[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pascha jest więc dla Justyna prefiguracją Chrystusa, ale nie na-biera u niego wyraznego eucharystycznego znaczenia.Ofiara z ba-ranka, który winien być upieczony w całości, jest symbolem mękikrzyżowej, a nakaz, by ofiarę tę składano tylko w Jerozolimie, niesiew sobie zapowiedz, że po zburzeniu Jerozolimy ustanie także składa-nie baranka paschalnego w ofierze.Podobnie ustaną ofiary przebła-galne z dwóch kozłów, o których mówi Księga Kapłańska (zob.Kpł16,15 n.).Były one zapowiedzią podwójnego przyjścia Jezusa: pierw-szego, kiedy to kapłani wygnali Jezusa jak kozła ofiarnego, i drugie-go, które ma dopiero nastąpić w chwale.A zatem ofiary krwawe, a zwłaszcza ofiara paschalna, są dla Ju-styna zapowiedzią Chrystusa, przede wszystkim Jego męki, ale nie sąwprost zapowiedzią Eucharystii.Ofiary te, stwierdza Justyn, po męceJezusa definitywnie ustają, jako że spełniło się to, co zapowiadały.Jedyną, nieoczywistą aluzją eucharystyczną jest stwierdzenie, żewierni Chrystusa namaszczają Krwią Jego swoje domy, czyli samychsiebie.Można tu się dopatrzyć owoców przyjmowania Krwi Pańskiejpodczas Eucharystii.Jednakże nie zmienia to podstawowego schematu odniesień, ja-kie przyjmuje Justyn: starotestamentalne ofiary pokarmowe były za-powiedzią Eucharystii, natomiast paschalna ofiara z baranka byłazapowiedzią męki Jezusa.Justyn nigdzie nie dokonuje bezpośrednie-go zestawienia ofiar krwawych, w tym ofiary paschalnej i Euchary-stii.2.2.6.1.Eucharystia jako pamiątka ChrystusaJustyn był jednym z pierwszych Ojców, który podejmuje reflek-sję nad Eucharystią jako  pamiątką.Jak wiadomo, w Apologii Justynrozwinął teorię Logosu, który działa w całym stworzeniu.PrzyjścieJezusa jest kulminacją oraz pełnią działania i objawienia się Logosuludziom.Podobnie pojmuje Justyn Eucharystię.Pisze:134Dial 40,1.4.165 Otóż Jezus Chrystus, Pan nasz, przykazał go [chleb eucharystyczny]sprawować na pamiątkę męki [w oryg.eis anamnesin tou pathous], jakąwycierpiał za ludzi, których dusze zostały oczyszczone z wszelkiegozłego.A równocześnie mamy Bogu składać dzięki za to, że dla czło-wieka stworzył świat ze wszystkim, co się na nim znajduje za to, że nasuwolnił od złego135.Oraz w innym miejscu:Rzecz jasna, że w tym proroctwie (Iz 33,18 19) mówi również o chle-bie, którego sprawowanie przekazał nam nasz Chrystus na pamiątkęswego wcielenia [w oryg.eis anamnesin tou te somatopoiesasthai au-ton] dla tych, co w Niego wierzą, a za których poddał się również cier-pieniom.Niemniej mówi też o kielichu, którego sprawowanie wśródmodłów eucharystycznych przekazał nam na pamiątkę Krwi swojej[w oryg.eis anamnesin tou haimatos autou]136.Chrześcijanie tylko te ofiary stosownie do przyjętej tradycji zanoszą,i to wśród wspomnień przy posiłku, i jedzeniu i piciu, kiedy to na pa-mięć przywodzą sobie mękę, którą za nich cierpiał Syn Boży137.Eucharystia jest zatem dla Justyna pamiątką zarówno wcieleniaJezusa, Jego męki, jak i przelanej przez Niego Krwi.Przy czym, jeże-li przypomnimy, że mówiąc o Eucharystii jako pokarmie  Ciele iKrwi Jezusa, Justyn nawiązuje wyłącznie do faktu wcielenia, może-my przyjąć, że Eucharystia przynajmniej w tym samym stopniu jestanamnezą, tzn.przypominaniem z wdzięcznością wcielenia Jezusa,jak i pamiątką Jego męki.Jest także dziękczynieniem za całe dziełostworzenia i wszelkie dzieła Boże.I jest to jednocześnie spełnianienakazu Jezusa.Motyw wdzięcznego wspominania dzieł Bożych pojawia się kil-kakrotnie w pismach Justyna:Chwalimy Go jak tylko możemy słowem modlitwy i dziękczynieniaprzy wszystkich posiłkach naszych.[.] Jemu zaś należy składać dzięki,135Dial 41,1.136Dial 70,4.137Dial 117,3.166 ku czci Jego odbywać uroczyste nabożeństwa i hymny nucić za to, żenas stworzył138.Przy czym łatwo zauważyć, że Justyn jako motywy dziękczynie-nia i uwielbienia wymienia wszelkie dzieła Boże  zarówno dziełostworzenia, jak i dzieło zbawienia.***Powyżej przytoczone teksty wskazują jednak na pewne rozłoże-nie akcentów.Otóż Eucharystia jest wprost nazywana pamiątką(anamnesis) wcielenia i męki Jezusa.Natomiast jest dziękczynieniem(eucharistia) za całe dzieło stworzenia i wyzwolenia człowieka zezła.Te motywy refleksji eucharystycznej są ściśle związane z poglą-dami Justyna na temat znaczenia niedzieli.2.2.6.2.Eucharystia a niedzielaPowszechnie znany jest tekst, w którym Justyn przedstawia zna-czenie niedzieli, pierwszego dnia tygodnia:Zgromadzenia zaś nasze dlatego się odbywają w Dniu Słońca, ponieważto pierwszy dzień, w którym Bóg przetworzył ciemności oraz materię iświat uczynił, ponieważ i Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel, tego samegodnia zmartwychwstał139.Niedziela to według Justyna dzień pierwszy i ósmy.Jest onapierwszym dniem tygodnia i przez to przypomina początek stworze-nia, kiedy to Bóg oddzielił światło od ciemności, i jednocześnie jestdniem ósmym, pierwszym dniem nowego stworzenia: dniem138Ap I,13,1.2; por.Ap I,67,1.Niewątpliwie  chwalenie Boga przy posiłkachjest kontynuacją tradycji żydowskich błogosławieństw [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl