[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ETAPY ROZWOJU SAMOWIEDZYETAPY ROZWOJU SAMOWIEDZYWg.Kozieleckiego można mówić o 3 etapach rozwoju samowiedzy:lEtap samowiedzy elementarnej.trwa od urodzenia od urodzenia do 4 roku życia.głównymi osiągnięciami na tym etapie jest odkrycie własnej odrębności fizycznej i później psychicznej.llNa początku rozwoju D.nie odróżnia siebie od otoczenia, ani od ludzi ani od przedmiotów.Stopniowo ten proces wyodrębniania siebie dokonuje się, a jest to możliwe dzięki pewnym doświadczeniom D.Należą do nich: odczuwanie bodźców dostarczanych przez własny organizm np.głodu, ciepła, doświadczenie z przedmiotami ( dotyk.przedmiotów), manipulowanie przedmiotami.llDoznania dotykowe np.głaskanie, przytulanie.llOglądanie siebie w lustrze.Poznawanie własnych cech fizycznych.D.o prawidłowym rozwoju rozpoznaje siebie w lustrze w drugim roku życia.Objawia to radością.W kształtowaniu odrębności fizycznej podobnie jak psychicznej sprzyja także rozwój mowy.llPoczucie odrębności psychicznej między 3 a 4 r.ż.Przejawem rozwoju tego uczucia odrębności psych.są reakcje negatywizmu „ ja nie chcę”.ll4-11 r.ż.jest etapem samowiedzy zróżnicowanej.Na tym etapie rozwoju wiedzy dominują sądy opisowe.Wiedza o sobie jest jeszcze nieuporządkowana, chwiejna i łatwo ulegająca zmianom.Głównym źródłem informacji o sobie są opinie osób znaczących.Począwszy od okresu szkolnego w wiedzy o sobie pojawiają się nowe elementy związane z realizowaniem nowych zadań rozwojowych.llDojrzałe początki przypadają na okres dorastania.Począwszy od tego wieku wiedza o sobie dotyczy nie tylko tego co było i co jest, ale także tego jaki będę w przyszłości.W okresie dorastania możemy już wyraźnie zauważyć istnienie tzw.„Ja edalnego”.Ja idealne- jakim chciałbym być w okresie dorastania?lSamowiedza pełni 4 funkcje:lfunkcja poznawcza- samowiedza pozwala nastolatkom zrozumieć siebie, zaspokoić swoją ciekawość dotyczącą samego siebie, zobaczyć siebie na tle innych.llf.instrumentalna tzn.że samowiedza jest instrumentem pomagającym w podjęciu decyzji o przyszłym życiu np.wyborze zawodu, szkoły.llf.motywacyjna związana jest z relacją Ja realnym i ja idealnym.Jeżeli ta rozbieżność nie jest zbyt duża to motywuje do pracy nad sobą.llf.generatywna- dzięki myśleniu abstrakcyjnemu wiedza o sobie jest generatorem wiedzy o człowieku w ogóle.lCZYNNIKI ROZWOJU SAMOWIEDZYlOpinie osób znaczącychllPorównywanie siebie z innymillRezultaty własnych działańlA1 Pierwszy czynnik pojawia się najwcześniej.Otoczenie- osoby znaczące udzielają dziecku informacji o nim samym i to zarówno w sposób werbalny i niewerbalny.W najwcześniejszych fazach dziecko jest bezbronne.Zapisuje informacje (o sobie przekazywane przez osoby znaczące) w pamięci bez weryfikacji.A2 Porównywanie siebie z innymi (rówieśnikami) pod względem wyglądu, osiągnięć, umiejętności, odbieranej sympatii ze strony innych.Na podstawie porównań formułowane są sądy o sobie samym.Dla poczucia własnej wartości ważne jest z kim się dziecko porównuje i pod jakim względem.A3 Rezultaty własnych działań, a więc odczuwanie bycia sprawcą czegoś nie tylko bogaci wiedzę o sobie, ale także pozwala weryfikować opinię innych na temat dziecka.CZYNNIKI ZAGRAŻAJĄCE ROZWOJOWI STRUKTURY JAlbezosobowe (przedmiotowe traktowanie dziecka) kiedy nie ma możliwości o niczym decydować.llkoncentrowanie się osób znaczących na brakach dziecka, na jego niedoskonałościach i przypisywanie znaczenia mniejszym stronom dziecka,llnadmiar opieki, nadmiar kontroli nad dzieckiem- przetresowanie,llnieliczenie się z możliwościami dziecka tzn.stawanie wymagań zbyt dużych, albo zbyt małych,llbrak akceptacji dziecka, obojętność czy wrogość w stosunku do dziecka,llbrak stabilności warunków życia.l [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl