[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.252 Biorącprzykład z wielkiego świętego, który poświęciłżycie studiowaniu Biblii i dał Kościołowi jejprzekład łaciński zwany Wulgatą oraz z wszystkichświętych, których życie duchowe było skupionewokół spotkania z Chrystusem, na nowo starajmysię zgłębiać Słowo, które Bóg dał Kościołowi.249Epistula 30, 7: CSEL 54, s.246.250Tenże, Epistula 133, 13: CSEL 56, s.260.251Tenże, Epistula 107, 9, 12: CSEL 55, ss.300.302.252Tenże, Epistula 52, 7: CSEL 54, s.426.124 W ten sposób będziemy mogli dążyć do wysokiejmiary zwyczajnego życia chrześcijańskiego ,253 doczego zachęcał papież Jan Paweł II na początkutrzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, które karmisię nieustannie słuchaniem słowa Bożego.Animacja biblijna duszpasterstwa73.W tym duchu Synod zachęcał do szcze-gólnego zaangażowania duszpasterskiego, byukazywać centralne miejsce słowa Bożego w ży-ciu Kościoła, zalecając intensywniejsze  dusz-pasterstwo biblijne nie jako jedną z form dusz-pasterstwa, lecz jako biblijną animację całego dusz-pasterstwa .254 Nie chodzi więc o zorganizowanieparu dodatkowych spotkań w parafii lub diecezji,ale o zweryfikowanie, czy zwyczajna działalnośćnaszych wspólnot chrześcijańskich, w parafiach,w stowarzyszeniach i ruchach rzeczywiściema na celu osobiste spotkanie z Chrystusem,objawiającym się nam w swoim słowie.W tymsensie, jako że nieznajomość Pisma świętegojest nieznajomością Chrystusa ,255 biblijna ani-macja całego duszpasterstwa zwyczajnego i nad-zwyczajnego przyczyni się do lepszego po-znania osoby Chrystusa, Objawiciela Ojca i pełniObjawienia Bożego.253JAN PAWEA II, List apost.Novo millennio ineunte (6stycznia 2001), 31: AAS 93 (2001), 287-288.254Propositio 30; por.SOBR WAT.II, Konst.dogmat.oObjawieniu Bożym Dei verbum, 24.255ZW.HIERONIM, Commentariorum in Isaiam libri., Prol.; PL24, 17B.125 Dlatego zachęcam pasterzy i wiernych,by pamiętali o znaczeniu tej animacji: będzieto również najlepszy sposób zmierzenia sięz niektórymi problemami duszpasterskimi, jakiewyłoniły się podczas zgromadzenia synodalnego,związanymi na przykład z mnożeniem się sekt,które propagują wypaczone i instrumentalneczytanie Pisma świętego.Tam gdzie nie wdrażasię wiernych do poznawania Biblii zgodniez wiarą Kościoła, w nurcie jego żywej Tradycji,faktycznie pozostawia się duszpasterską pustkę,w której takie rzeczywistości jak sekty mogą łatwozapuszczać korzenie.Dlatego trzeba równieżzadbać o odpowiednie przygotowanie kapłanów iświeckich, by mogli uczyć lud Boży autentycznegoobcowania z Pismem świętym.Ponadto, jak podkreślono podczas pracsynodalnych, byłoby dobrze, by działalnośćduszpasterska sprzyjała również powstawaniulicznych małych wspólnot składających się z ro-dzin, zakorzenionych w parafiach albo związa-nych z różnymi ruchami kościelnymi i nowymiwspólnotami ,256 które szerzyłyby formację,modlitwę i poznawanie Biblii według wiaryKościoła.Biblijny wymiar katechezy74.Ważną dziedziną duszpasterstwa Kościoła,dającą możliwość mądrego odkrywania na nowo256Propositio 21.126 centralnego miejsca słowa Bożego, jest katecheza,która w swoich różnych formach i fazach zawszepowinna towarzyszyć ludowi Bożemu.Opisaneprzez ewangelistę Aukasza spotkanie uczniówz Emaus z Jezusem (por.Ak 24, 13-35) ukazujew pewnym sensie wzór katechezy, w której centrumjest wyjaśnienie Pism , jakie potrafi dać jedynieChrystus (por.Ak 24, 27-28), ukazując w sobiesamym ich spełnienie.257 I tak rodzi się na nowonadzieja silniejsza od wszelkiej porażki, czyniącaz tych uczniów przekonanych i wiarygodnychświadków Zmartwychwstałego.W Dyrektorium ogólnym o katechizacji znajdujemyważne wskazania odnośnie do biblijnej animacjikatechezy, do których warto wracać.258 Przytej okazji pragnę przede wszystkim podkreślić,że katecheza powinna być przepełniona iprzeniknięta myślą, duchem i podstawamibiblijnymi i ewangelicznymi przez stały kontaktz samymi tekstami, ale także przypomnieć, żekatecheza będzie o tyle bogatsza i skuteczniejszao ile odczytywać będzie słowa według myśli iducha Kościoła; powinna się inspirować myślą iżyciem dwóch tysięcy lat Kościoła .259 A zatemtrzeba zachęcać do poznawania postaci, zdarzeń257Por.Propositio 23.258Por.KONGREGACJA DS.DUCHOWIECSTWA, Dyrektoriumogólne o katechizacji (15 sierpnia 1997), 94-96: Ench.Vat., 16, nn.875-878; JAN PAWEA II, Posynodalna adhort.apost.Catechesitradendae (16 pazdziernika 1979), 27: AAS 71 (1979), 1298-1299.259Tamże, 127: Ench.Vat., 16, n.935; por.JAN PAWEA II,Posynodalna adhort.apost.Catechesi tradendae (16 pazdziernika1979), 27: AAS 71 (1979), 1299.127 i podstawowych wypowiedzi świętego tekstu;w tym może również pomagać inteligentnezapamiętywanie niektórych szczególnie wymow-nych fragmentów biblijnych, dotyczących taje-mnic chrześcijańskich.Działalność katechetycz-na zakłada zawsze poznawanie Pism w wierze iTradycji Kościoła, by te słowa odbierane były jakożywe, jak żywy jest dzisiaj Chrystus, gdzie dwajalbo trzej zebrani są w Jego imię (por.Mt 18, 20).Powinna ona przekazywać w pełen życia sposóbhistorię zbawienia i treści wiary Kościoła, abykażdy wierny uznał, że również jego egzystencjanależy do tej historii.W tej perspektywie ważne jest zwrócenie uwa-gi na relację między Pismem świętym i KatechizmemKościoła Katolickiego, co potwierdziło Dyrektoriumogólne o katechizacji: Pismo święte bowiem, jako słowo Boże, zapisane pod natchnieniem DuchaZwiętego , i Katechizm Kościoła Katolickiego,jako ważne aktualne wyrażenie żywej TradycjiKościoła i pewna norma dla nauczania wiary,mają za zadanie, każde we właściwy sobie sposóbi odpowiednio do swojego autorytetu, ożywiaćkatechezę w Kościele współczesnym .260Biblijna formacja chrześcijan75.By osiągnąć postulowany przez Synodcel, jakim jest nadanie bardziej biblijnego cha-rakteru całemu duszpasterstwu Kościoła, po-260Tamże, 128: Ench.Vat., 16, n.936.128 trzebna jest odpowiednia formacja chrześcijan,a w szczególności katechistów.W związkuz tym należy zwrócić uwagę na apostolat biblijny,będący skuteczną metodą osiągnięcia tegocelu, jak pokazuje doświadczenie kościelne.Ponadto ojcowie synodalni zalecali, aby w mia-rę możliwości  wykorzystując istniejące jużstruktury akademickie  tworzyć ośrodki formacjidla świeckich i misjonarzy, w których można sięuczyć rozumieć słowo Boże, żyć nim i je głosić,a tam, gdzie wydaje się to konieczne, otwieraćwyspecjalizowane instytuty studiów biblijnych,aby egzegeci mogli zdobywać solidną wiedzęteologiczną i byli uwrażliwiani na kontekst swojejmisji [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl