[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.NSA pozostaje jedynym w skali caego kraju naczelnym sdem orzekajcym w sprawach skarg na decyzje administracyjne.Istota sdowej kontroli legalnoci decyzji administracyjnej polega na tym, e sprawy sporne midzy obywatelem a organem administracji, który podj decyzj odmawiajc obywatelowi pewnego uprawnienia lub nakadajc na okrelony obowizek prawny, rozstrzyga organ usytuowany organizacyjnie poza aparatem administracji, wyposaony w niezawiso orzekania i niezbdn fachowo, zdolny jest wic do obiektywnego rozpoznania sprawy i podjcia orzeczenia zgodnego z nakazem praworzdnoci.Skarg na decyzj administracyjn mona wnie po wyczerpaniu toku instancyjnego w postpowaniu administracyjnym (nie dotyczy to tylko prokuratora, który moe wnie skarg na kad decyzj) w cigu 30 dni od dnia dorczenia lub ogoszenia decyzji (prokurator ma 6 m-cy).Skarg wnosi si bezporednio do sdu administracyjnego.Moe j wnie kady, kto ma w tym interes prawny - prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich i organizacje spoeczne w interesie obywateli.Stron przeciwn w postpowaniu sdowym jest organ administracji pastwowej, który wyda decyzj.NSA kontroluje decyzje administracyjne wycznie pod wzgldem zgodnoci z prawem, nie za pod wzgldem ich celowoci czy susznoci.Rozpoznajc skarg sd nie jest zwizany jej granicami, w razie jej uwzgldnienia uchyla zaskaron decyzj w caoci lub w czci - moe te stwierdzi niewano lub niezgodno decyzji z prawem.Postpowanie przed NSA ma charakter wycznie kasacyjny.NSA nie moe zmieni swym orzeczeniem zaskaronej decyzji.Ocena prawna wyraona w orzeczeniu wie jednak w dalszym postpowaniu organ administracyjny, co przesdza o gwarancyjnej roli sdowej kontroli legalnoci decyzji administracyjnych.SD NAJWYSZY.Podstaw ustawow ustroju, waciwoci oraz postpowania przed Sdem Najwyszym jest w chwili obecnej ustawa z dnia 20 wrzenia 1984 r.o SN.Przepisy Konstytucji nie statuuj SN (jak to czyni ustawa) jako naczelnego organu sdowego w RP i w tym zakresie rozbieno pomidzy przepisami Konstytucji i ustawy wymaga bdzie usunicia.SN w wietle przepisów konstytucyjnych uzyska status sdu kasacyjnego w sprawach rozpatrywanych przez sdy powszechne i wojskowe oraz prawo rozpatrywania rewizji nadzwyczajnych od orzecze NSA i to wycznie na podstawie przepisów przejciowych.W zupenie nowej sytuacji znalaz si SN w zwizku z pozbawieniem przez now Konstytucj Trybunau Konstytucyjnego funkcji ustalania powszechnie obowizujcej wykadni ustaw.W wietle przyjcia trójpodziau wadzy, zasady niezawisoci sdów i sdziów, którzy w swojej dziaalnoci podlega maj równorzdnie Konstytucji i ustawie, obecne rozwizanie uzna naley za w peni uzasadnione.LITERATURA:Konstytucja z dnia 2 kwietnia 1997 r.W.Skrzydo, „Polskie prawo konstytucyjne”, Lublin 1997 r.K.Kamiska, A.Gaca, ZB.Naworski, „Historia powszechna Polski”, COMER, Toru 1993 r.J.Nowacki, Z.Tobor, „Wstp do prawoznawstwa”, PWN, Warszawa 1993 r.E.Ochendowski, „Prawo administracyjne”, TNOiK, Toru 1996 r.Jerzy Pilczyski, Czas na decyzj, „Rzeczpospolita” z 24 marca 1997 r.Jerzy Pilczyski, Tarcza dla obywatela, „Rzeczpospolita” z 15 padziernika 1997 r.Wojciech Sadurski, Konstytucja barokowa, „Rzeczpospolita” z 29 marca 1996 r.Piotr Tuleja, Wodzimierz Wróbel, W Polsce i gdzie indziej, „Rzeczpospolita” z 13 listopada 1997 r.Leszek Winiewski, Ochrona podstawowych praw i wolnoci obywatelskich, „Rzeczpospolita” z 26 lipca 1995 r.Andrzej Zoll, Jeszcze o skardze konstytucyjnej, „Rzeczpospolita” z 27 padziernika 1997 r [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl