[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W szkole może się to wyrażać opanowaniemmetody myślenia problemowego, a w sensie działaniowym  opanowaniem umie-jętności rozwiązywania problemów.W kształceniu na poziomie wyższym, gdzietreści kształcenia zbliżają się do treści nauki, może to przyjąć bardziej dojrzałąformę  być opanowaniem procedury poznania naukowego.Znaczy to, że studencipowinni być włączeni w proces badawczy uczelni, kosztem redukcji klasycznej dy-daktyki, która na ogół łączy się z pojęciami nauczania i uczenia się.Realizacja tegopostulatu zakłada inny rodzaj edukacji sprawnościowej nauczyciela.Odmienniebowiem kształcimy nauczyciela do przekazu wiedzy i do uczenia samodzielnościpoznawczej ucznia.W pierwszym przypadku student (kandydat do zawodu) uczysię metod przekazywania wiedzy, a więc nabywania kompetencji metodycznych,w drugim zapoznaje się z naukowymi metodami badania rzeczywistości, zdoby-wając kompetencje metodologiczne.25J.Szczepański O indywidualności.Warszawa CRZZ 1980. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, by WAiP 2008Rozdział 2.Nauczyciel  ujęcia osobowościowe, zawodowe funkcje442.3.4.Od funkcji przekazu wiedzy do czynienia ładu w informacjachIdea szkoły jako jedynego zródła wiedzy odchodzi pomału w przeszłość.Eraspołeczeństwa informacyjnego lokuje sens szkoły raczej w umiejętnościach in-tegrowania wiedzy, którą człowiek otrzymuje z różnych, często opozycyjnychsystemów przekazu.%7łyjemy w świecie pluralistycznym, w którym współistniejąróżne systemy wartości i różne systemy wiedzy oraz kanały jej udostępniania.Człowiek jest codziennie bombardowany nawet nie informacjami, lecz impulsamiinformacyjnymi, w postaci ogłoszeń, reklam, depesz.System informacyjny nie jestw stanie, ani nie zadaje sobie trudu, dostarczyć człowiekowi w miarę uporządko-wanych modeli rzeczywistości, daje jedynie fragmentaryczne tworzywo, z któregoczłowiek ma budować potrzebny mu obraz świata.Do tego trudnego zadaniaszkoła nie przygotowuje.Tymczasem umiejętności radzenia sobie z tymi problemami są specyficzne nie tyle pragmatyczne, ile intelektualne.Są one rezultatem edukacji filozoficznej,która umożliwia widzenie całościowe rzeczywistości, a także edukacji moralnej,która jest podstawą tworzenia ładu w świecie na podstawie uniwersalnych syste-mów wartości.Filozofię rozumie się tu nie jako określony system myślowy, leczjako stawianie filozoficznych pytań czy rozważania filozoficzne.W tym sensiefilozofowanie jest próbą nadawania światu integralności, tak bardzo potrzebnejw świecie zamętu aksjologicznego.2.3.5.Od dominacji intelektu do równowagi świata myśli i uczućw edukacji szkolnejHomo concors  człowiek o zrównoważonej sferze intelektu i uczuć jest edu-kacyjną ideą raportu Uczyć się, aby być.Idea ta jest akceptowana myślowo, leczw praktyce nie jest realizowana.Dzieje się tak mimo świadomości, że żyjemyw czasach, w których losy świata w większym stopniu zależą od bogactw moralnychczłowieka, jego charakteru, wrażliwości niż od bogactw materialnych.Wskazywałoby to na potrzebę wzmacniania etyczno-moralnej strony kwa-lifikacji nauczyciela, jego sfery uczuciowej.Tymczasem kształcenie nauczycieliewoluuje raczej w kierunku przeciwnym, akcentując wartość strony intelektual-no-sprawnościowej.Ma to nawet odbicie w języku.Coraz częściej podkreślamyznaczenie efektywności, skuteczności, ekonomiczności nauczania.Nauczyciel,chcąc za wszelką cenę być efektywnym, skutecznym, może stawać się coraz mniejludzki, np.mniej dbać oto, kim jest dla ucznia w sensie egzystencjalnym (wsparcie,wzmocnienie, pomoc), natomiast bardziej zabiegać o to, kim jest w sensie poznaw-czym (wiedza, rozumienie).Rezultatem tej linii przeobrażeń nauczyciela jest naprzykład to, że bardziej koncentruje się na wypracowaniu różnych socjotechnikw radzeniu sobie z trudnościami wychowawczymi, a trudno mu przeprowadzić H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, by WAiP 2008Ewolucja funkcji zawodowych nauczyciela45rozmowę z uczniem, porozumieć się z nim.Uczucie i rozum  kategorie w ta-kim stopniu sprzeczne, jak nawzajem siebie potrzebujące.Prymat jednej z nichzaburza wychowanie.Barbara Skarga26 stwierdza, że kształcenie fetyszyzujące racje rozumowe wyci-ska swoiste piętno na osobowości człowieka.Jest to związane z uzurpacją rozumudo podporządkowania wszelkiej aktywności ludzkiej regułom racjonalności:  Ro-zum wszystko do czego się dotknie uprzedmiotawia i podporządkowuje swojej wła-dzy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl