[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pomimo niezwykle represyjnej polityki KoÅ›cioÅ‚a wobec wszelkichprzejawów indywidualnych poszukiwaÅ„ duchowych, które mogÅ‚yzaprowadzić zainteresowanych snami prosto na stos, kolejnewzmianki o Å›wiadomym Å›nie zawdziÄ™czamy Å›w.Augustynowi i Å›w.Tomaszowi z Akwinu.Wydaje siÄ™, że taki stan rzeczy jest wynikiemnie tylko genialnych analiz tych dwóch wybitnych umysłów, lecz takżegenialnej skutecznoÅ›ci biskupów, chrzeÅ›cijaÅ„skich polityków izakonów rycerskich, a w pózniejszym okresie Å›w.Inkwizycji wokrutnych przeÅ›ladowaniach samodzielnie i nieortodoksyjniemyÅ›lÄ…cych ludzi.W jednym z listów z 415 r.Å›w.Augustyn przytacza seriÄ™ snówGennadiusa, fizyka z Kartaginy, jako dowód możliwoÅ›ci posiadaniadoÅ›wiadczeÅ„ po Å›mierci fizycznego ciaÅ‚a.Gennadiusa trapiÅ‚ywÄ…tpliwoÅ›ci dotyczÄ…ce istnienia życia po Å›mierci.W rezultacieprzyÅ›niÅ‚ mu siÄ™ pewnej nocy mÅ‚odzieniec piÄ™kny i silny, i poprowadziÅ‚go do miasta, gdzie rozbrzmiewaÅ‚ Å›piew tak cudownie sÅ‚odki, żeprzewyższaÅ‚ wszystko, co kiedykolwiek byÅ‚ sÅ‚yszaÅ‚.Kiedy GennadiussiÄ™ obudziÅ‚, pomyÅ›laÅ‚, że to tylko sen.Jednak nastÄ™pnej nocy znowuprzyÅ›niÅ‚ mu siÄ™ ten sam mÅ‚odzieniec i zapytaÅ‚, czy go rozpoznaje.Kiedy Å›niÄ…cy odpowiedziaÅ‚, że tak, mÅ‚odzieniec zapytaÅ‚, kiedy i gdziezawarli znajomość.Wtedy, zastanawiajÄ…c siÄ™ nad odpowiedziÄ…,Gennadius przypomniaÅ‚ sobie poprzedni sen.Po zapewnieniu zestrony mÅ‚odzieÅ„ca, że także teraz wszystko odbywa siÄ™ we Å›nie,uwierzyÅ‚ mu i uÅ›wiadomiÅ‚ sobie, że oto Å›ni.Na kolejne pytanie: Gdziejest teraz twoje ciaÅ‚o? Gennadius odpowiedziaÅ‚: W moim łóżku.A czyCopyright © AdamB.pl 121wiesz, że oczy w twoim ciele sÄ… teraz zamkniÄ™te i niewidzÄ…ce ipoprzez te oczy nie widzisz niczego? Wiem.WiÄ™c czym sÄ… te oczy,którymi mnie widzisz?Gennadius nie potrafiÅ‚ odpowiedzieć na to pytanie i milczaÅ‚, wtedymÅ‚odzieniec zakoÅ„czyÅ‚ stawianie pytaÅ„ i z naciskiem wyjaÅ›niÅ‚: Takjak Å›pisz i leżysz w łóżku, a oczy w twoim ciele sÄ… niewykorzystane inic nie widzÄ…, a jednak masz oczy, którymi mnie widzisz i cieszyszsiÄ™ tÄ… wizjÄ…, tak samo po twojej Å›mierci, podczas gdy twoje cielesneoczy bÄ™dÄ… caÅ‚kowicie nieaktywne, bÄ™dzie w tobie życie ciÄ…gle żyweoraz zdolność percepcji, poprzez którÄ… ciÄ…gle bÄ™dziesz spostrzegaÅ‚ iodczuwaÅ‚.Dlatego nie miej już wÄ…tpliwoÅ›ci, czy życie czÅ‚owiekatoczy siÄ™ dalej po Å›mierci.Zw.Augustyn stwierdza, że obawyGennadiusa zostaÅ‚y caÅ‚kowicie usuniÄ™te.WspominajÄ…c w swojej  Summie Teologicznej" przypuszczenieArystotelesa, iż w czasie snu zmysÅ‚y czasami wykazujÄ… niewielkieosÅ‚abienie, Å›w.Tomasz z Akwinu pisaÅ‚, że dzieje siÄ™ to pod koniecsnu, u osób zrównoważonych i obdarzonych silnÄ… wyobrazniÄ… oraznie tylko wyobraznia pozostaje wolna, lecz także codzienny rozumjest częściowo uwolniony; tak wiÄ™c czasem podczas snu czÅ‚owiekmoże sÄ…dzić, że to co widzi, jest snem, rozróżniajÄ…c pomiÄ™dzyrzeczami a ich wyobrażeniami.Wzmianki te wyraznie wskazujÄ…, że zjawisko Å›wiadomego snuznane byÅ‚o, choćby tylko teoretycznie, w chrzeÅ›cijaÅ„skiej Europie.Należy także wspomnieć o innym wielkim europejskim umyÅ›le,hiszpaÅ„skim mÄ™drcu sufizmu, mistycznej tradycji islamskiej, żyjÄ…cymsto lat przed Å›w.Tomaszem, w XII w.SÅ‚ynny Ibn ElArabi nazywanytakże NajwiÄ™kszym Mistrzem pisze tak: CzÅ‚owiek musi kontrolowaćswoje myÅ›li podczas snu, ćwiczenie takiej czujnoÅ›ci spowodujeCopyright © AdamB.pl 122wielkie korzyÅ›ci.Każdy powinien przyÅ‚ożyć siÄ™ do osiÄ…gniÄ™ciazdolnoÅ›ci o tak wielkiej wartoÅ›ci.O sobie zaÅ› mówi: Moc aktywnejwyobrazni rozwinęła siÄ™ we mnie do tego stopnia, że dziÄ™ki niejspotykam dziÅ› ukochanych przeze mnie mistyków w ich cielesnejpostaci, obiektywnie jako istoty w peÅ‚ni rzeczywiste.NiczymarchanioÅ‚a Gabriela, który pojawiÅ‚ siÄ™ we wÅ‚asnej osobie przedoczami Proroka.Mistycy muzuÅ‚maÅ„scy sytuowali Å›wiat snów i wyobrażeÅ„ alamalmithral  pomiÄ™dzy Å›wiatem materii a myÅ›lÄ…, nie uważali goza czystÄ… fantazjÄ™, lecz rodzaj objawienia obiektywnego irzeczywistego Å›wiata duchowego w specyficznym i indywidualnym dlakażdego mistyka jÄ™zyku symbolicznowizyjnym.Na koniec rozdziaÅ‚u poÅ›wiÄ™conego najważniejszym ideom ibadaczom natury snu i marzeÅ„ sennych oraz zjawiska Å›wiadomegosnu w historii myÅ›li europejskiej wspomnimy jeszcze o dwóch bardzoważnych postaciach.PierwszÄ… z nich jest Pierre Gassendi, jeden z trzech, obokKartezjusza i Hobbsa, najwiÄ™kszych filozofów XVII w [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl