[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.rozpoznawać fałsz, szczerość, perswazję i manipulację,llspostrzegać zjawiska powodujące niejednoznaczność wypowiedzi,lldostrzegać sarkazm, rubaszność, agresję językową, brutalność, wulgaryzmy,llrozróżniać swoistość i rozumieć funkcje gatunków publicystycznych,llrozpoznawać i rozumieć różne kody w przekazach kultury masowej,lC 4,Z 5,O 1/1,1/3Z 2,4,O 1/4O 1/5lrozpoznawać kategorie estetyczne,llrozpoznawać komizm, tragizm, patos, ironię,lO 1/1lrozumieć podstawowe wyróżniki kodu innych dziedzin sztuki w zakresie niezbędnym do odbioru dzieł, np.plastycznych, teatralnych, filmowych,llrozumieć wyróżniki dzieł plastycznych, teatralnych, filmowych,llrozumieć korespondencję sztuk,lC 2,Z 2,O 1/5lrozpoznawać i odróżniać treści dosłowne i ukryte dzieła; odróżniać fakty od opinii,llrozumieć teksty o różnym stopniu komplikacji,llodbierać znaczenia metaforyczne tekstu,llrozpoznawać aluzje literackie, znaki biblijne, antyczne i inne znaki kulturowe,llodróżniać spontaniczne i osobiste przeżycia literackie od ponadindywidualnych, utrwalonych w tradycji i krytyce kodów odbioru,lC 2,Z 2,O 1/5lrozpoznawać w sztuce i w życiu wartości uniwersalne i narodowe; formułować opinie na temat rozpoznanych wartości,lldostrzegać wartości charakterystyczne dla różnych epok i różnych twórców,llrozpoznawać wartości i ich hierarchie,llwskazywać wartości aprobowane przez siebie,llrozumieć formacyjne i terapeutyczne wartości czytanych dzieł dla pojedynczego czytelnika i wspólnoty pokoleniowej czy narodowej,lC 1,Z 3,O 1/5lrozpoznawać wielowarstwo-wość dziedzictwa kulturowego i dostrzegać jego obecność, np.w tradycji kultury i kulturze współczesnej,llrozpoznawać style w sztuce (romański, gotycki, renesansowy.),llrozpoznawać powiązania czytanych utworów z kulturą narodową, europejską i światową,llrozpoznawać przybliżony czas powstania utworów na podstawie obrazu kultury materialnej, obyczaju, konwencji i języka,lC 2,Z 2,O 1/5lrozumieć związki istniejące między kulturą a poczuciem własnej tożsamości.llrozumieć tradycję narodową, europejską, rozpoznawać jej obecność we współczesnej kulturze,llrozpoznawać takie wartości, jak ojczyzna, mała ojczyzna, naród, społeczeństwo.lC 1,Z 1,O 1/5,O 2lW odbiorze tekstów kultury wykazać się umiejętnością:llstosowania analizy w interpretowaniu dzieła,llpojmowania działań analitycznych jako podstawy interpretacji,lldostrzegania funkcji występujących w dziele tematów, toposów, motywów (np.miłość, dom, rodzina, śmierć, droga, wędrówka, pielgrzymka, motywy franciszkańskie),llstosowania podstawowych pojęć z poetyki w analizie utworów literackich,lC 2,Z 2,O 1/5,O 2lwykorzystywania do interpretacji dzieła właściwego kontekstu,llwykorzystywania do interpretacji kontekstu związanego z genezą dzieła (historycznego, biograficznego, egzystencjalnego, aksjologicznego.),lC 2,Z 3,O 1/5lstosowania przy odczytywaniu tekstów i opisie zjawisk kulturowych podstawowych pojęć z poetyki, teorii literatury, historii literatury i językoznaw-stwa.llstosowania pojęć wskazanych w standardzie 1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl