[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W praktyce są dwie metody wyróżniania produktu przez jakość:- reklamowanie nazwy firmy jako solidnego wytwórcy- oferowanie produktu z odpowiednimi usługami towarzyszącymiPierwsza metoda - reklamowanie nazwy firmy jako wytwórcy znanego na rynku z solidności oznacza, że firma gwarantuje zgodność deklarowanych cech produktu z rzeczywistymi, adekwatność cech do oferowanych wartości użytkowych, terminowości dostaw, sprawności załatwiania ewentualnych reklamacji itp.Usługi serwisowe to kolejna cecha produktu.Nie można sprzedawać maszyn, urządzeń, artykułów konsumpcyjnych trwałego użytku bez sprawnego systemu załatwiania reklamacji oraz serwisu.Hasło „Klient nasz pan” nabiera w tym przypadku rzeczywistego wymiaru.Zły serwis może producentowi zniszczyć reputację na rynku i podkopać zaufanie do wyrobów firmy.Dobry serwis przyciąga klientów.Inna cechą produktu jest instrukcja obsługi.Do Polski sprowadza się obecnie wiele wysokiej klasy sprzętu gospodarstwa domowego czy elektronicznego.Niestety, często towary te mają instrukcje obsługi w języku obcym.Wykorzystanie wielu wyszukanych funkcji, które powinien spełniać ten sprzęt, jest często niemożliwe z uwagi na trudność w zrozumieniu instrukcji.Klasyfikacja produktów i ich strategie marketingoweOgólną klasyfikacją produktów jest ich podział ze względu na odbiorcę produktu na produkty konsumpcyjne i przemysłowe (inwestycyjne, zaopatrzeniowe).Produkty konsumpcyjne zaspokajają potrzeby indywidualnych nabywców (konsumentów).Produkty nabywane przez przedsiębiorstwa są wykorzystywane w procesach produkcji innych dóbr lub w celu zaspokojenia potrzeb.Należy podkreślić, że te same produkty mogą być zaliczane zarówno do konsumpcyjnych jak i przemysłowych.Produkty można jeszcze klasyfikować za pomocą różnych kryteriów.Jednym z nich jest ich trwałość i materialność.Mamy, więc: dobra nietrwałe, dobra trwałe i usługi.- Dobra nietrwałe Są to nietrwałe dobra materialne, które zużywa się po jednym lub po kilku razach, np.piwo, soki, mydło, sól itp.Z uwagi na szybki proces ich konsumpcji oraz dużą częstotliwość zakupu, strategia marketingowa powinna się koncentrować na ich dużej dostępności w sieci sprzedaży i niskiej marży.Należy zachęcać do ich wypróbowania za pomocą reklamy oraz budować preferencje.- Dobra trwałe Są to dobra trwałego użytku o długim okresie eksploatacji, np.pralki, odkurzacze, telewizory, samochody, narzędzia.Wymagają dużego zaangażowania sprzedawców w proces sprzedaży oraz usług towarzyszących.Mają wysoką marżę oraz wymagają udzielania gwarancji.- Usługi są to działania, korzyści oraz satysfakcje oferowane na sprzedaż, np.usługi turystyczne, kosmetyczne, bankowe.Usługi są niematerialne, niepodzielne, niejednorodne i nietrwałe.W efekcie wymagają ciągłej kontroli ich wykonania i wiarygodnościKlasyfikacja produktów konsumpcyjnychProdukty konsumpcyjne dzielimy z punktu widzenia zachowań konsumenta w procesie zakupu na: produkty wygodnego zakupu, produkty wybieralne, produkty specjalne i produkty nie dostrzegane.- Produkty wygodnego zakupu Są to produkty kupowane przy okazji robienia zakupów, określane w literaturze także jako produkty częstego zakupu.Są to tanie towary, często kupowane, nie wymagające większego zastanowienia, nabywane przy jak najmniejszym wysiłku.Konsument nie spędza zbyt wiele czasu na planowaniu ich zakupu lub porównywaniu różnych marek, lecz zazwyczaj kupuje je rutynowo.Są to takie towary jak np.chleb, masło, woda mineralna, cukier, mąka, gazety, ołówki, chusteczki higieniczne, papier toaletowy.Z uwagi na wysoki obrót tymi towarami marża handlowa powinna być niska.W tej grupie towarowej opakowanie jest ważnym elementem marketingu, gdyż przyciąga wzrok kupującego.Nie wymaga się specjalnej reklamy na poziomie handlu.Popularna formą promocji jest wykładanie ulotek reklamowych.Produkty wygodnego zakupu dzielimy na: produkty podstawowe, produkty nie poszukiwane i produkty awaryjne.Produkty podstawowe to produkty kupowane przez konsumentów regularnie, takie jak pasta do zębów Colgate, pierniki toruńskie, mleko Maćkowy, masłoProdukty nie poszukiwane, określane również jako nabywane pod wpływem impulsu.Powinny być dostępne w wielu miejscach, ponieważ konsumenci z reguły ich nie poszukują.Należą do nich np.batony, guma do żucia, czasopisma.Są one często układane w sklepie blisko kasy, ponieważ kupujący mogą nie zamierzać ich kupić aż do momentu płacenia.Produkty awaryjne, określane także jako produkty nabywane pod wpływem nagłej potrzeby, są najczęściej kupowane w chwili występowania pilnej potrzeby ich zakupu, np.parasolka w czasie ulewnego deszczu, rękawiczki przy pierwszych przymrozkach, proszki od bólu głowy.Producenci tych produktów powinni je umieszczać w wielu sklepach po to, aby „złapać” klienta w momencie występowania potrzeby ich zakupu.Produkty wybieralne lub sklepowe Są to produkty, których zakup jest planowany, a kupujący ponosi pewien wysiłek z tym związany.Przed podjęciem decyzji zakupu produkt jest porównywany oraz oceniany z punktu widzenia jakości, funkcjonalności, ceny itp.W ten sposób są kupowane pralki, komputery, telewizory, meble.Kupujący poświęca wiele czasu na porównywanie różnych dostępnych marek produktów, cen i ofert sklepów.Chociaż produkty wybieralne są droższe i kupowane rzadziej niż produkty wygodnego zakupu, kupujący nie są specjalnie wierni markom.Ponieważ są kupowane względnie rzadko, obrót nimi w sklepie jest wolniejszy, stąd i poziom marży wysoki.Zazwyczaj producent oraz pośrednik muszą współpracować ze sobą w celu zapewnienia części zamiennych oraz serwisu, a także w ich promocji.Duży wpływ na sprzedaż produktów wybieralnych ma przeszkolony sprzedawca, który powinien doradzić i pomóc klientowi w wyborze właściwego produktu.Produkty wybieralne można podzielić na: homogeniczne i heterogeniczne [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl przylepto3.keep.pl
.W praktyce są dwie metody wyróżniania produktu przez jakość:- reklamowanie nazwy firmy jako solidnego wytwórcy- oferowanie produktu z odpowiednimi usługami towarzyszącymiPierwsza metoda - reklamowanie nazwy firmy jako wytwórcy znanego na rynku z solidności oznacza, że firma gwarantuje zgodność deklarowanych cech produktu z rzeczywistymi, adekwatność cech do oferowanych wartości użytkowych, terminowości dostaw, sprawności załatwiania ewentualnych reklamacji itp.Usługi serwisowe to kolejna cecha produktu.Nie można sprzedawać maszyn, urządzeń, artykułów konsumpcyjnych trwałego użytku bez sprawnego systemu załatwiania reklamacji oraz serwisu.Hasło „Klient nasz pan” nabiera w tym przypadku rzeczywistego wymiaru.Zły serwis może producentowi zniszczyć reputację na rynku i podkopać zaufanie do wyrobów firmy.Dobry serwis przyciąga klientów.Inna cechą produktu jest instrukcja obsługi.Do Polski sprowadza się obecnie wiele wysokiej klasy sprzętu gospodarstwa domowego czy elektronicznego.Niestety, często towary te mają instrukcje obsługi w języku obcym.Wykorzystanie wielu wyszukanych funkcji, które powinien spełniać ten sprzęt, jest często niemożliwe z uwagi na trudność w zrozumieniu instrukcji.Klasyfikacja produktów i ich strategie marketingoweOgólną klasyfikacją produktów jest ich podział ze względu na odbiorcę produktu na produkty konsumpcyjne i przemysłowe (inwestycyjne, zaopatrzeniowe).Produkty konsumpcyjne zaspokajają potrzeby indywidualnych nabywców (konsumentów).Produkty nabywane przez przedsiębiorstwa są wykorzystywane w procesach produkcji innych dóbr lub w celu zaspokojenia potrzeb.Należy podkreślić, że te same produkty mogą być zaliczane zarówno do konsumpcyjnych jak i przemysłowych.Produkty można jeszcze klasyfikować za pomocą różnych kryteriów.Jednym z nich jest ich trwałość i materialność.Mamy, więc: dobra nietrwałe, dobra trwałe i usługi.- Dobra nietrwałe Są to nietrwałe dobra materialne, które zużywa się po jednym lub po kilku razach, np.piwo, soki, mydło, sól itp.Z uwagi na szybki proces ich konsumpcji oraz dużą częstotliwość zakupu, strategia marketingowa powinna się koncentrować na ich dużej dostępności w sieci sprzedaży i niskiej marży.Należy zachęcać do ich wypróbowania za pomocą reklamy oraz budować preferencje.- Dobra trwałe Są to dobra trwałego użytku o długim okresie eksploatacji, np.pralki, odkurzacze, telewizory, samochody, narzędzia.Wymagają dużego zaangażowania sprzedawców w proces sprzedaży oraz usług towarzyszących.Mają wysoką marżę oraz wymagają udzielania gwarancji.- Usługi są to działania, korzyści oraz satysfakcje oferowane na sprzedaż, np.usługi turystyczne, kosmetyczne, bankowe.Usługi są niematerialne, niepodzielne, niejednorodne i nietrwałe.W efekcie wymagają ciągłej kontroli ich wykonania i wiarygodnościKlasyfikacja produktów konsumpcyjnychProdukty konsumpcyjne dzielimy z punktu widzenia zachowań konsumenta w procesie zakupu na: produkty wygodnego zakupu, produkty wybieralne, produkty specjalne i produkty nie dostrzegane.- Produkty wygodnego zakupu Są to produkty kupowane przy okazji robienia zakupów, określane w literaturze także jako produkty częstego zakupu.Są to tanie towary, często kupowane, nie wymagające większego zastanowienia, nabywane przy jak najmniejszym wysiłku.Konsument nie spędza zbyt wiele czasu na planowaniu ich zakupu lub porównywaniu różnych marek, lecz zazwyczaj kupuje je rutynowo.Są to takie towary jak np.chleb, masło, woda mineralna, cukier, mąka, gazety, ołówki, chusteczki higieniczne, papier toaletowy.Z uwagi na wysoki obrót tymi towarami marża handlowa powinna być niska.W tej grupie towarowej opakowanie jest ważnym elementem marketingu, gdyż przyciąga wzrok kupującego.Nie wymaga się specjalnej reklamy na poziomie handlu.Popularna formą promocji jest wykładanie ulotek reklamowych.Produkty wygodnego zakupu dzielimy na: produkty podstawowe, produkty nie poszukiwane i produkty awaryjne.Produkty podstawowe to produkty kupowane przez konsumentów regularnie, takie jak pasta do zębów Colgate, pierniki toruńskie, mleko Maćkowy, masłoProdukty nie poszukiwane, określane również jako nabywane pod wpływem impulsu.Powinny być dostępne w wielu miejscach, ponieważ konsumenci z reguły ich nie poszukują.Należą do nich np.batony, guma do żucia, czasopisma.Są one często układane w sklepie blisko kasy, ponieważ kupujący mogą nie zamierzać ich kupić aż do momentu płacenia.Produkty awaryjne, określane także jako produkty nabywane pod wpływem nagłej potrzeby, są najczęściej kupowane w chwili występowania pilnej potrzeby ich zakupu, np.parasolka w czasie ulewnego deszczu, rękawiczki przy pierwszych przymrozkach, proszki od bólu głowy.Producenci tych produktów powinni je umieszczać w wielu sklepach po to, aby „złapać” klienta w momencie występowania potrzeby ich zakupu.Produkty wybieralne lub sklepowe Są to produkty, których zakup jest planowany, a kupujący ponosi pewien wysiłek z tym związany.Przed podjęciem decyzji zakupu produkt jest porównywany oraz oceniany z punktu widzenia jakości, funkcjonalności, ceny itp.W ten sposób są kupowane pralki, komputery, telewizory, meble.Kupujący poświęca wiele czasu na porównywanie różnych dostępnych marek produktów, cen i ofert sklepów.Chociaż produkty wybieralne są droższe i kupowane rzadziej niż produkty wygodnego zakupu, kupujący nie są specjalnie wierni markom.Ponieważ są kupowane względnie rzadko, obrót nimi w sklepie jest wolniejszy, stąd i poziom marży wysoki.Zazwyczaj producent oraz pośrednik muszą współpracować ze sobą w celu zapewnienia części zamiennych oraz serwisu, a także w ich promocji.Duży wpływ na sprzedaż produktów wybieralnych ma przeszkolony sprzedawca, który powinien doradzić i pomóc klientowi w wyborze właściwego produktu.Produkty wybieralne można podzielić na: homogeniczne i heterogeniczne [ Pobierz całość w formacie PDF ]