[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W tej kwestii sądzę jednak, że cały ten spór jest, co najmniejpo części, konwencjonalny.Można się bowiem zgodzić, że Pascal różnisię od typowych filozofów swej epoki, takich jak Descartes, Leibniz czySpinoza.Ale zarazem nie budzi wątpliwości, że stawia on wiele istotnychfilozoficznych pytań i dostarcza wartych uwagi rozstrzygnięć, w zakresiezarówno antropologii filozoficznej, jak i metodologii.Ich walory i słabościwinny być przedmiotem odrębnej dyskusji.Sam jednakże fakt ich sformu-łowania, niezależnie od dyskusyjności tych rozstrzygnięć, wystarcza, abyfilozof nie przechodził wobec dorobku Pascala obojętnie.PASCAL AND THE PROBLEM OF SCEPTICISMSummaryScepticism is a doctrine which holds the possibilities of knowledge to be limited.There are many types of scepticism (practical /theoretical, partial/total, moderate/radical, etc).Scepticism as a philosophy began with Pyrrho of Elis (365 275 BC).The rediscovery of the sceptical texts during Renaissance affected the developmentof modern sceptical currents.In France philosophical statements of scepticismwere offered by Michel de Montaigne (1533 1592).Blaise Pascal (1623 1662)great French mathematician, scientist, inventor an religious thinker was familiarwith Montaigne sceptical ideas.Pascal refers to Montaigne as the most illustriousdefender of scepticism.Blaise Pascal point of view is original.Whenever he insiststhat no proof is ever certain but simultaneously he adds that scepticism is untenablebecause we have reasons to believe.Pascal: wiara, fanatyzm, tolerancja,  Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej ,t.41 (1996), s.22 23 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl