[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.cit., s.49.212J.Bielawski, Islam, Warszawa 1980, s.273.213A.Wąs, Bracia& , op.cit., s.212.84  Konstytucji 214.W polityce jak i w żadnej dziedzinie życia nie uznawał rozdziału nasacrum i profanum.Rozdział taki uważał za naleciałość zachodnich wzorcówustrojowych i kulturowych.Uważał, iż władza powinna uznawać boskiezwierzchnictwo215.Mimo, że uznawał demokrację jako nie sprzeczną z przesłaniemKoranu, to miała ona być jedynie narzędziem w budowie społeczeństwa islamskiego, naczele którego miała stać szura  rada starszych, złożona ze znawców prawamuzułmańskiego.Uważał, iż należy stworzyć kadrę żarliwych kaznodziejów, którzy rozumieliby potrzeby, uczucia, zwyczaje [& ] wielkich mas robotników 216Najważniejsze poglądy H.al-Banny znalazły potwierdzenie w dokumencieprogramowym Braci Muzułmanów   Akidatuna z 1934 r217.214Zob.J - L.Schlegel, Prawo boskie a wolność człowieka.O integryzmach i fundamentalizmach,Warszawa 2005, s.39.215 Polityka jest częścią religii.Cesarz i to co cesarskie należy się wyłącznie Bogu Wszechmogącemu.H.al-Banna, cyt.za S.Bruce, Fundamentalizm, Wydawnictwo SIC, Warszawa 2006, s.135.216R.P.Mitchell, The Society& , op.cit., s.190.217 Wierzę głęboko, że prawość religijna, cnota i wiedza należą do filarów islamu.[& ] Wierzę głęboko,że obowiązkiem muzułmanina jest powtórne przywrócenie islamu do życia i jego ożywienie, a to poprzezrenesans ludów muzułmańskich i przywrócenie prawodawstwa muzułmańskiego.Wierzę też głęboko, żesztandar islamu musi zapanować nad światem i że obowiązkiem każdego muzułmanina jest wpajanietemu światu zasad islamu.Zobowiązuję się też, że będę walczył na rzecz wypełnienia tego posłannictwaprzez całe moje życie i poświęcę na rzecz tej walki wszystko co posiadam.Wierzę głęboko, że wszyscymuzułmanie stanowią jedną nację (umma) związaną z wiarą muzułmańską.Wierzę też głęboko, że islamnakazuje swym wyznawcom okazywanie dobra wszystkim ludziom.[& ] Wierzę głęboko, że przyczynązacofania muzułmanów jest ich odejście od wiary oraz że podstawę poprawy sytuacji może stanowićtylko powrót do nauk islamu i jego postanowień.Nasza Doktryna (Akidatuna)  dokument programowyBraci opublikowany w  Gazecie Braci Muzułmanów ( Dżaridat al-Ichwan al-Muslimin ), cyt.za., J.Zdanowski, Bracia& , op.cit., s.175-176.85 2.3.2 Bracia Muzułmanie w okresie kształtowania się ideologii 1929-1966Założone pod koniec lat dwudziestych XX wieku Stowarzyszenie miałostanowić formę protestu wobec nowej rzeczywistości, która powstała po I wojnieświatowej.Upadek imperium osmańskiego, likwidacja kalifatu, podział ziemzdominowanych przez ludność muzułmańską na państwa narodowe, w którychrozprzestrzeniały się zachodnie ideologie (głównie nacjonalizm i socjalizm),doprowadzające do sekularyzacji życia społecznego wzbudzało sprzeciw wielumuzułmanów przywiązanych do tradycyjnych wartości islamskich.Przez całe lata trzydzieste Stowarzyszenie zabiegało o poparcie społeczne izaktywizowanie wszystkich grup społecznych, szczególnie oddziaływano na biednąspołeczność miast.W latach trzydziestych liczba członków organizacji zaczęła szybkorosnąć.W 1930 r.posiadała ona 5 oddziałów, w 1932 r.-15, a w 1938 r.już ponad 300.W tych trzystu oddziałach na listy członkowskie miało być wpisanych od 50 tysięcy do150 tysięcy Braci218.Pierwszych 10 lat działalności Braci zdominowane było przez zakrojoną naszeroką skalę akcję propagandowo-informacyjną, która również przez kolejne lata byłajedną z ważniejszych sfer działalności Stowarzyszenia219.Od początków 1935 r.struktura hierarchiczna w Braciach Muzułmanach zostałaokreślona i dzieliła się na cztery stopnie, którymi były: asystent (musa id), członek(muntasib), aktywista ( amil) i bojownik ( mudżahid)220.Jak pisze R.Mitchell w218Takie liczby podaje: Z.Munson, Islamic mobilization: Social movement theory and the EgyptianMuslim Brotherhood,  Sociological quarterly  ,2001, vol.42, no.4, s.488,http://www.lehigh.edu/~zim2/p487.pdf; R.Mitchell, The Society., op.cit., s.183.219Jeszcze w latach trzydziestych została utworzona Sekcja Publikacji (Qism al-Naszr wa l-Da wa) któramiała autoryzować i publikować wydawnictwa Stowarzyszenia Braci Muzułmanów.Następnie powstałaSekcja Prasoznawcza (Qism al-Sahafa wal-Tardżama) która oprócz nadzoru nad periodykami Braci, miałarównież monitorować arabską i zachodnią prasę.Stowarzyszenie utworzyło także kompanię wydawniczą(Szarikat al-Matba a al-Islamijja) z licznymi z licznymi pomniejszymi przedsiębiorstwami np.Sharikat al-Ikhwan lil-Tiba`a, Sharikat al-Ichwan lis-Sihafa, czy utworzone pózniej Szarikat al- Ilanat al- Arabijja.Patrz: Uri M.Kupferschmidt, Literacy, illiteracy and censorship in the tradition of the MuslimBrotherhood, referat odczytany na 2nd International Symposium History of Printing and Publishing in theLanguages and Countries of the Middle East, 2-4 November 2005,http://perso.orange.fr/colloque.imprimes.mo/pdf/UKT0.pdf (17.12.2006)220J.Zdanowski, Bracia., op.cit., s.58 84.Autor podaje strukturę organizacyjną Stowarzyszenia,podział na organy główne: Główny Przewodnik, Zgromadzenie Ogólne, Główne Biuro Orientacji,86 szczytowym momencie swojej popularności w Egipcie, do Stowarzyszenia należało od300 do 600 tysięcy zwolenników, aktywnymi członkami było około 500 tysięcy, drugietyle można zaliczyć jako sympatyków Bractwa221.Do 1946 r.miało powstać w samymEgipcie 5 tysięcy oddziałów Stowarzyszenia, każdy z własnym meczetem, szkołą iklubem222.W tych filiach członkowie reprezentowali praktycznie każdą warstwęspołeczną.Na policyjnej liście poszukiwanych członków Stowarzyszenia w 1954 r.,można odnalezć przekrój całego egipskiego społeczeństwa, od studentów, rolników,prawników, po duchownych i policjantów 223.W 1937 r [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl
  • mkiewicz+rafal+skarby+stolinow.php">Ziemkiewicz Rafał Skarby Stolinów
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • thispassion.pev.pl