[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Popyt wtej fazie wzrasta bardzo powoli, a wzrost ten uzależniony jest od dziaÅ‚aÅ„ podej-mowanych przez producenta w zakresie promocji.W fazie wprowadzania pro-duktu na rynek koszty zwiÄ…zane z produkcjÄ… i promocjÄ… produktu przewyższajÄ…przychody uzyskiwane z jego sprzedaży.DrugÄ… fazÄ… cyklu życia produktu jest wzrost W tej fazie nastÄ™puje naj-szybszy wzrost sprzedaży, któiy powoduje, że koszt jednostkowy spada, a zyskwzrasta.W tej fazie przedsiÄ™biorstwa koncentrujÄ… uwagÄ™ na usprawnieniach wzakresie dystrybucji produktu, czÄ™sto też obniżajÄ… cenÄ™.KolejnÄ… fazÄ… cyklu życia produktu jest nasycenie.Sprzedaż w tej fazie ro-Å›nie nadal, ale wzrost ten jest sÅ‚abszy niż wzrost wystÄ™pujÄ…cy w fazie drugiej.Ten niższy wzrost sprzedaży wynika z częściowego nasycenia rynku, a także zfaktu, że na rynku pojawiajÄ… siÄ™ nowe, konkurencyjne produkty.Producent po-winien w tej fazie podejmować dziaÅ‚ania w zakresie zdobywania nowych ryn-ków czy nowych segmentów rynku, na którym przedsiÄ™biorstwo funkcjonuje.71/183 MarketingWÅ‚aÅ›ciwe dla tej fazy dziaÅ‚ania producenta to udoskonalanie produktu, np.w za-kresie jakoÅ›ci czy funkcjonalnoÅ›ci, ale także dziaÅ‚ania w zakresie cen, dystrybu-cji i promocji.OstatniÄ… fazÄ… cyklu życia produktu jest spadek.W tej fazie nastÄ™puje spa-dek sprzedaży, produkcji i zysku.RoÅ›nie koszt jednostkowy.Przestaje oddzia-Å‚ywać reklama i inne instrumenty promocji.Skutecznym instrumentem w tej fa-zie może być obniżenie ceny, modyfikacja produktu, znalezienie dla niego no-wych kanałów dystrybucji, nowych zastosowaÅ„ lub nowych klientów.Rys.8.Cykl życia produktuOd tego, w jakiej fazie cyklu życia znajduje siÄ™ produkt, zależą decyzjepodejmowane przez przedsiÄ™biorstwo.W różnych fazach stosuje siÄ™ różneÅ›rodki reklamy, różne ceny, ale też decyzje o modyfikacji czy wycofaniu go zrynku przypisane sÄ… do okreÅ›lonych faz życia produktu.Podejmowane przezpodmiot gospodarczy dziaÅ‚ania majÄ… na celu wydÅ‚użenie cyklu życia produktu.Dynamiczny postÄ™p techniczny i konkurencja miÄ™dzy producentami powodująże cykl życia wszystkich produktów ulega systematycznemu skracaniu.Pro-dukty nowe, czÄ™sto lepsze jakoÅ›ciowo, bardziej funkcjonalne wypierajÄ… z ryn-ku dotychczasowe.NajwiÄ™ksza sprzedaż produktów wystÄ™puje w fazie nasycenia.DlategoprzedsiÄ™biorstwa dążą do tego, aby ta faza cyklu życia produktu trwaÅ‚a jak naj-72/183 MarketingdÅ‚użej.W tym celu dokonuje siÄ™ udoskonaleÅ„ i modyfikacji produktu, które majÄ…utrzymać lub zwiÄ™kszyć zainteresowanie produktem u nabywców.Producent proszku do prania POLLENA 2000 dążąc do utrzymania sprzedaży na wyso-kim poziomie, udoskonalaÅ‚ proszek.Udoskonalenia te polegaÅ‚y m.in.na możliwoÅ›ciwykorzystania proszku w każdej temperaturze, na zmianie opakowania, dodaniu for-muÅ‚y TEAD, możliwoÅ›ci wykorzystania proszku do prania tkanin kolorowych, dodaniuformuÅ‚y TEAD PLUS, oraz dodaniu formuÅ‚y FUTURA.DziÄ™ki temu proszek do praniaPOLLENA 2000, który zostaÅ‚ wprowadzony na rynek w 1991 r., w dalszym ciÄ…gu po-siada znaczÄ…cy udziaÅ‚ w rynku.Cykl życia nie jest taki sam dla każdego produktu.DÅ‚ugość poszczegól-nych faz jest różna dla różnych produktów.Na przykÅ‚ad produkty, przy zakupiektórych nabywcy kierujÄ… siÄ™ modÄ… (np.odzież), majÄ… z reguÅ‚y krótszÄ… niż innefazÄ™ drugÄ… i czwartÄ… cyklu.3.6.KSZTAATOWANIE STRUKTURY PRODUKTÓWPrzedsiÄ™biorstwa produkcyjne oraz handlowe rzadko oferujÄ… nabywcomtylko jeden produkt.Z reguÅ‚y oferta przedsiÄ™biorstw obejmuje wiÄ™kszÄ… ilośćproduktów.Ilość i rodzaj produktów oferowanych przez przedsiÄ™biorstwo, czyliich struktura, musi być Å›wiadomie ksztaÅ‚towana, gdyż w przeciwnej sytuacjiprzedsiÄ™biorstwo może nie zrealizować zaÅ‚ożonych celów dziaÅ‚alnoÅ›ci.Ilość i rodzaj produktów oferowanych nabywcom przez przedsiÄ™biorstwopowinny stanowić celowo dobrany zestaw okreÅ›lany jako asortyment lub pro-dukt-mix.PrzedsiÄ™biorstwa samodzielnie ksztaÅ‚tujÄ… asortyment kierujÄ…c siÄ™oczekiwaniami konsumentów i opÅ‚acalnoÅ›ciÄ….Zestaw produktów w przedsiÄ™-biorstwach produkcyjnych okreÅ›lany jest jako program lub asortyment produk-cyjny, natomiast zestaw produktów oferowanych przez przedsiÄ™biorstwa han-dlowe okreÅ›lany jest jako asortyment handlowy.Z reguÅ‚y asortyment handlowyobejmuje dużo wiÄ™kszy zestaw produktów niż asortyment produkcyjny.DozwiÄ™kszenia liczby i rodzaju produktów oferowanych przez punkt sprzedaży de-talicznej bÄ…dz hurtowej wystarczy zapewnienie odpowiednich warunków prze-chowywania i sprzedaży tych produktów.Natomiast do zwiÄ™kszenia liczby i ro-dzajów produktów oferowanych przez przedsiÄ™biorstwo produkcyjne potrzebnesÄ… m.in.nowe linie produkcyjne.Asortyment każdego przedsiÄ™biorstwa można podzielić na mniejsze jednost-ki, takie jak: rodzinÄ™ produktów, klasÄ™ produktów, liniÄ™ produktów i produkty.73/183 MarketingRodzina produktów obejmuje wszystkie produkty, które mogÄ… zaspokoićogólnie okreÅ›lonÄ… potrzebÄ™.RodzinÄ™ produktów stanowiÄ… np.produkty żywno-Å›ciowe nabywane w celu zaspokojenia gÅ‚odu.Rodzina produktów skÅ‚ada siÄ™ z klas produktów.Klasy tworzÄ… produkty,do wytworzenia których zastosowane zostaÅ‚y podobne surowce lub technologie iktóre majÄ… podobne przeznaczenie.W ramach rodziny produktów żywnoÅ›cio-wych można wyróżnić m.in.nastÄ™pujÄ…ce klasy produktów: pieczywo, warzywa,owoce, sÅ‚odycze.Klasa produktów jest okreÅ›lana czasami jako branża.Klasy produktów dzielÄ… siÄ™ z kolei na linie produktów.LinÄ™ produktówtworzÄ… produkty o podobnym przeznaczeniu i podobnych cenach, które sÄ… ofe-rowane okreÅ›lonej grupie nabywców.W ramach klasy produktów - sÅ‚odycze -można wyróżnić np.nastÄ™pujÄ…ce linie produktów: pieczywo cukiernicze, batony,czekolady twarde i cukierki.Elementem linii produktów sÄ… poszczególne typy produktu.W ramach liniiproduktów - batony - można wyróżnić np.: baton  Bajka", baton  Twix" czybaton  Szkolny".Jeżeli przedsiÄ™biorstwo oferuje nabywcom wiele linii produktów, to asor-tyment tego przedsiÄ™biorstwa jest szeroki.Jeżeli natomiast liczba linii produktówoferowanych przez przedsiÄ™biorstwo jest niewielka, to asortyment tego przedsiÄ™-biorstwa jest wÄ…ski.Drugim kryterium charakteryzujÄ…cym asortyment jest gÅ‚Ä™bokość asor-tymentu.Asortyment jest gÅ‚Ä™boki, jeżeli w ramach jednej linii produktówwystÄ™puje duża liczba typów produktu.Jeżeli natomiast liczba typów pro-duktu w ramach jednej linii produktów jest niewielka, wówczas wystÄ™pujepÅ‚ytki asortyment.Asortyment przedsiÄ™biorstwa można charakteryzować również za pomocÄ…jego dÅ‚ugoÅ›ci.DÅ‚ugość asortymentu wyraża siÄ™ liczbÄ… wszystkich produktówznajdujÄ…cych siÄ™ w ofercie przedsiÄ™biorstwa.Ostatnim okreÅ›leniem asortymentu przedsiÄ™biorstwa jest jego spójność.Asortyment jest spójny, jeżeli wszystkie linie produktów sÄ… blisko zwiÄ…zane zesobÄ… pod wzglÄ™dem sposobu produkcji, zastosowania czy sposobów dystrybucjiPrzedsiÄ™biorstwo powinno ksztaÅ‚tować politykÄ™ asortymentowÄ… polega-jÄ…cÄ… na okreÅ›leniu szerokoÅ›ci i gÅ‚Ä™bokoÅ›ci asortymentu.Oferta przedsiÄ™bior-74/183 Marketingstwa może dotyczyć jednego niepowtarzalnego produktu, co ma miejsce nie-zwykle rzadko.Oferta przedsiÄ™biorstwa może obejmować również jednÄ… liniÄ™produktu, który jest sprzedawany w wielu odmianach, różniÄ…cych siÄ™ miÄ™dzysobÄ… na przykÅ‚ad fasonem czy skÅ‚adem chemicznym.Oferta może dotyczyćtakże wielu linii produktów.3.7.KSZTAATOWANIE STRATEGII PRODUKTUStrategia produktu to zespół dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z funkcjonowaniemproduktu na rynku [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl