[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przynależność państwowa statków powietrznych - statek powietrzny może mieć tylko jedną przynależność.Nabywa on przez wpisanie do rejestru statków powietrznych, prowadzonego przez władze danego państwa zgodnie z prawem wewnętrznym.Przynależność państwowa jest więzią publicznoprawną z czego wynikają pewne konsekwencje uznawane przez prawo międzynarodowe.To znaczy że to co się dzieje na statku powietrznym jest traktowane jako zdarzenie na terytorium państwowym.Sytuacja prawna statków powietrznychlna obszarach nie podlegających władzy żadnego państwa statek powietrzny znajduje się pod wyłączną władzą państwa rejestracji.llz braku odmiennych zobowiązań międzynarodowych każde państwo może wykonywać jurysdykcję nad obcymi statkami znajdującymi się w jego powierzchni powietrznejllpaństwo nie ingeruje jeśli tylko obcy samolot przestrzega jego przepisów dotyczących żeglugi powietrznej i jeśli skutki tego co się dzieje na pokładzie samolotu nie sięgają terytorium danego państwa i nie zagrażają jego bezpieczeństwu.llMiędzynarodowa żegluga powietrzna.lMiędzynarodowa żegluga lotnicza może odbywać się tylko na podstawie zezwoleń czyli przywilejów przyznawanych przez państwa obcym samolotom we własnej przestrzeni powietrznej.Przywileje te nazywane są „wolnościami lotniczymi”Wolności techniczne (tranzytowe)lprawo przelotu bez lądowania,llprawo lądowania technicznego (niehandlowego - uzupełnienie zapasu paliwa, dokonanie przeglądu technicznego, wymiana załogi)lWolności handlowe:lprawo przewożenia pasażerów i ładunku z kraju przynależności statku powietrznego,llprawo zabierania pasażerów i ładunku do kraju przynależności statku powietrznegollprawo zabierania pasażerów i ładunku do krajów trzecich oraz prawo przewożenia pasażerów i ładunku z tych krajów.llPrawo kosmiczne - sytuacja prawna przestrzeni kosmicznej.lPierwszy sztuczny satelita został umieszczony na orbicie okołoziemskiej 4 X 1957 r.Sytuacja prawna przestrzeni kosmicznej - ZSRR i USA umieszczały satelity na podstawie milcząco przyjętego założenia że działalność ta nie jest zakazana przez prawo międzynarodowe.Nikt przeciw temu nie protestował.27 i 1967 r.w Moskwie, Londynie i Waszyngtonie układ o zasadach działalności państw w zakresie badań i korzystania z przestrzeni kosmicznej.Układ przewidywał:lprzestrzeń kosmiczna, łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi jest wolna dla badań i użytkowania przez wszystkie państwallprzestrzeń ta nie podlega zawłaszczeniu przez państwa,llpaństwa ponoszą odpowiedzialność za swoją działalność w tej przestrzeni,llwszelkie obiekty wysłane w przestrzeń podlegają jurysdykcji ich państw.llnie wolno wprowadzać do tej przestrzeni broni jądrowej ani na ciała niebieskie.lGranica przestrzeni powietrznej i pozapowietrznej (kosmicznej)lna wysokości na której po orbitach okołoziemskich poruszają się obiekty wysłane przez państwa nie rozciąga się władza terytorialna żadnego państwallponieważ najniższy punkt orbit sztucznych satelitów ziemi leży na wysokości ok.90 km, przestrzeń pozapowietrzna rozciąga się od wysokości 90 - 100 km od powierzchni ziemi.llObiekty w przestrzeni kosmicznej.lUkład z 1967 r.przyjął zasadę że każdy obiekt wypuszczony w przestrzeń kosmiczną ma przynależność państwa, w którym jest zarejestrowany.Państwo rejestracji obiektu kosmicznego zachowuje jurysdykcję i nadzór nad takim obiektem oraz nad jego załogą w czasie pozostawiania ich w przestrzeni kosmicznej lub na ciele niebieskim.Zagadnienie odpowiedzialności związanej z działalnością kosmiczną reguluje konwencja międzynarodowa z 1972 r.i mówi o odpowiedzialności bezwzględnej za szkody wyrządzone na powierzchni Ziemi lub statkowi powietrznemu podczas lotu.lWspółpraca międzynarodowa w przestrzeni kosmicznej.lW celu rozszerzenia współpracy międzynarodowej na przestrzeń kosmiczną zawarto odpowiednie umowy (1968)lukład o ratowaniu kosmonautówllukład o powrocie kosmonautów,llzwrocie obiektów wystrzelonych w przestrzeń kosmicznąlPrzewiduje on m.in.obowiązek udzielania w każdym przypadku pomocy kosmonautom, szybkiego przekazania załogi statków kosmicznych przedstawicielom władzy wypuszczającej, oraz zwrot obiektów wystrzelonych w przestrzeń kosmiczną lub ich części.lLudność w prawie międzynarodowym.llObywatelstwo - pojęcie, nabycie, utrata, podwójne lub wielorakie obywatelstwo.lObywatelstwo - szczególny węzeł łączący jednostkę z państwem.Wynika z niej obowiązek wierności i lojalności w stosunku do państwa oraz jurysdykcja nad własnymi obywatelami.Każde państwo samo określa, kto jest jego obywatelem.Opieka dyplomatyczna - państwo może występować na forum międzynarodowym w imieniu swoich obywateli w stosunku do innych państw oraz przed sądami międzynarodowymi i komisjami arbitrażowymi.Nabycie obywatelstwa:lurodzenie (prawo krwi, prawo ziemi)llnadanie (naturalizacja), trzeba tu pamiętać że aby uzyskać nowe obywatelstwo trzeba zrzec się starego.llzamążpójście, w Polsce jeśli cudzoziemka wyjdzie za Polaka i w 3 miesiące złoży odpowiednie dokumenty a organ się zgodzi to uzyskuje ona obywatelstwo polskie.lladopcjęllopcjęllrepatriacjęlUtrata obywatelstwa - decyduje prawo wewnętrzne poszczególnych państw i ich władze.Utrata obywatelstwa może nastąpić przezlzwolnienie z obywatelstwallpozbawienie obywatelstwa,llopcję,llzamążpójście.lPodwójne i wielorakie obywatelstwo - jest stanem uważanym za niepożądany i może doprowadzić do konfliktów np.jeśli chodzi o służbę wojskową, opiekę dyplomatyczną.Może do niego dojść w wyniku rozbieżności między prawami wewnętrznymi poszczególnych państw już w chwili urodzenia dziecka albo później kiedy jednostka nabywa obywatelstwo nie tracąc starego.Aby wyeliminować taki stan stosuje się prawo opcji, lub umowy Bancrofta.lBezpaństwowcy i uchodźcy.lBezpaństwowcy - osoby które nie posiadają obywatelstwa żadnego państwa.Znajdują się w gorszej sytuacji niż inni ludzie, nie mają praw politycznych.Może powstać np [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl