[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.XABCDEFGHY8r+-+-trk+(7zppzplwqpzpp'6-vln+-sn-+&5+-+-zp-vL-%4-+-+-+-+$3+LsNP+N+P#2PzPPwQ-zPP+"1tR-+-tR-mK-!xabcdefghyDIAGRAM 32.Niekorzystne położenie związanej bierki bierze się stąd, że częstoprzeciwnik dla jej zaatakowania może zgromadzić więcej bierek niżmożna zgromadzić dla jej obrony.Pozycja na diagramie 32 możesłużyć za ilustrację.Dwie bierki czarnych są związane - skoczek na f6 i pion na e5 i zobu tych związań białe mogą odnieść dla siebie korzyści.Pion na e5 jest atakowany dwukrotnie i broniony dwukrotnie.Białenie mogą go zbić, ponieważ stracą skoczka i wieżę, a wezmą tylko47skoczka i piona.Ale mogą wygrać piona grając (1) d3-d4.W tensposób atakują piona po raz trzeci i mimo iż czarne mogą goobronić równierz po raz trzeci wieżą na e8, taka obrona nie jestskuteczna, ponieważ czarne stracą piona, skoczka i hetmana zapiona, skoczka i wieżę.Posunięcie e5-e4 w odpowiedzi na d3-d4 również na niewiele sięzda; ponieważ na e4 pion jest atakowany dwukrotnie, a tylko razbroniony (nie można liczyć skoczka na f6, bo jest związany gońcemna g5).Wszystko, czego białe muszą dokonać to najpierw wziąćskoczka na f6 i dopiero wtedy zbić piona na e4.Pozostaje ustalić czy w odpowiedzi na (1) d3-d4 czarne mogą wziąćpiona gońcem lub skoczkiem.Najwidoczniej jest to możliwe,ponieważ pion d4 jest chroniony tylko przez skoczka f3 i hetmana.Istotnie, kombinacja będzie prawidłowa, jeżeli goniec na d7 będziedostatecznie broniony.Ponieważ tak nie jest, białe wygrywająfigurę w następujący sposób:(1) d3-d4 Gb6:d4(2) Sf3:d4 Sc6:d4(3) Hd2:d4 e5:d4(4) We1:e7 d4:c3Do tego momentu miała miejsce wyrównana wymiana bierek, ale terazczarne tracą gońca, atakowanego przez wieżę białych, ponieważbiałe mogą usunąć skoczka broniącego gońca.(5) Gg5:f6 g7:f6(6) We7:d7 etc.Zamiast grać (1) d3-d4 i korzystać z przewagi jaką daje związaniepiona e5, białe mogą skierować swój atak przeciwko innej związanejbierce czarnych, to znaczy skoczkowi na f6.Mogą grać (1) Sc3-d5,zaatakować hetmana i jednocześnie po raz drugi skoczka na f6.Jakbiałe mogą osiągnąć korzyść z tego podwójnego ataku nie będzieoczywiste dla początkującego, ponieważ czarne mogą odpowiedziećHe7-d6 lub He7-d8 broniąc swojego skoczka również dwa razy.Rzeczywiście, białe nic nie zyskują na f6, na polu, względemktórego skierowane jest związanie, ale wykorzystują związanie dlawymuszenia rozerwania łańcucha pionów chroniących czarnego króla,poprzez wymianę na f6, zmuszając czarne do odbicia pionem z g7.Przewaga pozycyjna osiągnięta dzięki przerwaniu łańcucha czarnychpionów będzie omówiona dalej, podczas omawiania strategii gryśrodkowej.48POZWICENIAMówimy, że gracz dokonuje POZWICENIA, jeżeli pozwala na zbiciepewnej ilości swojego materiału nie uzyskując rekompensaty wpostaci materiału nieprzyjaciela.Oczywiście nikt nie będziepostępował świadomie w ten sposób, jeżeli nie przewiduje uzyskaniajakichś innych korzyści w zamian za stratę materiału.Tarekompensata może mieć postać przewagi pozycyjnej.Ponieważprzewaga pozycyjna ma miejsce wtedy, gdy powstaje możliwość daniamata lub zdobycia materiału, jasne jest, że poświęcając materiałintencją gracza nigdy nie jest dawać więcej niż brać, przeciwnie oczekuje, że uzyska więcej niż straci.Innymi słowy poświęcenie,prawidłowo wykonane, jest stratą tylko TYMCZASOWY i bardzo szybkozwraca się w postaci takiej samej ilości materiału, jeżeli niewiększej, lub też w postaci ataku, którego ofiarą stanie sięnieprzyjacielski król.Im mniej oczywisty jest sposób, w jaki gracz odzyska poświęconymateriał, czy też urzeczywistni inny rodzaj przewagi, tympiękniejszy wydaje się manewr poświęcenia.Jeżeli skutkiempoświęcenia jest bezpośredni atak matujący na króla, nietrudnojest taki rozwój wypadków przewidzieć, zakładając znajomość przezgraczy typowych pozycji matujących, z których wiele zostałoomówionych w poprzednim rozdziale.Następne diagramy pokazująprzykłady poświęceń, jakie często mają miejsce w rzeczywistychpartiach.W pozycji przedstawionej na diagramie 33 jeżeli białe mają ruch,mogą wymusić mata podobnego do tego, objaśnionego przy okazjidiagramu 29 grając wieżą na g3.Najlepszym zabezpieczeniem przedposunięciem Wg3:g7 jest ruch pionem: f7-f6.Ale grający czarnymi,nie znający pozycji matującej z diagramu 29, może być skłonnyzagrać pionem g7-g6, a wtedy białe forsują mata poświęcająchetmana na h7.(1) Wf3-g3 g7-g6(2) Hh5:h7+ Kg8:h7(3) Wg3-h3+ Kh7-g8(4) Wh3-h8+Czarne mogą przedłużyć swoją agonię o jeden ruch ustawiającswojego hetmana na h4 w trzecim posunięciu.XABCDEFGHY8-+r+-+k+(7zpptr-wqpzpp'6-+n+p+-+&5+-+p+-+Q%4-+-+-zP-+$3+P+-zPR+-#2PvLP+-+PzP"1tR-+-+-mK-!xabcdefghyDIAGRAM 3349W pozycji przedstawionej na diagramie 34 białe rozpoczynają atakmatujący posunięciem (1) f5-f6.Jedynym posunięciem pozwalającymuniknąć mata na g7 jest ruch pionem g7-g6.Celem białych będzieteraz wejście hetmanem na pole h6 z ponowną grozbą mata na g7.Zagrają więc Hg3-f4 bądz Hg3-g5.Czarne nie mają innego sposobuobrony niż Kg8-h8, a potem Wf8-g8.Ale po Kg8-h8; Hf4-h6, Wf8-g8białe grają Wf1-f3 i czarne nie są w stanie powstrzymać białychprzed poświęceniem hetmana na h7 i daniem mata wieżą: Wf3-h3.Jeżeli hetman czarnych stałby na c5, zamiast b5, mogłyby onezapobiec matowi odchodząc wieżą z f8, i stawiając tam hetmana.Wten sposób pole g7 zostałoby obronione.XABCDEFGHY8r+-+-trk+(7zpp+-+pzpp'6-+n+-+-+&5+q+pzPP+-%4-+p+-+-+$3+-+-+-wQ-#2PzP-vL-+PzP"1tR-+-+R+K!xabcdefghyDIAGRAM 34.Mat wieżą i skoczkiem przedstawiony w pozycji na diagramie 28pojawia się w kilku wariantach gry będących rezultataminastępującej sytuacji:XABCDEFGHY8-+-tr-sn-mk(7zplwq-trpzp-'6-zp-+p+-zp&5+-zp-zP-+Q%4-+LzPN+R+$3+-zPR+-+-#2P+-+-zPPzP"1+-+-+-mK-!xabcdefghyDIAGRAM 35.Białe zaczynają swój atak matujący od (1) Se4-f6.Grozipoświęcenie hetmana na h6 i mat wieżą na g8.Posunięcie skoczkiembiałych trudno jest nazwać poświęceniem z tego względu, że czarne50nie mogą wziąć skoczka ze względu na Hh5:h6+, Sf8-h7; Hh6-g7 mat.Jedynym sposobem na oddalenie grozby białych jest (1)., Sf8-g6.Jednak rozwiązanie to jest tylko tymczasowe ponieważ białekontynuują (2) Wd3-h3 grożąc Hh5-g5, Wh3:h6+ i Hg5:h6 mat, a jestto grozba, przed którym czarne nie są w stanie się obronić.Białemogą poświęcając na h6 hetmana zamiast wieży, bardzo wcześniewymusić mata.Ale po (3) Hh5:h6, g7:h6; (4) Wh3:h6+, Kh8-g7; (5)Wh6-h7+, Kg7-f8; (6) Wh7-h8+ czarne nie wezmą wieży ponieważ białedadzą mata Wg4-g8, wracają więc królem na g7 i białe nie mogązrobić nic lepszego niż dać wiecznego szacha wieżą na h7 i h8.XABCDEFGHY8r+-wq-trk+(7+l+-+pzpp'6psnn+p+-+&5+pzppzP-+-%4-+-zP-zP-+$3+-zPL+N+-#2PzP-sN-+PzP"1tR-+Q+RmK-!xabcdefghyDIAGRAM 36.W pozycji przedstawionej na diagramie 36 białe mogą przeprowadzićatak, który w pewien sposób przypomina sposób gry pokazany przyokazji diagramu 25.(1) Sf3-g5 nie prowadzi do niczego, ponieważczarne obronią się posunięciami pionów na g6 lub h6.Białe mająmożliwość przeprowadzenia znacznie bardziej bezpośredniego atakuna króla czarnych.Dokonać tego mogą przez poświęcenie (1)Gd3:h7+.Po Kg8:h7; (2) Sf3-g5+, Kh7-g8; (3) Hd1-h5 czarne mogąuchronić się przed matem tylko poświęcając swojego hetmana zaskoczka białych.(3) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl przylepto3.keep.pl
.XABCDEFGHY8r+-+-trk+(7zppzplwqpzpp'6-vln+-sn-+&5+-+-zp-vL-%4-+-+-+-+$3+LsNP+N+P#2PzPPwQ-zPP+"1tR-+-tR-mK-!xabcdefghyDIAGRAM 32.Niekorzystne położenie związanej bierki bierze się stąd, że częstoprzeciwnik dla jej zaatakowania może zgromadzić więcej bierek niżmożna zgromadzić dla jej obrony.Pozycja na diagramie 32 możesłużyć za ilustrację.Dwie bierki czarnych są związane - skoczek na f6 i pion na e5 i zobu tych związań białe mogą odnieść dla siebie korzyści.Pion na e5 jest atakowany dwukrotnie i broniony dwukrotnie.Białenie mogą go zbić, ponieważ stracą skoczka i wieżę, a wezmą tylko47skoczka i piona.Ale mogą wygrać piona grając (1) d3-d4.W tensposób atakują piona po raz trzeci i mimo iż czarne mogą goobronić równierz po raz trzeci wieżą na e8, taka obrona nie jestskuteczna, ponieważ czarne stracą piona, skoczka i hetmana zapiona, skoczka i wieżę.Posunięcie e5-e4 w odpowiedzi na d3-d4 również na niewiele sięzda; ponieważ na e4 pion jest atakowany dwukrotnie, a tylko razbroniony (nie można liczyć skoczka na f6, bo jest związany gońcemna g5).Wszystko, czego białe muszą dokonać to najpierw wziąćskoczka na f6 i dopiero wtedy zbić piona na e4.Pozostaje ustalić czy w odpowiedzi na (1) d3-d4 czarne mogą wziąćpiona gońcem lub skoczkiem.Najwidoczniej jest to możliwe,ponieważ pion d4 jest chroniony tylko przez skoczka f3 i hetmana.Istotnie, kombinacja będzie prawidłowa, jeżeli goniec na d7 będziedostatecznie broniony.Ponieważ tak nie jest, białe wygrywająfigurę w następujący sposób:(1) d3-d4 Gb6:d4(2) Sf3:d4 Sc6:d4(3) Hd2:d4 e5:d4(4) We1:e7 d4:c3Do tego momentu miała miejsce wyrównana wymiana bierek, ale terazczarne tracą gońca, atakowanego przez wieżę białych, ponieważbiałe mogą usunąć skoczka broniącego gońca.(5) Gg5:f6 g7:f6(6) We7:d7 etc.Zamiast grać (1) d3-d4 i korzystać z przewagi jaką daje związaniepiona e5, białe mogą skierować swój atak przeciwko innej związanejbierce czarnych, to znaczy skoczkowi na f6.Mogą grać (1) Sc3-d5,zaatakować hetmana i jednocześnie po raz drugi skoczka na f6.Jakbiałe mogą osiągnąć korzyść z tego podwójnego ataku nie będzieoczywiste dla początkującego, ponieważ czarne mogą odpowiedziećHe7-d6 lub He7-d8 broniąc swojego skoczka również dwa razy.Rzeczywiście, białe nic nie zyskują na f6, na polu, względemktórego skierowane jest związanie, ale wykorzystują związanie dlawymuszenia rozerwania łańcucha pionów chroniących czarnego króla,poprzez wymianę na f6, zmuszając czarne do odbicia pionem z g7.Przewaga pozycyjna osiągnięta dzięki przerwaniu łańcucha czarnychpionów będzie omówiona dalej, podczas omawiania strategii gryśrodkowej.48POZWICENIAMówimy, że gracz dokonuje POZWICENIA, jeżeli pozwala na zbiciepewnej ilości swojego materiału nie uzyskując rekompensaty wpostaci materiału nieprzyjaciela.Oczywiście nikt nie będziepostępował świadomie w ten sposób, jeżeli nie przewiduje uzyskaniajakichś innych korzyści w zamian za stratę materiału.Tarekompensata może mieć postać przewagi pozycyjnej.Ponieważprzewaga pozycyjna ma miejsce wtedy, gdy powstaje możliwość daniamata lub zdobycia materiału, jasne jest, że poświęcając materiałintencją gracza nigdy nie jest dawać więcej niż brać, przeciwnie oczekuje, że uzyska więcej niż straci.Innymi słowy poświęcenie,prawidłowo wykonane, jest stratą tylko TYMCZASOWY i bardzo szybkozwraca się w postaci takiej samej ilości materiału, jeżeli niewiększej, lub też w postaci ataku, którego ofiarą stanie sięnieprzyjacielski król.Im mniej oczywisty jest sposób, w jaki gracz odzyska poświęconymateriał, czy też urzeczywistni inny rodzaj przewagi, tympiękniejszy wydaje się manewr poświęcenia.Jeżeli skutkiempoświęcenia jest bezpośredni atak matujący na króla, nietrudnojest taki rozwój wypadków przewidzieć, zakładając znajomość przezgraczy typowych pozycji matujących, z których wiele zostałoomówionych w poprzednim rozdziale.Następne diagramy pokazująprzykłady poświęceń, jakie często mają miejsce w rzeczywistychpartiach.W pozycji przedstawionej na diagramie 33 jeżeli białe mają ruch,mogą wymusić mata podobnego do tego, objaśnionego przy okazjidiagramu 29 grając wieżą na g3.Najlepszym zabezpieczeniem przedposunięciem Wg3:g7 jest ruch pionem: f7-f6.Ale grający czarnymi,nie znający pozycji matującej z diagramu 29, może być skłonnyzagrać pionem g7-g6, a wtedy białe forsują mata poświęcająchetmana na h7.(1) Wf3-g3 g7-g6(2) Hh5:h7+ Kg8:h7(3) Wg3-h3+ Kh7-g8(4) Wh3-h8+Czarne mogą przedłużyć swoją agonię o jeden ruch ustawiającswojego hetmana na h4 w trzecim posunięciu.XABCDEFGHY8-+r+-+k+(7zpptr-wqpzpp'6-+n+p+-+&5+-+p+-+Q%4-+-+-zP-+$3+P+-zPR+-#2PvLP+-+PzP"1tR-+-+-mK-!xabcdefghyDIAGRAM 3349W pozycji przedstawionej na diagramie 34 białe rozpoczynają atakmatujący posunięciem (1) f5-f6.Jedynym posunięciem pozwalającymuniknąć mata na g7 jest ruch pionem g7-g6.Celem białych będzieteraz wejście hetmanem na pole h6 z ponowną grozbą mata na g7.Zagrają więc Hg3-f4 bądz Hg3-g5.Czarne nie mają innego sposobuobrony niż Kg8-h8, a potem Wf8-g8.Ale po Kg8-h8; Hf4-h6, Wf8-g8białe grają Wf1-f3 i czarne nie są w stanie powstrzymać białychprzed poświęceniem hetmana na h7 i daniem mata wieżą: Wf3-h3.Jeżeli hetman czarnych stałby na c5, zamiast b5, mogłyby onezapobiec matowi odchodząc wieżą z f8, i stawiając tam hetmana.Wten sposób pole g7 zostałoby obronione.XABCDEFGHY8r+-+-trk+(7zpp+-+pzpp'6-+n+-+-+&5+q+pzPP+-%4-+p+-+-+$3+-+-+-wQ-#2PzP-vL-+PzP"1tR-+-+R+K!xabcdefghyDIAGRAM 34.Mat wieżą i skoczkiem przedstawiony w pozycji na diagramie 28pojawia się w kilku wariantach gry będących rezultataminastępującej sytuacji:XABCDEFGHY8-+-tr-sn-mk(7zplwq-trpzp-'6-zp-+p+-zp&5+-zp-zP-+Q%4-+LzPN+R+$3+-zPR+-+-#2P+-+-zPPzP"1+-+-+-mK-!xabcdefghyDIAGRAM 35.Białe zaczynają swój atak matujący od (1) Se4-f6.Grozipoświęcenie hetmana na h6 i mat wieżą na g8.Posunięcie skoczkiembiałych trudno jest nazwać poświęceniem z tego względu, że czarne50nie mogą wziąć skoczka ze względu na Hh5:h6+, Sf8-h7; Hh6-g7 mat.Jedynym sposobem na oddalenie grozby białych jest (1)., Sf8-g6.Jednak rozwiązanie to jest tylko tymczasowe ponieważ białekontynuują (2) Wd3-h3 grożąc Hh5-g5, Wh3:h6+ i Hg5:h6 mat, a jestto grozba, przed którym czarne nie są w stanie się obronić.Białemogą poświęcając na h6 hetmana zamiast wieży, bardzo wcześniewymusić mata.Ale po (3) Hh5:h6, g7:h6; (4) Wh3:h6+, Kh8-g7; (5)Wh6-h7+, Kg7-f8; (6) Wh7-h8+ czarne nie wezmą wieży ponieważ białedadzą mata Wg4-g8, wracają więc królem na g7 i białe nie mogązrobić nic lepszego niż dać wiecznego szacha wieżą na h7 i h8.XABCDEFGHY8r+-wq-trk+(7+l+-+pzpp'6psnn+p+-+&5+pzppzP-+-%4-+-zP-zP-+$3+-zPL+N+-#2PzP-sN-+PzP"1tR-+Q+RmK-!xabcdefghyDIAGRAM 36.W pozycji przedstawionej na diagramie 36 białe mogą przeprowadzićatak, który w pewien sposób przypomina sposób gry pokazany przyokazji diagramu 25.(1) Sf3-g5 nie prowadzi do niczego, ponieważczarne obronią się posunięciami pionów na g6 lub h6.Białe mająmożliwość przeprowadzenia znacznie bardziej bezpośredniego atakuna króla czarnych.Dokonać tego mogą przez poświęcenie (1)Gd3:h7+.Po Kg8:h7; (2) Sf3-g5+, Kh7-g8; (3) Hd1-h5 czarne mogąuchronić się przed matem tylko poświęcając swojego hetmana zaskoczka białych.(3) [ Pobierz całość w formacie PDF ]