[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.llJapońska metoda kół jakościlJapońskie metody zarządzania są skierowane na współpracę, a nie rywalizację.Dlatego właśnie w Japonii powstała metoda kół jakości.Twórcą idei był Joseph Juran, ale człowiekiem, który tą ideę wprowadził w życie był Kaoru Ishikawa.Dziś w japońskich kołach jakości uczestniczy około 20 milionów ludzi.Celem tworzenia kół była w latach pięćdziesiątych chęć podniesienia jakości pracy oraz niezawodności wyrobów.Zdano sobie bowiem sprawę z tego, że wydzielone komórki kontroli jakości, a nawet kontrola końcowa nie wystarczą, aby podnieść jakość ? trzeba było zaangażować w ten proces wszystkich pracowników.Idea kół jakości zakłada, że każdy z uczestników procesu produkcji ma wpływ na jakość wyrobów.Dlatego należy podjąć dokształcanie zawodowe pracowników i tworzyć wśród nich grupy, które poszukiwałyby możliwości polepszenia jakości.Osiągnięcie tego celu ma się odbyć poprzez umożliwienie rozwoju zawodowego, stworzenie możliwości podejmowania działań doskonalących jakość na stanowisku pracy (Kaizen) oraz wyzwolenie w pracownikach inicjatywy, chęci do pracy, jak i zwiększenie poczucia własnej wartości.W początkach istnienia, metoda była identyfikowana z kontrolą jakości, dopiero później, w miarę rozwoju, coraz częściej stawiano na samodzielność, samodyscyplinę i samokontrolę pracowników.Było to możliwe dzięki przyzwyczajeniu ludzi do systemu działania.Rys.1.Cykl pracy koła jakościŹródło: B.Mikuła, A.Potocki, Humanizacja pracy, AE, Kraków 1998, s.193.Pracownicy biorący udział w kołach jakości są szkoleni w zastosowaniu metod heurystycznych (np.burza mózgów) oraz analitycznych (np.metoda ABC).Każde koło znajduje wybiera jeden problem, który chce rozwiązać i prowadzi badania celem uzyskania zamierzonych rezultatów.Dopiero po osiągnięciu rezultatu zadowalającego i wdrożeniu rozwiązania zaczyna się zajmować kolejnym problemem.Takie postępowanie pozwala na efektywną pracę.Powyższy rysunek przedstawia cykl pracy koła jakości.Certyfikatem Systemu Zapewnienia Jakości opartego na normie ISO 9001Podstawowe pojęcia i definicjeJakość - zespół właściwości i charakterystyk liczbowych wyrobu lub usługi, które wpływają na zdolność do zaspokojenia potrzebPolityka jakości - ogół zamierzeń i kierunków działań dotyczących jakości wyznaczanych i formalnie wdrażanych przez ścisłe kierownictwo jednostkiZarządzanie jakością (Quality Management - QM) - aspekt ogółu funkcji zarządzania określający i wdrażający politykę jakościZapewnienie jakości (Quality Assurance - QA) - wszelkie zaplanowane i systematyczne działania, które są niezbędne do uzyskania odpowiedniego stopnia wiarygodności, że usługa będzie spełniać ustalone wymagania jakościoweSterowanie jakością - metody działania i przedsięwzięcia podejmowane w celu spełnienia wymagań dotyczących jakościKontrola jakości (Quality Control - QC) - czynności takie, jak: mierzenie, oględziny, stosowanie sprawdzianów w odniesieniu do jednego lub kilku parametrów usługi i porównywanie wyników z założonymi wartościami w celu określenia zgodności usługi z wymaganiamiTesty akceptacyjne (Acceptance Tests) - testy wykonywane przez upraw- nione jednostki (pomiarowe pracownie referencyjne), stwierdzające spełnianie przez aparat wymogów jakości; świadectwo spełniania TA wydawane jest na określony okres czasuTesty rutynowe (Routine tests, Daily Control) - testy wykonywane z określoną częstotliwością przez bezpośrednich użytkowników sprzętuPomiarowa pracownia referencyjna - pracownia upoważniona do wykonywania testów akceptacyjnych urządzeń medycznych, posiadająca oficjalne zezwolenia na prowadzenie takiej działalności - zgodnie z niniejszym dokumentem zezwolenia na prowadzenie działalności wydaje minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z właściwym specjalistą krajowym.Uprawnienia takie wydawane są na określony okres czasu oraz na określony zakres aparatury medycznej.Uprawnienia ograniczone do zakresu swojej aparatury może otrzymać również firma serwisująca [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl