[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.cit., s.36.393(za:) Kopiczko A., Op.cit., 1996, s.82-87.394Ziółkowski M., Gdzie jest Kościół, tam jest nasza dusza, tam jest i nasz naród, (w:)  Chrześcijanin wświecie , 1988, nr 8/9, s.264.395(za:) Kopiczko A., Op.cit.,1996, s.191.396Pelc P., Położenie prawne Kościoła greckokatolickiego w Polsce w latach 1945  1989, (w:)  Więz 1992, nr7, s.108  109.397(za:) Kopiczko A., Op.cit., 1996, s.81-82, 183-190.398(za:) Kopiczko A., Panorama wyznaniowa społeczeństwa Warmii i Mazur (w:) Tożsamość & Op.cit., s.50.102 mazurskiej, w tym około 75 tysięcy protestantów i około 5 tysięcy wyznania katolickiego.399Zkażdym rokiem, jednak struktura ta ulegała zmianie na korzyść Kościoła Katolickiego, a od1947 roku także Greckokatolickiego.Jak pisze Andrzej Kopiczko:  Ogromne straty osoboweponiósł przede wszystkim Kościół Ewangelicko  augsburski, który jeszcze w latachsześćdziesiątych liczył ok.100 tys.wiernych.(W 1963 r.było już w regionie 1163400katolików i tylko 113943 członków innych wyznań) 400 Wydział do spraw wyznań stwierdzałw 1961 roku, iż Kościół ten, w ciągu dekady zmalał pod względem liczebności wiernych oprawie 50 procent z powodu wyjazdu ludności miejscowego pochodzenia do Niemiec wramach  akcji łączenia rodzin.401 Jak donoszono:  od 1981 r.było w tym regionie już niewięcej niż 20 tys.wiernych innych wyznań, a obecnie jest tylko ok.4 tys. 402Po tym krótkim zarysie charakterystyk poszczególnych Kościołów, należałoby wskazaćpewne stałe elementy systemu wyznaniowego.Pierwszym, który narzuca się od razu, jestspuścizna z lat wcześniejszych w postaci głębokiej nieufności pomiędzy przedstawicielamiposzczególnych Kościołów, podsycanej, dodatkowo w latach wcześniejszych działalnościąwładz.Pewnego rodzaju specyfiką, uchwyconą już w latach siedemdziesiątych jestsprowadzenie religijności tutejszych mieszkańców przede wszystkim do obecności naniedzielnej mszy św.tzw.dominicantes oraz stosunkowo niewielki udział samych wierzącychw ogólnej ich liczbie.Od roku 1964 do 1998 liczba regularnych wizyt w ośrodkach kultuspadła z 44% do nawet 25% ogółu wiernych, należących do poszczególnych zgromadzeńreligijnych, czy parafii.403 Badania nad aspektami związanymi z religijnością mieszkańcówbyły jednak przeprowadzane rzadko i miały najczęściej wyrywkowy charakter, a próbycałościowego opisu wszystkich kościołów regionu do dziś nie podjęła się żadna instytucja.Zbadań o charakterze fragmentarycznym, należy przywołać badania z 2001 roku, określane,jako próba ustalenia współczesnej świadomości ewangelików zamieszkałych na Warmii iMazurach, których podjął się olsztyński socjolog  Alfred Czesla.Po przebadaniu 522-osobowej próby osób wyznania ewangelicko - augsburskiego, stwierdził, iż ponad połowa z399Sakson A., Działalność kościołów i wyznań protestanckich na Mazurach, Euchemer 1987, nr 1, s.98.400(za:) Kopiczko A., Panorama wyznaniowa społeczeństwa Warmii i Mazur (w:) Tożsamość & Op.cit., s.35.401Informacje gromadzone przez Wydział do Spraw Wyznań w Olsztynie, (za:) Kopiczko A., Panoramawyznaniowa województwa olsztyńskiego po II wojnie światowej, (w:) Tożsamość& Op.cit., s.51.402Aukaszewicz B., Olsztyn 1945  1985.Zapis czterdziestolecia, Olsztyn 1987, s.358; także: %7łyromski S.,Procesy demograficzne w trzydziestoleciu Warmii i Mazur, (w:) Komunikaty Mazursko  Warmińskie, 1975, nr1, s.22;403Piwowarski W., Praktyki religijne w diecezji warmińskiej.Studium socjograficzne, Warszawa 1969; tenże: Zbadań nad praktykami religijnymi w diecezji warmińskiej, Studium Warmińskie 1969, T.6, s.243  316.103 nich określa się jako Mazurzy bądz mieszkańcy Warmii i Mazur, tj.