[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ponieważ każdy ze sposobów wejścia na obcy rynek ma swoje mocne i słabestrony, wybór między nimi powinien nastąpić po starannym rozważeniu wszystkich argumentów za i przeciw.Może w tym być pomocna tab.13, przedstawiająca zalety i wady poszczególnych sposobów wejścia przedsiębiorstwa do gospodarki obcego kraju.Tabela 13.Słabe i mocne strony różnych sposobów wejścia przedsiębiorstwa do gospodarki obcego krajuSposób wejścia Mocne strony Słabe stronyEksport1.Wykorzystanie efektu doświadczenia2.Możliwość osiągnięcia korzyści lokalizacji1.Wysokie koszty transportu2.Bariery handlowe ograniczające szansę wejścia3.Trudności zorganizowania marketingu prowadzonego przez lokalnych agentówLicencjal.Niskie koszty i małe ryzyko1.Brak skutecznej kontroli nad sposobem wykorzystania sprzedanej technologii2.Niemożność skorzystania z efektu doświadczenia3.Niemożność osiągnięcia korzyści lokalizacji4.Nieprzydatna do globalnej koordynacji strategicznejFranchising1.Niski koszt rozwoju2.Powstanie nowych jednostek w sieci nie wymaga zaangażowania własnego kapitału1.Trudności sprawowania efektywnej kontroli nad jakością2.Nie nadaje się do prowadzenia globalnej koordynacji strategicznejJoint venture1.Możliwość korzystania z wiedzy partnera znającego lokalne warunki i sposoby prowadzenia biznesu2.Podział kosztów i ryzyka z partnerem3.Łatwiejsza i pełniejsza akceptacja ze strony otoczenia kraju goszczącego1.Brak dostatecznej kontroli nad wykorzystaniem wniesionej do spółki technologii2.Nie nadaje się do prowadzenia globalnej koordynacji strategicznej3.Trudności osiągnięcia korzyści lokalizacji4.Brak możliwości skorzystania z efektu doświadczeniaCałkowicie własne jednostki (wybudowane lub kupione)1.Skuteczna ochrona wykorzystania własnej technologii2.Możliwość stworzenia koordynacji strategicznej4.Możliwość osiągnięcia korzyści lokalizacji4.Możliwość korzystania z efektu doświadczenia1.Wysokie koszty2.Pełne ryzykoŹródło: opracowanie własne na podstawie [6, s.244].Tak więc, jeśli przedsiębiorstwo chce zwiększyć swoje zyski za pomocą transferowania swych produktów na rynki zagraniczne, na których konkurencinie dysponują podobnymi kompetencjami, to wybierze eksport.Jeśli z przyczynopisanych w podrozdziale 10.4 przedsiębiorstwo zdecyduje się wprowadzić dogospodarki obcego kraju wytwarzanie swoich produktów, to wybór sposobuwejścia będzie zależał od charakteru jego wyróżniających kompetencji.Jeśli będąone polegały na posiadaniu cennej technologu, to przedsiębiorstwo powinnow zasadzie unikać spółek joint ventures i licencji, aby zminimalizować ryzykoutraty kontroli nad swą cenną technologią.Pozostaje więc uruchomienie zagranicą całkowicie własnych jednostek.Zasada niezawierania umów licencyjnych i spółek joint ventures, gdy podstawą wyróżniających kompetencji przedsiębiorstwa jest cenna technologia, ma jednak wyjątki.Po pierwsze — umowy te mogą być tak sformułowane i zawierać takie warunki, że ryzyko utraty kontroli nad cenną technologią zostaniezminimalizowane.Po drugie — przedsiębiorstwo może oceniać swoją przewagętechniczną jako chwilową.Wtedy może być zainteresowane sprzedażą swejtechnologii, aby rozszerzyć zakres jej stosowania, zanim pojawi się technologiakonkurencyjna.Przez sprzedaż własnej technologii przedsiębiorstwo może pod-jąć próbę powstrzymania konkurentów od opracowania nowej, lepszej.Może też dążyć do utrwalenia jej w branży jako powszechnie przyjętego standardu, jak to ma miejsce w produkcji wideokaset VHS.W takim przypadku przedsiębiorstwo uzyskuje stałe źródło dochodu z tytułu praw własności do tej technologii.t Natomiast jeśli wyróżniające kompetencje przedsiębiorstwa polegają na jegowiedzy typu know-how w dziedzinie zarządzania, to ryzyko utraty kontroli nad tąwiedzą wobec franchise-biorcow lub wspólników joint venture nie jest groźne.Najważniejszym źródłem przewagi przedsiębiorstwa, które taką wiedzą dysponuje, jest zwykle jego marka, a tę można skutecznie chronić, wykorzystując prawo dotyczące ochrony znaków towarowych i zawierając odpowiednio sformułowane umowy.Ten rodzaj wyróżniających kompetencji występuje zwłaszczaw usługach i dlatego wiele znanych przedsiębiorstw, takich jak McDonald's, korzysta w szerokim zakresie z franchisingu lub joint ventures.Na wybór sposobu wejścia może również wpłynąć silny nacisk konkurencji nakoszty.Im ten nacisk będzie silniejszy, tym bardziej przedsiębiorstwo będziezainteresowane wejściem na rynki innych państw za pomocą kombinacji eksportui rozwijania całkowicie własnych jednostek za granicą [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl