[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poło-żenie punktu odniesienia oraz oznaczenie pokładu wolnej burty w każdym przy-padku powinno być wpisane w Międzynarodowym świadectwie wolnej burty.Prawidło 5Znak wolnej burtyZnakiem wolnej burty jest krąg o średnicy zewnętrznej 300 milimetrów i szerokości25 milimetrów przecięty linią poziomą o długości 450 milimetrów i szerokości25 milimetrów, której górna krawędz przechodzi przez środek kręgu.Zrodek kręgupowinien być umieszczony w śródokręciu i w odległości równej wyznaczonej letniejwolnej burcie mierzonej pionowo od górnej krawędzi linii pokładowej.Prawidło 6Linie stosowane łącznie ze znakiem wolnej burty(1) Linie ładunkowe wskazujące wyznaczone wolne burty zgodnie z niniejszymiprawidłami są liniami poziomymi o długości 230 milimetrów, które skierowa-ne są ku dziobowi, jeśli wyraznie nie postanowiono inaczej i pod kątem pro-stym do linii pionowej o szerokości 25 milimetrów ku dziobowi od środkakręgu (jak pokazano na rys.2).(2) Stosuje się następujące linie ładunkowe:(a) Letnią linię ładunkową wskazaną przez górną krawędz linii przechodzą-cej przez środek kręgu, a także oznaczonej literą L.(b) Zimową linię ładunkową wskazaną przez górną krawędz linii oznaczo-nej literą Z.(c) Zimową linię ładunkową dla północnego Atlantyku wskazaną przez gór-ną krawędz linii oznaczonej literami ZAP.(d) Tropikalną linię ładunkową wskazaną przez górną krawędz linii ozna-czonej literą T.(e) Letnią linię ładunkową dla wody słodkiej wskazaną przez górną kra-wędz linii oznaczonej literą S.Ta linia ładunkowa jest skierowana od li-nii pionowej ku rufie.Różnica pomiędzy tą linią ładunkową a letnią liniąładunkową stanowi poprawkę do innych linii ładunkowych w przypadkuładowania statku na wodzie słodkiej.43 (f) Tropikalną linię ładunkową dla wody słodkiej wskazaną przez górną kra-wędz linii oznaczonej literami TS i skierowaną od linii pionowej ku rufie.(3) Jeżeli zgodnie z niniejszymi prawidłami wyznaczone są drzewne wolne bur-ty, to zwykle linie ładunkowe uzupełnia się drzewnymi liniami ładunkowymi.Linie te są poziomymi liniami o długości 230 milimetrów i szerokości25 milimetrów i, jeśli wyraznie nie postanowiono inaczej, skierowane są podkątem prostym do linii pionowej o szerokości 25 milimetrów wyznaczonejw odległości 540 milimetrów od środka kręgu ku rufie (jak pokazano na ry-sunku 3).(4) Stosuje się następujące drzewne linie ładunkowe:(a) Letnią drzewną linię ładunkową wskazaną przez górną krawędz liniioznaczonej literami DL.(b) Zimową drzewną linię ładunkową wskazaną przez górną krawędz liniioznaczonej literami DZ.(c) Zimową drzewną linię ładunkową dla północnego Atlantyku, wskazanąprzez górną krawędz linii oznaczonej literami DZAP.(d) Tropikalną drzewną linię ładunkową wskazaną przez górną krawędz li-nii oznaczonej literami DT.(e) Letnią drzewną linię ładunkową dla wody słodkiej wskazaną przez gór-ną krawędz linii oznaczonej literami DS i skierowanej od linii pionowejku dziobowi.Różnica między tą linią ładunkową a letnią drzewną liniąładunkową stanowi poprawkę do innych linii ładunkowych w przypadkuładowania statku na wodzie słodkiej.(f) Tropikalną drzewną linię ładunkową dla wody słodkiej wskazaną przezgórną krawędz linii oznaczonej literami DTS i skierowanej od linii pio-nowej ku dziobowi.(5) Jeżeli ze względu na charakterystykę statku lub ze względu na charakterjego eksploatacji lub ograniczenia żeglugi pewne linie nie będą miały zasto-sowania, to można je pominąć.(6) Jeżeli statek ma wyznaczoną wolna burtę większą od minimalnej wolnejburty, tak że linia ładunkowa jest umieszczona na poziomie lub poniżej naj-niższej okresowej linii ładunkowej odpowiadającej minimalnej wolnej burcie,to można zastosować jedynie linię ładunkową dla wody słodkiej.(7) Na statkach żaglowych należy oznaczyć jedynie linię ładunkową dla wodysłodkiej oraz zimową linię ładunkową dla północnego Atlantyku (jak poka-zano na rysunku 4).(8) Gdy zimowa linia ładunkowa dla północnego Atlantyku jest identyczna zzimową linią ładunkową w odniesieniu do tej samej linii pionowej, to tę linięładunkową oznacza się literą Z.(9) Dodatkowe linie ładunkowe wymagane przez inne międzynarodowe obowią-zujące konwencje mogą być wykreślane pod kątem prostym do linii pionowejopisanej w ustępie (1) tego prawidła ku rufie.44 Rys [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl
  • sor Hoffmann Conjuror Dick
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • enzymtests.keep.pl