(według zastosowanejnomenklatury pojęciowej) posiada tożsamość etniczno  religijną.404Wydaje się, iż obecnie na terenie regionu mamy do czynienia z dość silną przewagąstruktur Kościoła Rzymskokatolickiego, przez co rozwój pozostałych warunkowany jest wdużej mierze wymogami i potrzebami tego pierwszego, co nie zawsze wpływać musipozytywnie na ich kondycję.Na potwierdzenie tego trendu można przywołać liczbęmałżeństw wyznaniowych, na terenie województwa, ze skutkiem cywilnoprawnym.W 2006roku na ogólną liczbę 5773 małżeństw wyznaniowych, 5729 przypadło na małżeństwaKościoła Rzymskokatolickiego, co daje 44 takie małżeństwa na cały region, osób nienależących do tego Kościoła.405 Choć są to dane niepełne, wydają się dobrze obrazować stankondycji poszczególnych wyznań religijnych, dlatego dane dotyczące znajomości małżeństwwyznaniowych zostały zawarte w kwestionariuszu wywiadu.Pozostałe informacje dotyczącepodsystemu wyznaniowego zostały rozsiane w całej, niemal merytorycznej częścikwestionariusza.Respondenci mają okazję odpowiedzieć na pytanie o poziom swojejreligijności, częstotliwości uczęszczania na uroczystości religijne, częstotliwości oglądaniaprogramów telewizyjnych o tematyce religijnej.Poza tym będą mogli wskazać swoją wiedzęna temat mieszkańców regionu, wyznających inną, niż respondent religię, czy zasugerować wjakim stopniu Kościół, Cerkiew, bądz inny przybytek kultur religijnego stanowią zródłowiedzy o świecie dla respondenta.3.2.2.Podsystem polityczno  ekonomicznyPodsystem polityczno  ekonomiczny, w rozumieniu najbardziej adekwatnym zmojego punktu widzenia, wymieniany jest między innymi przez Bronisława Malinowskiego(organizacja siły - ustrój polityczny)406, Carla E.Rosengrena (polityka)407, czy WinicjuszaNarojka.408 Traktować będę go, jako układ władzy, obejmujący całokształt działań i praktykosób, bądz instytucji, odpowiedzialnych za sprawowanie władzy politycznej, na poziomie404Czesla A., Tożsamość ewangelików na Warmii i Mazurach w świetle badań socjologicznych, (w:)Ewangelicy na Warmii i Mazurach.Dzieje i współczesność, (red.) Kruk E., Olsztyn 2001, s.101  148.40513 małżeństw Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, 10 małżeństw Kościół Ewangelicko Augsburski, 8 małżeństw Kościół Ewangelicko  Metodystyczny, 6 małżeństw Kościół Chrześcijan Baptystów,1 małżeństwo Kościół Adwentystów Dnia Siódmego, 6 małżeństw Kościół Zielonoświątkowy; Dane z Rocznikstatystyczny województwa warmińsko - mazurskiego 2007, Olsztyn 2007, s.95;406Malinowski B., Op.cit., 1958, s.53 i nast.407(za:) Golka M., Op cit., 1992, s.94.408Narojek W., System władzy w mieście.Studium monograficzne, Wrocław 1967, s.22.104 lokalnym i regionalnym, ale też ustrój finansowy, czyli wydatkowanie funduszy, czyplanowanie budżetów.Chyba najbardziej znaczącą cechą regionu, jego specyfiką ielementem, który wywierał na niego niebagatelny wpływ był i jest sposób zarządzania nim ijednocześnie sposób pozyskiwania środków na sprawowanie tak zdefiniowanej władzy.Opistak skomplikowanego systemu, jak wspomniany, wyżej zależy od mniej widocznych lubwręcz niedostrzegalnych czynników politycznych (podsystemu polityki).Kształtowaniesystemu społeczno  kulturowego szczególnie mocno zależy od postaw, przekonańświatopoglądów i wartości jednostek ludzkich, bowiem, jak pisze Ervin Laszlo:  grupa, którejpostawy, przekonania i poglądy dominują, jest w stanie wywierać presję w kierunkuadekwatnego dla niej samej ukształtowania stosunków w systemie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl