[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak jak jednostki mają osobowość unikalną dla siebie, tak organizacje także mają pewne specyficzne cechy.Kultura to ważny czynnik w organizacjach, kształtuje ogólną sprawność i długofalowe powodzenie.Firmy, które wypracowały sobie określoną kulturę są bardziej efektywne, łatwiej pokonują trudności, są bardziej stabilne, a także potrafią być bardzo elastyczne w działaniu.Według Edgara Scheina wyróżniamy trzy poziomy kultury organizacji:lArtefakty (widoczne i słyszalne) oraz twory kulturowe - to co się widzi, słyszy i czuje w spotkaniu z każdą organizacją.Artefakty znajdują się wszędzie, a zwracając na nie uwagę możemy wiele dowiedzieć się o kulturze organizacyjnej firmy.Wyróżnia się:l• artefakty językowe - pracownicy są ze sobą „po imieniu”, wyrażają się dobrzeo firmie poza własnym środowiskiem, wyidealizowane opowieści o wydarzeniach i historii firmy,• artefakty behawioralne (dotyczące zachowań) - kultywowane ceremonie irytuały (święto firmy czy branży), opieka nad emerytami czy rencistami, sposób przyjmowania do pracy czy przechodzenia na emeryturę, sposób przyjmowania skarg klientów, zespoły interdyscyplinarne jako forma organizacji pracy,• artefakty fizyczne - wystrój firmy, materiały promocyjno - reklamowe, obecność w mediach, stosowane technologie pracy, system organizacyjno - finansowy itd.lUznawane normy i wartości - przyjęte w oparciu o obraną filozofię działania.llPodstawowe założenia kulturowe - nieświadomie i bezkrytycznie przyjmowane przekonania i twierdzenia wyróżniające daną organizację na tle innych.lStabilna kultura w organizacji daje jej członkom poczucie bezpieczeństwa oraz możliwość przewidywania działań.Dlatego kultura organizacyjna jest odporna na gwałtowne zmiany.Ludzie dzięki niej wiedzą czego mogą oczekiwać , jak są nagradzani, w jaki sposób mogą uniknąć kłopotów i przykrości.Wszystkie te zalety posiadania kultury organizacyjnej przyczyniają się jeszcze do jednej istotnej jej funkcji:kultura staje się podstawą tożsamości firmy, tzn.czynnikiem przyczyniającym się doidentyfikacji pracowników z organizacją, jednocześnie wzmocnienia działań skierowanych na stworzenie, wzmocnienie lub modyfikację wizerunku przedsiębiorstwa w otoczeniu.Ciekawą metodą badania tożsamości firmy jest test opracowany przez I.Kellera, który wyróżnia pięć płaszczyzn analizy identyfikacji pracowników z organizacją.Są to: potencjalna umiejętność identyfikacji, faktyczne identyfikowanie się, satysfakcja z pracy, atmosfera pracy w firmie oraz skuteczność działania firmy.Diagnoza tożsamości firmy przy wykorzystaniu testu identyfikacji polega na porównaniu ogólnych założeń strategicznych firmy z potrzebą osiągnięć każdego jej pracownika.Jeżeli istnieją zasadnicze różnice pomiędzy tymi dwoma wskaźnikami, stanowi to podstawę do wprowadzania zmian w zarządzaniu firmą.Znajomość ocen pracowników uwzględnionych w tym teście jest niezwykle ważna, ze względu na rolę jaką pracownicy odgrywają w kształtowaniu zewnętrznego wizerunku organizacji.Wiedza o ich stopniu utożsamiania się z firmą i jej celami pozwala modyfikować kulturę organizacyjna, która umożliwia kreowanie właściwego wizerunku firmy w otoczeniu.Kulturę firmy możemy określić również jako niewizualne czynniki całościowej identyfikacji przedsiębiorstwa.Poniższy schemat pokazuje które z tych czynników wpływają na ogólną tożsamość organizacji.Rysunek 2.Niewizualne czynniki wpływające na tożsamość firmy.Opracowanie struktury zależności pomiędzy kulturą organizacyjną, stopniem identyfikacji pracowników z firmą i obrazem firmy w otoczeniu jest podstawą do opracowania kampanii public relations danej organizacji.Kultura służy do budowania reputacji firmy czyli jej wizerunku, opinii o niej w szerokim otoczeniu społecznym.Tworzenie wizerunku nie może się odbywać biernie.Pozytywne cechy i wartości firmy, zawarte w jej kulturze , należy wyeksponować i zakomunikować otoczeniu rynkowemu, stosując narzędzia już wymienione, ale również te dopiero o których powiemy.8.System identyfikacji wizualnej (corporate design)Jednym z najważniejszych elementów programu CI jest kompleksowy system identyfikacji wizualnej.Na system ten składają się takie elementy jak: nazwa firmy, godło, logo i logotyp, kolorystyka, druki akcydensowe, środki transportu itd.„Tożsamość wizualna” to swoisty kod optyczny i estetyczny, umożliwiający firmie przekazywanie sygnałów, na których jej najbardziej zależy, to znaczy takich, które budują i utrwalają jej dobry wizerunek w otoczeniu.Pierwszy kompleksowy system identyfikacji wizualnej firmy opracował wraz ze swoim zespołem Peter Behrens, projektant niemieckich zakładów sprzętu elektrycznego AEG.Objął on znaki towarowe, wyroby, opakowania, budynki, wyposażenie biur oraz materiały promocyjne.Wizualizacja to tylko jeden z filarów, na których opierają się tożsamość i wizerunek.Jest on jednak bardzo ważny, ponieważ „Podatność na obrazy jest uprzeciętnego kupującego znacznie silniejsza niż na argumenty słowne.Im klarowniej jest ukształtowany system identyfikacji, tym mniej słów trzeba powiedzieć otoczeniu, kim chce być przedsiębiorstwo i co może zaoferować”.Jest to sposób tworzenia informacji czym jest firma, jak się zmienia, dokąd zmierza i co ją wyróżnia od innych, zwłaszcza tych o podobnym profilu, czyli najbliższej konkurencji.Informacje te powinny być oczywiście klarowne i wysokiej jakości.System identyfikacji wizualnej jest zatem narzędziem rywalizacji o miejsce w świadomości potencjalnych odbiorców [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl przylepto3.keep.pl
.Tak jak jednostki mają osobowość unikalną dla siebie, tak organizacje także mają pewne specyficzne cechy.Kultura to ważny czynnik w organizacjach, kształtuje ogólną sprawność i długofalowe powodzenie.Firmy, które wypracowały sobie określoną kulturę są bardziej efektywne, łatwiej pokonują trudności, są bardziej stabilne, a także potrafią być bardzo elastyczne w działaniu.Według Edgara Scheina wyróżniamy trzy poziomy kultury organizacji:lArtefakty (widoczne i słyszalne) oraz twory kulturowe - to co się widzi, słyszy i czuje w spotkaniu z każdą organizacją.Artefakty znajdują się wszędzie, a zwracając na nie uwagę możemy wiele dowiedzieć się o kulturze organizacyjnej firmy.Wyróżnia się:l• artefakty językowe - pracownicy są ze sobą „po imieniu”, wyrażają się dobrzeo firmie poza własnym środowiskiem, wyidealizowane opowieści o wydarzeniach i historii firmy,• artefakty behawioralne (dotyczące zachowań) - kultywowane ceremonie irytuały (święto firmy czy branży), opieka nad emerytami czy rencistami, sposób przyjmowania do pracy czy przechodzenia na emeryturę, sposób przyjmowania skarg klientów, zespoły interdyscyplinarne jako forma organizacji pracy,• artefakty fizyczne - wystrój firmy, materiały promocyjno - reklamowe, obecność w mediach, stosowane technologie pracy, system organizacyjno - finansowy itd.lUznawane normy i wartości - przyjęte w oparciu o obraną filozofię działania.llPodstawowe założenia kulturowe - nieświadomie i bezkrytycznie przyjmowane przekonania i twierdzenia wyróżniające daną organizację na tle innych.lStabilna kultura w organizacji daje jej członkom poczucie bezpieczeństwa oraz możliwość przewidywania działań.Dlatego kultura organizacyjna jest odporna na gwałtowne zmiany.Ludzie dzięki niej wiedzą czego mogą oczekiwać , jak są nagradzani, w jaki sposób mogą uniknąć kłopotów i przykrości.Wszystkie te zalety posiadania kultury organizacyjnej przyczyniają się jeszcze do jednej istotnej jej funkcji:kultura staje się podstawą tożsamości firmy, tzn.czynnikiem przyczyniającym się doidentyfikacji pracowników z organizacją, jednocześnie wzmocnienia działań skierowanych na stworzenie, wzmocnienie lub modyfikację wizerunku przedsiębiorstwa w otoczeniu.Ciekawą metodą badania tożsamości firmy jest test opracowany przez I.Kellera, który wyróżnia pięć płaszczyzn analizy identyfikacji pracowników z organizacją.Są to: potencjalna umiejętność identyfikacji, faktyczne identyfikowanie się, satysfakcja z pracy, atmosfera pracy w firmie oraz skuteczność działania firmy.Diagnoza tożsamości firmy przy wykorzystaniu testu identyfikacji polega na porównaniu ogólnych założeń strategicznych firmy z potrzebą osiągnięć każdego jej pracownika.Jeżeli istnieją zasadnicze różnice pomiędzy tymi dwoma wskaźnikami, stanowi to podstawę do wprowadzania zmian w zarządzaniu firmą.Znajomość ocen pracowników uwzględnionych w tym teście jest niezwykle ważna, ze względu na rolę jaką pracownicy odgrywają w kształtowaniu zewnętrznego wizerunku organizacji.Wiedza o ich stopniu utożsamiania się z firmą i jej celami pozwala modyfikować kulturę organizacyjna, która umożliwia kreowanie właściwego wizerunku firmy w otoczeniu.Kulturę firmy możemy określić również jako niewizualne czynniki całościowej identyfikacji przedsiębiorstwa.Poniższy schemat pokazuje które z tych czynników wpływają na ogólną tożsamość organizacji.Rysunek 2.Niewizualne czynniki wpływające na tożsamość firmy.Opracowanie struktury zależności pomiędzy kulturą organizacyjną, stopniem identyfikacji pracowników z firmą i obrazem firmy w otoczeniu jest podstawą do opracowania kampanii public relations danej organizacji.Kultura służy do budowania reputacji firmy czyli jej wizerunku, opinii o niej w szerokim otoczeniu społecznym.Tworzenie wizerunku nie może się odbywać biernie.Pozytywne cechy i wartości firmy, zawarte w jej kulturze , należy wyeksponować i zakomunikować otoczeniu rynkowemu, stosując narzędzia już wymienione, ale również te dopiero o których powiemy.8.System identyfikacji wizualnej (corporate design)Jednym z najważniejszych elementów programu CI jest kompleksowy system identyfikacji wizualnej.Na system ten składają się takie elementy jak: nazwa firmy, godło, logo i logotyp, kolorystyka, druki akcydensowe, środki transportu itd.„Tożsamość wizualna” to swoisty kod optyczny i estetyczny, umożliwiający firmie przekazywanie sygnałów, na których jej najbardziej zależy, to znaczy takich, które budują i utrwalają jej dobry wizerunek w otoczeniu.Pierwszy kompleksowy system identyfikacji wizualnej firmy opracował wraz ze swoim zespołem Peter Behrens, projektant niemieckich zakładów sprzętu elektrycznego AEG.Objął on znaki towarowe, wyroby, opakowania, budynki, wyposażenie biur oraz materiały promocyjne.Wizualizacja to tylko jeden z filarów, na których opierają się tożsamość i wizerunek.Jest on jednak bardzo ważny, ponieważ „Podatność na obrazy jest uprzeciętnego kupującego znacznie silniejsza niż na argumenty słowne.Im klarowniej jest ukształtowany system identyfikacji, tym mniej słów trzeba powiedzieć otoczeniu, kim chce być przedsiębiorstwo i co może zaoferować”.Jest to sposób tworzenia informacji czym jest firma, jak się zmienia, dokąd zmierza i co ją wyróżnia od innych, zwłaszcza tych o podobnym profilu, czyli najbliższej konkurencji.Informacje te powinny być oczywiście klarowne i wysokiej jakości.System identyfikacji wizualnej jest zatem narzędziem rywalizacji o miejsce w świadomości potencjalnych odbiorców [ Pobierz całość w formacie PDF ]