej sprawie administracyjnej, jest właściwość do przeprowadzenia rozprawy.Właściwość ta ulegała zmianie na gruncie kolejnych nowelizacji kodeksu.Przepis art.45 r.p.a.zawierał obligatoryjne i fakultatywne przesłanki do przeprowadzenia rozprawy, stanowił on §1 „Poza wypadkami, w których obowiązujące przepisy prawne nakazują przeprowadzenie rozprawy, władza może zarządzić przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w formie rozprawy ustnej o ile w ten sposób da się osiągnąć znaczne przyśpieszenie i uproszczenie postępowania.§2 „W szczególności władza może zarządzić z urzędu lub na wniosek rozprawę ustną: a) o ile chodzi o uzgodnienie sprzecznych interesów stron, b) o ile chodzi o rozpatrzenie sprawy przy udziale większej liczby osób interesowanych, reprezentantów różnych działów administracji albo przy udziale świadków i biegłych, c) o ile badanie wyjaśniające ma być przeprowadzone poza siedzibą urzędu przez osobno delegowanego w tym celu urzędnika.” Przepis ten stanowił, że poza wypadkami, w których obowiązujące przepisy prawne nakazują przeprowadzenie rozprawy, władza nie ma obowiązku zarządzić rozprawy i skorzystanie z tej instytucji pozostawione jest swobodnemu uznaniu władzy.Organ administracji mógł według swego uznania zarządzić przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w formie rozprawy o ile w ten sposób dało się osiągnąć znaczne przyśpieszenie i uproszczenie postępowania.Także w tekście k.p.a.z 1960 r.utrzymano podział na obligatoryjne i fakultatywne właściwości do przeprowadzenia rozprawy.Art [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl