[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tylko od niego zależy jak ukształtuje się jego życie i kim będzie.Pomimo to, człowiek jest odpowiedzialny nie tylko za swą własną indywidualność, ale również za wszystkich ludzi.Człowiek dokonując wyboru siebie samego, wybiera ze wszystkich ludzi.W istocie każdy nasz czyn, poprzez który stwarzamy w sobie człowieka wg własnej woli, pociąga jednocześnie za sobą stworzenie wzoru człowieka takiego, jakim wg nas być powinien.Człowiek bez żadnego oparcia i bez żadnej pomocy jest skazany w każdym momencie na odkrywanie i odnajdywanie człowieka.Człowiek ma do przeżycia całą, nietkniętą oczekującą go przyszłość, jest on dla siebie samego ciągłym zadaniem, którego realizowanie nigdy nie przestaje być aktualne.Nieco odmienny, ale też pod wieloma względami podobny obraz człowieka, zarysowuje egzystencjalizm teistyczny.Dość łatwo uchwycić różnice, gdy prześledzimy niektóre wątki poglądów Gabriela Marcela i Karla Jaspersa.Marcel stwierdza jak Sartre prymat istnienia nad istotą.Uważa przy tym, że ludzkiej egzystencji nie da się pojęciowo określić.Nie sposób ująć ją schematycznie jako pewien problem.Właściwie pozostaje ona tajemnicą, zamieszkującą w nas samych.Rodzi to metafizyczny niepokój który skłania człowieka do poszukiwania sensu swego istnienia.Również Jaspers wychodzi z założenia, że wolność jest zasadniczą właściwością ludzkiej egzystencji.Człowiek bowiem nie jest bytem „dokończonym”, musi on nieustannie wybierać ”samego siebie”, a „tworzenie” siebie zaczyna właśnie od doświadczenia wolności.Człowiek nie wie kim jest, gdyż nie jest, lecz może być sobą poprzez wolność.„Bycie sobą” wymaga przekroczenia świata i kierowania się na Absolut (transcendencję).Człowiek wie, że dopiero wtedy jest rzeczywisty, kiedy, otwarty dla bytu w całości, w świecie żyje w łączności z transcendencją.Natomiast wszelkie ideały człowieka są tu niemożliwe, ze względu na to, że człowiek nie może stać się bytem gotowym, gdyż „Człowiek jest przede wszystkim projektem przeżywanym subiektywnie, miast być pianą, pleśnią czy kalafiorem”.Od wieków człowiek zadawał sobie pytanie : „ Co znaczy być człowiekiem ?”.W każdej epoce tworzył nowe definicje samego siebie i dopatrywał się nowych jeszcze dotąd nie poznanych aspektów swego istnienia.Jednak nikomu nie udało się dać jednoznacznej i wyczerpującej odpowiedzi na to jakby się zdawało proste pytanie.Zgadzam się z twierdzeniem egzystencjalistów, że człowiek nie posiada stałej istoty nadanej przez Boga czy przyrodę, tylko jest tym czym staje się w każdym swoim momencie istnienia ; tu na ziemi pośród rzeczy i innych ludzi.Jest całokształtem swych możliwości i musi stale dokonywać wyboru.moim zdaniem ważne jest nie tylko to jak dokonuje tego wyboru, ale również to co wybiera.Nie zgadzam się z tym, że człowiek wie, że jest nicością, i że jego działania nieuchronnie zostaną przekreślone.Mając tak pesymistyczne spojrzenie należałoby biernie siedzieć co przyniesie los, a przecież ci sami egzystencjaliści twierdzą, że człowiek nie tkwi w świecie biernie lecz przetwarza go swym działaniem.Działając i dokonując różnych wyborów jest odpowiedzialny za to co czyni, ale czy jest całkowicie odpowiedzialny za to czy jest? Ja odmiennie niż egzystencjaliści uważam, że człowiek nie jest sam i że może liczyć na innych ludzi.Uważam też, że człowiek jest historycznie i społecznie zdeterminowany, a jego wolność ograniczona jest przez działania innych.Ja, nie zdecyduję się na jednoznaczne stwierdzenie kim jest człowiek.Dlatego, że człowiek jest o wiele bardziej złożoną strukturą niż maszyna, którą możemy rozłożyć na części pierwsze i stwierdzić z czego się składa.Z człowiekiem niestety tego zrobić nie możemy.Gdybym jednak podjął się próby stwierdzenia kim jestem, musiałbym stwierdzić automatycznie, kim są wszyscy ludzie.Wiąże się to z ogromną odpowiedzialnością, biorąc pod uwagę fakt, że każdy z nas jest indywidualnością i subiektywnie odbierającą życie jednostką.Potwierdza to myśl Marcela, że każdy z nas zostanie do końca świata nie rozwiązalną zagadką.BIBLIOGRAFIAlEncyklopedia Powszechna PWNllSpotkanie z filozofią - Kasprzyk i WęgrzyckillFilozofia współczesna - pod red.Z.KuderowiczallBudować.Mieszkać.Myśleć.Eseje wybrane.- M.HeideggerllHomo viator.Wstęp do metafizyki nadzieji - G.MarcelllByć i mieć - G.MarcelllŚwiat, człowiek i wartości.Wybór tekstów filozoficznych - J.Cabaj, Z.J.Czarnecki, H.Jakuszko, J.ZoybellEncyklopedia PWN W-wa 1970„ Budować.Mieszkać.Myśleć.Eseje wybrane.” - Martin Heidegger„ Budować.Mieszkać.Myśleć.Eseje wybrane.” - Martin HeideggerFilozofia współczesna tom 1 pod red.Z.Kuderowicza [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl