[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Przez to r o z w ój l udz koś c i zdaje się otrzymywać cel: wka\dym razie wiara w p os t ęp w ki e ru nk u i d e ał u jest jedyną formą, w jakiej dzisiajmyśli się o jakimś celu w dziejach ludzkości.In summa: przyjście "Królestwa Bo\ego"przeniesiono w przyszłość, na ziemię, w rzeczy ludzkie  ale w istocie zatrzymanon i ewz r usz o n ą wiarę w stary ideał.173.Człowiek jest to mały egzaltowany gatunek zwierzęcia, który  na szczęście  ma swójkres; \ycie na ziemi to w ogóle tylko chwila, epizod, wyjątek bez następstwa, coś, co wogólnym charakterze ziemi pozostaje bez znaczenia; ziemia sama, jak ka\da gwiazda, tohiatus między dwiema nicościami, zdarzenie bez planu, bez rozumu, bez woli i samowiedzy,najgorszy rodzaj konieczności, gł u p ia konieczność.Przeciwko takiemu patrzeniu na rzeczyburzy się coś w nas: wą\ pró\ności kusi: to wszystko musi być fałszem, po ni e w a\ oburza.Czy\by nie mogło to wszystko być pozorem? A człowiek mimo to wszystko, mówiącsłowami Kanta  174.N i ez b ę dn oś ć w a rto ś ci f ał sz yw yc h. Sąd mo\na zbić, wykazując jegowarunkowość: przez to jednak nie usuwa się konieczności posiadania go.W a rt oś cif a ł sz yw yc h nie mo\na wykorzenić przez dowody: tak samo, jak krzywej optyki w okuchorego.Trzeba zrozumieć konieczność ich o b e c n oś ci : są one n a s t ę ps t w e m przyczyn,które z dowodami nie mają nic do czynienia.175.Trzeba zliczyć, i l e to rz e cz y nagromadzić się zdołało, j a ko w yn i k n a jw y\ sz e goi d e aliz m u mo r al n ego : jak prawie wszystkie wartości pozostałe skrystalizowały sięokoło t e go i d e ał u.Jest to dowodem, \e był on n aj dł u\ e j , n ajs iln i ej po\ ąd a n y,dowodem, \e nie został osiągnięty: w przeciwnym razie byłby spowodowałr oz cz a ro w an ie (resp.pociągnął za sobą umiarkowańszą ocenę wartości).Z wi ęt y j a k o n aj potę \ n ie jsz y ga t u n ek człowieka: ta i d e a podniosła tak wysokowartość moralnej doskonałości.Trzeba wyobrazić sobie całe poznanie jako usiłujące dowieść,\e człowiek mo r aln y jest n a j pot ę\ ni ej sz ym , n a j ba r dz i ej b os kim.Przezwycię\enie zmysłów, \ądz  wszystko to wzbudzało l ęk ; rzeczy przeciwne naturzewydawały się n a d p rz yr o dz o n ym i , pochodzącymi z t am t e go św ia ta.88 176.śądza p o w i ęk sz a to, czego się pragnie; rośnie ona nawet wskutek niespełnienia się,n a jp ot ę\ n ie jsz e i d ee są te, które stworzyła najbardziej zawzięta i najdłu\ej trwająca\ądza.Przykładamy do rzeczy z a w sz e t ym w i ę c ej w a rt oś ci , im bardziej rośnie nasza\ądza posiadania ich: je\eli "wartości moralne" stały się w a r t o ś ci ami n a jw y\ sz ym i , tofakt ten świadczy, \e ideał moralny był ze wszystkich ideałów n a j m ni ej s pe łn i o n ym (oile u c h odz i ł jako coś p oz a w sz el k im ci er p ie ni em , jako środek do z b a wi en i a ).Ludzkość z wzrastającą wcią\ chucią obejmowała tylko obłoki: w końcu rozpacz swą,nieudolność swą, nazwała "Bogiem".177.H i pot ez a m o r aln ośc i w celu u sp r a wi ed l i wi e ni a B o ga brzmiała: zło musi byćdobrowolne (tylko dlatego, aby mo\na było wierzyć w d o b r o w oln oś ć d o br a ), a z drugiejstrony: we wszelkim zle i cierpieniu le\y cel zbawczy.Pojęcie "winy" przedstawiano jako niesięgające wstecz a\ do ostatnich podstaw bytu, apojęcie "kary" przedstawiano jako wychowawcze dobrodziejstwo, a więc jako akt d o b re goBoga.Absolutne panowanie moralnej oceny wartości nad wszystkimi innymi ocenami: niewątpiono o tym, \e Bóg nie mo\e być zły i \e nie mo\e czynić nic szkodliwego, tzn.przy"doskonałości" myślano tylko o doskonałości m o r a ln e j.178.Cz yj a w ol a mo c y j est m o r aln oś ci ą?  Wspólnym w dziejach Europy odSokratesa jest usiłowanie, \eby w a r t o ś ci mo r al n e doprowadzić do panowania nadwszystkimi innymi wartościami: mają być one przewodnikami i sędziami nie tylko \ycia, lecztak\e: 1) poznania, 2) sztuk i 3) dą\eń państwowych i społecznych."Stać się lepszym" mabyć jedynym zadaniem, wszystko inne jest tylko środkiem do tego celu (albo te\ przeszkodą,hamulcem, niebezpieczeństwem: nale\y je zatem zwalczać a\ do unicestwienia.).Podobnyruch w C h in a c h.Podobny ruch w In d i a c h.Co znaczy ta w o l a mo c y z e st rn y w a r t oś c i mo r al n yc h , która w olbrzymichrozmiarach odgrywała się dotychczas na ziemi?O d po wi e dz  t rz y m o c e uk r yt e s ą z a ni ą : 1) instynkt s t a da , skierowanyprzeciwko silnym i niezale\nym; 2) instynkt c i e r pi ą c yc h i upośledzonych, skierowanyprzeciwko szczęśliwym; 3) instynkt m i e rn ot , skierowany przeciwko wyjątkom [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl