[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jestem sam.Z darem zycia wciaz jeszcze wypelniajacym zoladek, zatapiam sie w krolestwie koszmarow.Rozdzial Pierwszy:WprowadzenieZatem z taka sama koniecznoscia, z jaka kamien spada na ziemie, glodny wilk zanurza kly w ciele swej ofiary, pozbawiony moznosci zrozumienia, ze sam na rowni podlega destrukcji, jak i jest destruktorem.- SchopenhauerWampir jest gra udawania, gra pozorow, gra narracji.I chociaz jest gra, wiecej w niej opowiadania niz rywalizacji.Jesli nigdy przedtem nie zetknales sie z grami fabularnymi, mozesz poczuc sie oszolomiony, slyszac o narracji.Kiedy jednak zrozumiesz podstawowa idee, zauwazysz, ze nie jest ona dla ciebie wcale taka obca, a raczej dziwnie nawet znajoma.Wraz z kilkoma przyjaciolmi bedziesz opowiadal historie o szalenstwie i pozadaniu.Opowiesci o tym, co kolacze po nocy.Opowiesci o niebezpieczenstwie, paranoi i ponurym, mrocznym zlu.Opowiesci z najciemniejszych zakamarkow podswiadomosci.A cala rzecz dzieje sie wsrod wampirow.Te opowiesci pochlona twoja wyobraznie dalece bardziej, niz jakakolwiek inna gra czy film; maja bardziej mroczna nature niz basnie, ktorych sluchales jako dziecko (a przeciez, o ile pamietasz, one takze byly raczej grozne).Stanie sie tak, poniewaz znajdziesz sie wewnatrz opowiesci, a nie bedziesz tylko przysluchiwal sie im z boku.Bedziesz je tworzyl w miare jak sie beda rozwijac, a zakonczenie zawsze bedzie niepewne.Ta gra zapewni przezycie prawdziwego horroru, najblizszego twej naturze - pozwoli doswiadczyc strachu, czajacego sie po drugiej stronie lustra.Koszmar Wampira plynie z faktu bycia na pol bestia, uwieziona w swiecie bez wartosci, gdzie moralnosc sie wybiera, a nie narzuca.Horrorem Wampira jest zlo w nim tkwiace i nieopanowana zadza cieplej krwi.Mozliwe, ze najwiekszym niebezpieczenstwem gry w Wampira jest sposobnosc ujrzenia w lustrze swego prawdziwego oblicza.Zeby zagrac w te gre, musisz zmierzyc sie z szalenstwem tkwiacym w tobie - usilowac je opanowac i pokonac, jesli nie mozesz go juz zniesc.Nie zajdziesz daleko, jesli nie znajdziesz w sobie dosc sily, by przeciwstawic sie odbiciu swojej wlasnej niedoskonalosci.Szalenstwo podobnie jak madrosc wynagradza tych, ktorzy osmiela sie spojrzec w glab wiecznosci.NarracjaDawno, dawno temu, zanim pojawily sie filmy, telewizja, radio i ksiazki, ludzie opowiadali sobie wzajemnie rozne historie: opowiesci lowieckie, legendy o bogach i wielkich bohaterach lub zwykle plotki o sasiadach.Opowiadali je na glos, co stalo sie czescia kultury oralnej, tradycji, ktora, niestety, poszla w zapomnienie.Teraz juz nie opowiadamy - teraz sluchamy.Siedzimy biernie i czekamy, az porwa nas i zaniosa do swiata, ktory opisuja, ku temu wyjatkowemu odczuciu rzeczywistosci, ktora obejmuja.Stalismy sie niewolnikami telewizji, zezwalajac na oligarchie artystow, ktorzy opisuja nam nasze zycie, nasza kulture i nasza rzeczywistosc.Nieustannie nadawane, te pseudoopowiesci manipuluja juz nasza wyobraznia na dobre i, co czesciej, na zle.Jest jednak cos innego.Narracja o charakterze indywidualnym staje sie czescia naszej kultury po raz kolejny.Wlasnie o tym jest ta gra: opowiesci nie sa opowiadane tobie, ale ty sam je sobie opowiadasz.Wampir na powrot sprowadza opowiesci do domu, dzieki czemu starozytne mity i legendy moga napelnic twoje zycie bardziej wyrazista trescia.Narracja pozwala nam zrozumiec samych siebie, dajac nam narzedzie, ktorym wyjasnimy nasze zwyciestwa i porazki.Widzac nasza kulture, rodzine i samych siebie w nowym kontekscie, mozemy zrozumiec rzeczy, z ktorych nigdy do tej pory nie zdawalismy sobie sprawy.Narracja bawi, poniewaz jest taka odkrywcza i radosna, poniewaz jest taka prawdziwa.Wcale nie przypadkowo odgrywa tak kolosalna role w naszej kulturze.Opowiesci sa czyms bazujacym na naszej psychice.Nasze obsesje z nimi zwiazane maja swoj cel; w co nie mozna watpic.Narracja jest integralna czescia naszej natury i ma na nas niezaprzeczalny wplyw.Odgrywanie rolWampir jest nie tylko gra narracyjna, ale na rowni gra fabularna.Nie tylko opowiadasz, ale w calej opowiesci odgrywasz role jej glownego bohatera.To troche jak w przedstawieniu, tyle ze ty sam wymyslasz slowa.Aby zrozumiec odgrywanie roli, wystarczy cofnac sie do swego dziecinstwa i tych wspanialych dni spedzanych na zabawie w Policjantow i Zlodziei, Kowbojow i Indian, i w Przebieranie.To, co robiles, bylo odgrywaniem roli, spontanicznym i naturalnym dzialaniem, ktore calkowicie wypelnialo twoja wyobraznie.Odgrywanie rol pomoglo ci lepiej poznac zycie i zrozumiec, co znaczy byc doroslym.Choc jest to nieodlaczny element dziecinstwa, nie trzeba zen rezygnowac tylko dlatego, ze juz sie jest doroslym.Wampir nie opiera sie na samym udawaniu, posiada wiec kilka zasad, ktore pomagaja odgrywac role.Sa potrzebne glownie po to, by uniknac klotni typu - „Bach! Bach! Nie zyjesz!”, „A wlasnie, ze nie!” - i napelnic opowiesc glebszym odczuciem realizmu.Zasady kieruja i pomagaja prowadzic opowiesc, pomagaja zdefiniowac zalety i wady bohaterow.Niezbedne zasady Wampira zostaly opisane w Rozdziale Czwartym.Najlepiej, gdy w Wampirze bierze udzial tylko kilku graczy - gora pieciu.Jest to zbyt indywidualna gra, by moglo sie nia dobrze bawic wiecej osob.Nie zostaloby nic z nastroju tajemnicy, kiedy gracze musieliby walczyc o zabranie glosu.Wlasciwie Wampir najlepiej spelnia swe zadanie, gdy oprocz Narratora jest tylko trzech graczy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl