[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest to psotna postać cechujÄ…ca siÄ™ opozycyjnoÅ›ciÄ…, przeciwstawnoÅ›ciÄ… natury.Trickster jestposÅ‚aÅ„cem bogów, poÅ›rednikiem miÄ™dzy Å›wiatem ludzi a sferÄ… niebiaÅ„skÄ….Jego przeszka-dzajÄ…ce i zÅ‚oÅ›liwe czÄ™sto dziaÅ‚ania motywujÄ… bohaterów do czynu i samodoskonalenia.Tri-ckster to symbol uniwersalny wyrażajÄ…cy rolÄ™ nieÅ›wiadomoÅ›ci w życiu ludzkim, stanowi onzarazem  wedÅ‚ug Zenona Waldemara Dudka   archetyp kulturowy , na który skÅ‚adajÄ… siÄ™wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci archetypów Cienia i starego mÄ™drca.Zob.Z.W.Dudek, Symbolika Tricksteraa duchowość chrzeÅ›cijaÅ„ska,  Albo albo 1998, nr 4  1999, nr 1-4: Trickster.Zabawa, sztu-ka, mÄ…drość, s.9 19; tegoż, Wymiary i funkcje figury Trickstera, tamże, s.35 41.Zob.takżeM.Sznajderman, BÅ‚azen.Maski i metafory, GdaÅ„sk 2000, s.25 39.10 Zob., J.Campbell, Bohater o tysiÄ…cu twarzy, s.218 219; E.MieletyÅ„ski, Poetykamitu, s.226 239.11 Zob.C.G.Jung, Archetypy i symbole.Pisma wybrane, wybraÅ‚, przeÅ‚.i wstÄ™pem po-przedziÅ‚ J.Prokopiuk, Warszawa 1993, s.68 71. Aspekt antropologiczny 109tu szaman miaÅ‚ mieć kontakt¹².Sytuacja ta wyraża również symboliczniepierwsze przeobrażenie bohatera, który  pali za sobÄ… mosty , rezygnuje z do-tychczasowego życia i godzi siÄ™ podążać dalej w gÅ‚Ä…b Å›wiata podziemne-go, zapÅ‚aciwszy za to cenÄ™ wysokÄ…, jakÄ… jest rezygnacja z wÅ‚asnego statusuontycznego.WstÄ…pienie do Å›wiata ciemnoÅ›ci, przypominajÄ…cego nieodkrytÄ…gÅ‚Ä™biÄ™ ludzkiej psyche jest przedstawione przez symbolikÄ™ akwatycznÄ…, w for-mie podróży morskiej.Heros musi siÄ™ przeprawić przez morze lub rzekÄ™,aby dotrzeć do krainy umarÅ‚ych.Motyw ten pojawia siÄ™ przecież w bardzowielu przekazach kulturowych.TraktujÄ… o nim na przykÅ‚ad mity greckie,w których ciemnoÅ›ci Erebu oddzielone sÄ… od Å›wiata żywych czterema rze-kami (Acheront, Styks, Kokytos, Lete).SpoÅ›ród bohaterów mitycznychi literackich (takich jak chociażby bogini Inanna, Herakles, Orfeusz, Odys,Eneasz) zstÄ™pujÄ…cych do krainy umarÅ‚ych również król Itaki dotarÅ‚ tam nawÅ‚asnym okrÄ™cie, korzystajÄ…c ze wskazówek czarodziejki Kirke¹³.DostaniesiÄ™ do paÅ„stwa podziemnego bywa także wyrażone przez metaforÄ™ pobytubohatera w brzuchu wielkiej ryby (casus Heraklesa i Jonasza).Po wydostaniu siÄ™ z niego bohater musi przejść szereg prób, niebez-piecznych i bolesnych, w których powtórnie pomoże mu wysÅ‚annik transcen-dentnej siÅ‚y wspierajÄ…cej herosa.Okaże siÄ™ także, iż te moce sÄ… mu przychylnenie bez przyczyny, ale dlatego, że jest on zaginionym wysoko urodzonymdzieckiem, dziedzicem tronu, synem boga.Krótko mówiÄ…c, jego wczeÅ›niejszystan ontyczny, czy status spoÅ‚eczny, byÅ‚y nieadekwatne do jego autentycz-nej, ukrytej, nieuÅ›wiadomionej wartoÅ›ci i mocy, jakÄ… musi w sobie odnalezćprzez próby wÅ‚aÅ›nie¹.Centralnym momentem pobytu bohatera w Å›wieciechtonicznym okazuje siÄ™ ostateczna przemiana, jakÄ… musi przejść inicjowany.Próby majÄ… uwolnić zgromadzony w nim potencjaÅ‚, który pozwoli zmierzyćsiÄ™ ostatecznie z uosobieniami dwóch podstawowych archetypów  wielkiejmatki lub starego mÄ™drca¹ , przedstawianych najczęściej jako bogini, wróżka,czarodziejka oraz nieznany ojciec, król podziemnego Å›wiata.Bohater możew tej sytuacji wziąć udziaÅ‚ w hierogamii, bÄ™dÄ…cej figurÄ… zaÅ›lubin nieba i ziemi,12 Zob.M.Eliade, Mity, sny i misteria, przeÅ‚.K.Kocjan, Warszawa 1999, s.91 122,239 256; tegoż, Sacrum i profanum, s.147 166.13 Zob.Homer, Odyseja, przeÅ‚.L.SiemieÅ„ski, wstÄ™p Z.Abramowiczówna, oprac.J.Aanowski, WrocÅ‚aw 2003, Pieśń X, s.221, w.515 520.14 Boska moc zawsze byÅ‚a w bohaterze.Zob.J.Campbell, Bohater o tysiÄ…cu twarzy,s.40, 235 243.15 Zob.C.G.Jung, Archetypy i symbole, s.72 106. 110 RozdziaÅ‚ 2sÅ‚oÅ„ca i księżyca, archetypowej niewiasty z mężczyznÄ… lub pojednać siÄ™ z oj-cem, który wczeÅ›niej mógÅ‚ nie wiedzieć o jego istnieniu, miaÅ‚ wobec bohaterazÅ‚e zamiary albo wystawiaÅ‚ go na próbÄ™.Oba te warianty rozwiÄ…zania sytu-acji konfliktu organizujÄ…cego drogÄ™ prób wyrażajÄ…, co typowe dla semantykimitów, sens gÅ‚Ä™bszy od literalnego.SÄ… bowiem symbolizacjami osiÄ…gniÄ™ciastanu peÅ‚ni, ostatecznej przemiany bohatera, który odkrywa caÅ‚ość swojej nie-uÅ›wiadamianej dotychczas Jazni, akceptuje obrazy archetypowe i rozpoznajew nich część samego siebie, a wiÄ™c odnajduje wÅ‚asnÄ… kondycjÄ™ jako wpisanÄ…w odwieczny porzÄ…dek kosmiczny, nieprzerwany ciÄ…g przemian i dążenia doform doskonalszych, nieprzerwany proces zdobywania samowiedzy w myÅ›ldelfickiej maksymy, gÅ‚oszonej również przez Sokratesa:  Poznaj samego sie-bie (gnóthi seautón, cognosce te ipsum).ZwiÄ™te małżeÅ„stwo i pojednanie z ojcemwyrażajÄ… ideÄ™ poÅ‚Ä…czenia przeciwieÅ„stw (coincidentia oppositorum), zespoleniewewnÄ™trzne bohatera i zaakceptowanie istnienia dążeÅ„ i siÅ‚ przeciwnych dojego wÅ‚asnych oraz odnalezienie peÅ‚ni Jazni i Å›wiata, peÅ‚ni  przez zÅ‚Ä…czenieskrajnoÅ›ci (kobiecość  mÄ™skość, syn  ojciec, matka  ojciec) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl