[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rycina 13.6 ilustruje te zależności.Członkowie grupy B bardziejrzucali się w oczy, ponieważ rzadziej się pojawiali; niepożądane zachowanie stało się bardziejwyraziste, ponieważ rzadziej je obserwowano i dlatego dostrzeżono między nimi korelacjępozorną.Jak to się ma do codziennego życia? Powiedzmy, że nie znasz wielu %7łydów, toteżkontakt z jednym z nich jest dla ciebie zdarzeniem znaczącym.%7łydzi w ogóle są dla ciebieludzmi znaczącymi.Twój nowy znajomy jest brokerem.Kolejny %7łyd, którego spotykasz, jestpośrednikiem handlowym.Pomiędzy %7łydami a pieniędzmi zostaje utworzona korelacjapozorna.Jeśli także znasz stereotyp, według którego są oni nastawieni materialistycznie, owaspostrzegana przez ciebie, a oparta na osobistych doświadczeniach współzależność wydaje sięszczególnie wyrazna.W konsekwencji staniesz się bardziej skłonny dostrzegać w przyszłościprzede wszystkim takie sytuacje, w których %7łydzi będą wykazywać orientacjęmaterialistyczną; mniejszą zwrócisz uwagę na te, w których zachowają się odmiennie;będziesz zarazem mniej zauważał sytuacje, w których nie-%7łydzi zachowują sięmaterialistycznie.Nową informację przetworzysz zgodnie z dostrzeganą przez ciebie pozornąwspółzależnością, widząc to, co chcesz zobaczyć.Wzmocnisz także ową pozornąwspółzależność, utwierdzając się w przekonaniu, że stereotyp jest prawdziwy (Hamilton,Gifford, 1976; Hamilton, Sherman, 1989; Mullen, Johnson, 1988).Należy jednocześniepodkreślić, że pozorne współzależności są również budowane w znacznie bardziej pasywnysposób.Nie jest tu konieczne osobiste doświadczenie z ludzmi należącymi do wyróżniającejsię grupy.Telewizja, gazety i inne środki masowej komunikacji budują pozornewspółzależności, gdy opisują kobiety, mniejszości czy inne grupy w stereotypowych rolach(Busby, 1975; Friedman, 1977; McArthur, Resko, 1975).Zmienianie stereotypowych przekonań.Całość tych rozważań poświęconychniebezpieczeństwom związanym z przetwarzaniem informacji wprowadziła cię zapewne wstan pewnego przygnębienia.W jaki sposób możesz skłonić ludzi do zmiany ichstereotypowych przekonań? Czy możliwe jest, by ten proces społecznego poznawania zostałprzełamany? Jaki rodzaj informacji zdołałby odeprzeć stereotyp? Powiedzmy, że nasznajbliższy sąsiad przyswaja sobie dwa obrazliwe stereotypy, które są dla nas szczególniedokuczliwe: sądzi, że profesorowie są leniwi, ą czarnoskórzy oraz pochodzący z AzjiAmerykanie nie są patriotami.Co by się stało, gdybyśmy dostarczyli mu dowodów na to, żetakie stereotypy są nieprawdziwe? Na przykład, gdybyśmy pokazali mu dane oparte naobserwacji 27 000 wybranych losowo profesorów z całego kraju, które by wykazywały, żeprofesorowie pracują pięćdziesiąt cztery godziny w tygodniu? Co by się stało, gdyby muprzypomnieć, że generał Colin Powell, poprzedni szef Połączonych Sztabów i najbardziejwpływowa, z wojskowego punktu widzenia, osoba w kraju, jest czarnoskórymAmerykaninem oraz że jednostka wojskowa, która w czasie drugiej wojny światowej otrzymała najwięcej odznaczeń, była złożona wyłącznie z Amerykanów pochodzeniaazjatyckiego? Czy te informacje zmieniłyby stereotyp naszego sąsiada?model buchalteryjny: informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do przekształceniatego stereotypumodel przekształceniowy: informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do radykalnejzmiany stereotypumodel wykształcania stereotypu niższego rzędu: informacja niezgodna ze stereotypem,prowadząca do stworzenia stereotypu niższego rzędu, w celu przyswojenia tej informacji, bezkonieczności zmieniania początkowego stereotypuWedług Renee Webber i Jennifer Crocker (1983) zależy to od tego, w jaki sposób zostajeprzedstawiona owa niezgodna z przekonaniem informacja [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl