[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Chociaż więc sam Zbawicielpowiedział to, to pokazał słabość ciała, tak jak człowiek objęty takimi poruszeniami, znajdując się wniebezpieczeństwach, mówi, że Bóg go opuścił.Teofilakt: Lub mówi to człowiek ukrzyżowany dla Boga za mnie.My bowiem jesteśmy ludźmiopuszczonymi, On zaś nigdy nie był opuszczony przez Ojca.Posłuchaj tego, co mówi (J 16, 32): „leczja nie jestem sam, bo Ojciec jest ze mną”.Św.Beda: A niektórzy z około stojących słysząc to, mówili: Oto Eliasza woła.Sądzę, że byli to żołnierzerzymscy, nie rozumiejący języka hebrajskiego.Z tego, co Chrystus mówił: Eloi, Eloi, sądzili, że wołaOn Eliasza.Św.Hieronim: Jeden zaś przybiegł, i napełniwszy gąbkę octem, włożył na trzcinę i dawał mu pić,mówiąc: Poczekajcie, patrzmy, czy przyjdzie Eliasz, żeby go zdjąć.Staje się tu podobny do żydów.Gąbkę na słabej trzcinie, cienkiej, łatwopalnej, napełniają octem, to znaczy złością i bólem.(.) Gdyosłabło ciało, rozbrzmiewa mocno głos boży, który mówi: „Otwórzcie mi bramy sprawiedliwości” (Ps118, 19) i dlatego mówi się dalej: Lecz Jezus, wydawszy głos wielki, skonał.Ze słabym głosem lub wogóle bez głosu umieramy, którzy z ziemi jesteśmy.Chrystus natomiast umarł, wydając mocny głos,ponieważ zstąpił z nieba.Teofilakt: Ponadto Chrystus chciał przez to nam oznajmić, że dusze świętych wstępują w ręce Boga.Wcześniej bowiem wszystkie dusze były trzymane przez otchłań, aż przyszedł ten, który ogłosiłuwolnienie uwięzionych.123Glosa: Teraz Ewangelista zaczyna opowiadać to, co zdarzyło się po śmierci Chrystusa.Stąd mówi się:A zasłona świątyni rozdarła się na dwoje od wierzchu aż do dołu.Św.Hieronim: Rozdarła się zasłona świątyni, to znaczy otworzyło się niebo.Teofilakt: Rozdarła się zasłona, na skinięcie Pana, że łaska Ducha Świętego odeszła ze świątyni iotwarła się, aby święte świętych przez wszystkich zostało ujrzane.(.) To także ukazuje i żywąświątynię, to znaczy ciało Chrystusa, w którego męce zasłona została przerwana, to jest ciało.Co innegoteż to oznacza: ciało jest bowiem zasłoną naszej świątyni, czyli naszego umysłu.Moc ciała przerwanazostała w męce Chrystusa od góry aż do dołu, mianowicie od Adama aż do ostatnich ludzi.Adambowiem został uleczony przez mękę Chrystusa, a jego ciało nie pozostało pod przekleństwem ani niezasłużyło na zniszczenie.Wszyscy nagrodzeni zostaliśmy niezniszczalnością.Św.Beda: Setnik zaś, który stał naprzeciw, widząc, że tak skonał, rzekł: Prawdziwie człowiek ten byłSynem Bożym.Nikt nie ma bowiem mocy oddania ducha, jak tylko stwórca dusz.Św.Hieronim: Ostatni teraz stają się pierwszymi.Wyznaje lud pogański, żydowski zaślepiony wypierasię, aby stał się ten ich błąd gorszy od wcześniejszego.Teofilakt: Tak zmienia się porządek, gdy żydzi zabijają, a poganin wyznaje, uczniowie uciekają, a stojąkobiety.Mówi się bowiem: Były też i niewiasty patrzące z daleka, między którymi była MariaMagdalena i Maria, Matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome.Wspomniana Salome to matka synówZebedeusza.Św.Beda: Było zwyczajem żydowskim, że (.) kobiety ze swego majątku udzielały pożywienia iubrania nauczycielom i dlatego mówi się dalej: a gdy był w Galilei, chodziły za nim i służyły mu i wieleinnych, które razem z nim były, przybyły do Jerozolimy.Św.Hieronim: Tak jak kobiety nie są wykluczone ze zbawienia przez Maryję Dziewicę, tak też nie sąwykluczone od poznania tajemnicy krzyża i zmartwychwstania przez Marię Magdalenę i inne matki.Glosa: Po męce i śmierci Chrystusa, Ewangelista opowiada o Jego pogrzebie, mówiąc: Skoro już nastałwieczór (ponieważ był to dzień Przygotowania, który jest przed szabatem), przyszedł Józef z Arymatei.Św.Beda: Nazwą Przygotowania żydzi pozostający wśród Greków nazywali dzień przed szabatem,ponieważ wtedy przygotowali wszystko, co konieczne na odpoczynek szabatowy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl