[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest on pózniej najważniejszym zródłem przyopracowywaniu raportu finalnego.Raport finalny stanowi końcowy rezultat przeprowadzanych badań i jestprzekazywany firmie, która zleciła badanie marketingowe.Jeżeli badanie to jestwykonywane we własnym zakresie, to raport finalny jest przekazywany osobompodejmującym decyzje.W każdym raporcie można wykorzystać słowne /opisowe/, tabelaryczneoraz graficzne sposoby prezentacji zebranych informacji i wykrytych po-między nimi zależności.Uzupełniają się one wzajemnie, powodując, że wynikibadania są bardziej użyteczne.Nie jest konieczne stosowanie wszystkich tech-nik.Czasami zdarza się, że do sporządzenia raportu wystarczy sam opis.51/183 MarketingPrzy wykorzystaniu opisu do prezentacji wyników badania marketingo-wego należy pamiętać o tym, aby tekst był poprawny językowo, a styl wypowie-dzi jasny i zwięzły.Ponadto nie należy używać zwrotów czy słów niezrozumia-łych dla zlecającego badanie.Tabelaryczne formy prezentacji materiału statystycznego pozwalają naprzedstawienie danych o badanej zbiorowości w sposób uporządkowany wedługokreślonego kryterium.Tablice używane do prezentacji materiału zebranego wbadaniach marketingowych mogą mieć prostą formę, np.dwie kolumny i kilkawierszy lub mogą być bardziej rozbudowane.Najprostsze tablice wykorzystywa-ne do prezentacji wyników badań w jednej kolumnie zawierają warianty cechy,w drugiej zaś liczbę jednostek objętych badaniem, która posiada taki wariant ce-chy.Sposób ustalenia wariantów cechy powinien wykluczyć wątpliwości, doktórej grupy należy zaliczyć poszczególne jednostki objęte badaniem.Przykład prostej tabeliCzytelnicy tygodnika "X" wg płciPłeć Liczba osóbKobiety 12000Mężczyzni 1585Razem: 13555yródło: ankiety nadesłane przez czytelnikówPrzykład tabeli bardziej rozbudowanejCzytelnicy tygodnika "X" wg płci i wiekuPłeć Wiek w latach LiczbaLiczbado 15 lat (15; 25> (25;40> powyżej 40 osóbosóbKobiety 55 11200 545 200 12000Mężczyzni 15 1000 500 70 1585Razem 70 12200 1045 270 13585yródło: ankiety nadesłane przez czytelnikówOstatnią z metod stosowanych przy prezentacji wyników badań jest meto-da graficzna, czyli przedstawienie informacji w postaci wykresów.Wykorzy-stanie do redukcji informacji programów komputerowych, np.Excel czy Lotus,stwarza możliwości wykorzystania różnych postaci wykresów i ich szybkiejzmiany.Przy wyborze postaci wykresu należy przede wszystkim zwracać uwagęna to, czy będzie on czytelny i zrozumiały dla adresata raportu.52/183 MarketingDo prezentacji wyników badań marketingowych wykorzystuje się najczę-ściej wykresy liniowe i powierzchniowe.Sporządzenie wykresu liniowego polegaMII wytyczeniu odcinków, których długość jest proporcjonalna do wielkości pre-zentowanego na wykresie zjawiska.Wykresy powierzchniowe natomiast pozwa-lają na przedstawienie danych liczbowych za pomocą figur geometrycznych, któ-rych powierzchnia jest proporcjonalna do wielkości ilustrowanego zjawiska.Przykłady wykresów powierzchniowych sporządzono na podstawie tabel zamieszczonychW poprzednim przykładzie.Czytelnicy tygodnika "X" wg płci." Kobiety " MężczyzniUys.6.Wykres w postaci jednego koła - powierzchnie wycinków kołowych obrazująproporcje między liczbą mężczyzn i liczbą kobiet, będących czytelnikami tygo-dnika  X"Czytelnicy tygodnika " X" wg płci.Kobiety MężczyzniPlećRys.7.Wykres w postaci prostokątów - powierzchnie prostokątów obrazują proporcjemiędzy liczbą mężczyzn i liczbą kobiet, będących czytelnikami tygodnika  X"53/183 MarketingPrzy prezentacji informacji należy pamiętać, że:=> informacje ogólne powinny poprzedzać informacje szczegółowe;=> informacje na temat przyczyn zjawisk powinny poprzedzać informacje cha-rakteryzujące ich skutki;=> rozwój zjawiska w czasie powinien być przedstawiany zgodnie z chronologią=ś> sposób prezentacji powinien być w miarę możliwości jednorodny i zrozumiały;=> należy posługiwać się uznanymi i powszechnie wykorzystywanymi poję-ciami, jednostkami miary itp.=> tabele umieszczone w tekście powinny być poprzedzone tekstem, któryułatwia ich zrozumienie;=> jeżeli zaprojektowana tabela zawiera zbyt wiele danych i przez to będzienieczytelna, to należy podzielić ją na kilka mniejszych tabel;=> z reguły, jeżeli określone dane są przedstawione w formie tabeli, to nie na-leży przedstawiać dodatkowo wykresu;=> tekst raportu powinien być jasny i prosty, zwięzły i stanowczy.,22.8.WYKORZYSTANIE BADAC MARKETINGOWYCDLA TWORZENIA PROGNOZ RYNKOWYCH" Wyniki badań marketingowych są wykorzystywane do tworzenia prognozrynkowych [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl