[ Pobierz całość w formacie PDF ]
." Czym?„Obfitością domu Twego i strumieniem rozkoszy Twojej." Dlaczego tak? „Albowiem uCiebie jest zdrój żywota" (por.Ps 35,10).Prawdziwy Zdrój Żywota chodził po ziemi, Zdrój, z którego płyną słowa: „Jeśli kto pragnie, niech do Mnie przyjdzie" (por.J 7, 37).Zważcie na Źródło! Lecz my zaczęliśmy mówić o Świetle i trzymajmy się dotyczącego go zagadnienia, postawionego w Ewangelii.Czytamy, że Pan powiedział: „Jam jest światłość świata".Stąd powstaje kwestia, by nikt, rozumiejąc to dosłownie, nie wyobrażał sobie tego światła jako słońca; stąd przeszliśmy do psalmu, który rozważając odkryliśmy, że Pan jest źródłem życia.Napój i życie.Powiedziane jest: „u Ciebie jest zdrój żywota".Dlatego też „w cieniu skrzydełTwoich nadzieję mieć będą".A szukając: będą w pełni napojeni ze Zdroju.Lecz mówiliśmy o Świetle.Podążajmy zatem za prorokiem, który powiedział: „albowiem u Ciebie jest zdrój żywota".i dodał natychmiast: „a w światłości Twojej będziemy oglądać światłość"(por.Ps 35, 10).Bóg z Boga, Światłość ze Światłości.Przez to Światło stworzone zostało światło słoneczne.I to Światło, które stworzyło słońce, Światło, w którym my zostaliśmy stworzeni, zostało zrodzone pod słońcem dla naszego dobra41.Powtórzę: Światło, które stworzyło słońce, dla naszego dobra zostało pod tym słońcem zrodzone.Nie gardźcieobłokiem ciała, którym Światło zostało okryte, nie po to, by je zaciemnić, lecz złagodzić Jego blask.Niezawodne Światło, Światło mądrości, przemawiając z obłoku ciała, mówi ludziom: „Jamjest światłość świata; kto za mną idzie, nie chodzi w ciemności, ale będzie miał światłość żywota" (por.J 8, 12).Oto jak On zastępuje cielesne oko wewnętrznym widzeniem! Bo mówi nie tylko: „kto za mną idzie, nie chodzi w ciemności", lecz dodaje również: „będzie miałświatłość żywota".Tak też wcześniej było powiedziane: „albowiem u Ciebie jest zdrój żywota".Spójrzcie zatem, bracia, jak słowa Pana współbrzmią z psalmem.Światłość stanowi jedno ze zdrojem życia, a i Pan mówi o „światłości żywota".Lecz dla zmysłów „światło" i„zdrój" są czymś innym: nasze usta szukają źródła, a nasze oczy światła; gdy jesteśmy spragnieni pragniemy źródła, gdy jesteśmy w ciemności szukamy światła, a jeśli zapragnie się nam pić pośród ciemności, zapalamy światło, by dojść do źródła wody.Nie tak jest z Bogiem: światło i zdrój są w Nim tym samym; On, który jaśnieje dla was, byście mogli widzieć, jest dla was zarazem zdrojem, byście mogli zeń czerpać.Widzicie zatem, moi bracia, widzicie, jeśli spoglądacie wzrokiem duszy, czym jest to światło, o którym mówi Pan: „kto za mną idzie, nie chodzi w ciemności".Jeśli podejmieszcałodzienną wędrówkę, słońce będzie ci towarzyszyć od chwili swego wzejścia i opuści cię o zmierzchu tak, że będziesz kontynuował swą podróż w ciemności.Choć nasz Pan, JezusChrystus, nie jest dla ciebie obecny w sposób widzialny, On jest cały, wszędzie; jeśli nie odpadniesz od Chrystusa, On nigdy nie pozostawi ciebie.Traktaty o Ewangelii św.Jana 34,1-6.37 Homilia na kanwie słów z Ewangelii św.Jana: „I znów odezwał się do nich Jezus mówiąc: Jam jest światłość świata; kto za Mną idzie, nie chodzi w ciemności, ale będzie miał światłość żywota" (J 8,12).Tekst kazania pokazuje z jakimi - z naszego punktu widzenia oczywistymi - błędami musiał zmagać się Kościół pierwszych wieków, wskazując równocześnie z jaką maestrią, wnikliwą znajomością Pisma Świętego i głębokim wyczuciem treści św.Augustyn konstruował swe kazania, w których wyjaśniał ważne teologiczne treści i udzielałduchowych i moralnych wskazań słuchaczom - przyp.tłum.5538 Zwolennicy manicheizmu twierdzili, że absolutne dobro i zło mają naturę kosmiczną, obce im było pojęcie Boskiej transcendencji jaką uznawało chrześcijaństwo, stąd przekonanie manichejczyków, że słońce i księżyc są faktycznymi, nie symbolicznymi, przejawami bóstwa - przyp.tłum.39 Św.Augustyn nie twierdzi, że zwierzęta zostały zbawione tak jak ludzie lub że mają nieśmiertelną duszę, ale wskazuje, że Chrystusowe Odkupienie, skoro jest aktem Boga, obejmuje sobą całe stworzenie - przyp.tłum.40 Tzn.człowiekowi - przyp.tłum.41 W ten sposób św.Augustyn oddaje tajemnicę Wcielenia, równocześnie „obłok ciała", o którym dalej mowa nie oznacza, że ciało Chrystusa było pozorne - przyp.tłum.92.W jaki sposób możemy porównać Chrystusa do słońca ?Słońce jest większe i wspanialsze od gwiazd, ponieważ tylko ono daje dzienne światło.Ponadto, Chrystus przewyższa wielkością i wspaniałością wszystkich świętych i mędrców.Lecz jest pewna istotna różnica odnosząca się do tego porównania.Otóż, istnieje pewien określony dystans między słońcem a gwiazdami.Lecz o wiele większa odległość dzieliChrystusa od wszystkich świętych i mędrców.List 14.93 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl przylepto3.keep.pl
." Czym?„Obfitością domu Twego i strumieniem rozkoszy Twojej." Dlaczego tak? „Albowiem uCiebie jest zdrój żywota" (por.Ps 35,10).Prawdziwy Zdrój Żywota chodził po ziemi, Zdrój, z którego płyną słowa: „Jeśli kto pragnie, niech do Mnie przyjdzie" (por.J 7, 37).Zważcie na Źródło! Lecz my zaczęliśmy mówić o Świetle i trzymajmy się dotyczącego go zagadnienia, postawionego w Ewangelii.Czytamy, że Pan powiedział: „Jam jest światłość świata".Stąd powstaje kwestia, by nikt, rozumiejąc to dosłownie, nie wyobrażał sobie tego światła jako słońca; stąd przeszliśmy do psalmu, który rozważając odkryliśmy, że Pan jest źródłem życia.Napój i życie.Powiedziane jest: „u Ciebie jest zdrój żywota".Dlatego też „w cieniu skrzydełTwoich nadzieję mieć będą".A szukając: będą w pełni napojeni ze Zdroju.Lecz mówiliśmy o Świetle.Podążajmy zatem za prorokiem, który powiedział: „albowiem u Ciebie jest zdrój żywota".i dodał natychmiast: „a w światłości Twojej będziemy oglądać światłość"(por.Ps 35, 10).Bóg z Boga, Światłość ze Światłości.Przez to Światło stworzone zostało światło słoneczne.I to Światło, które stworzyło słońce, Światło, w którym my zostaliśmy stworzeni, zostało zrodzone pod słońcem dla naszego dobra41.Powtórzę: Światło, które stworzyło słońce, dla naszego dobra zostało pod tym słońcem zrodzone.Nie gardźcieobłokiem ciała, którym Światło zostało okryte, nie po to, by je zaciemnić, lecz złagodzić Jego blask.Niezawodne Światło, Światło mądrości, przemawiając z obłoku ciała, mówi ludziom: „Jamjest światłość świata; kto za mną idzie, nie chodzi w ciemności, ale będzie miał światłość żywota" (por.J 8, 12).Oto jak On zastępuje cielesne oko wewnętrznym widzeniem! Bo mówi nie tylko: „kto za mną idzie, nie chodzi w ciemności", lecz dodaje również: „będzie miałświatłość żywota".Tak też wcześniej było powiedziane: „albowiem u Ciebie jest zdrój żywota".Spójrzcie zatem, bracia, jak słowa Pana współbrzmią z psalmem.Światłość stanowi jedno ze zdrojem życia, a i Pan mówi o „światłości żywota".Lecz dla zmysłów „światło" i„zdrój" są czymś innym: nasze usta szukają źródła, a nasze oczy światła; gdy jesteśmy spragnieni pragniemy źródła, gdy jesteśmy w ciemności szukamy światła, a jeśli zapragnie się nam pić pośród ciemności, zapalamy światło, by dojść do źródła wody.Nie tak jest z Bogiem: światło i zdrój są w Nim tym samym; On, który jaśnieje dla was, byście mogli widzieć, jest dla was zarazem zdrojem, byście mogli zeń czerpać.Widzicie zatem, moi bracia, widzicie, jeśli spoglądacie wzrokiem duszy, czym jest to światło, o którym mówi Pan: „kto za mną idzie, nie chodzi w ciemności".Jeśli podejmieszcałodzienną wędrówkę, słońce będzie ci towarzyszyć od chwili swego wzejścia i opuści cię o zmierzchu tak, że będziesz kontynuował swą podróż w ciemności.Choć nasz Pan, JezusChrystus, nie jest dla ciebie obecny w sposób widzialny, On jest cały, wszędzie; jeśli nie odpadniesz od Chrystusa, On nigdy nie pozostawi ciebie.Traktaty o Ewangelii św.Jana 34,1-6.37 Homilia na kanwie słów z Ewangelii św.Jana: „I znów odezwał się do nich Jezus mówiąc: Jam jest światłość świata; kto za Mną idzie, nie chodzi w ciemności, ale będzie miał światłość żywota" (J 8,12).Tekst kazania pokazuje z jakimi - z naszego punktu widzenia oczywistymi - błędami musiał zmagać się Kościół pierwszych wieków, wskazując równocześnie z jaką maestrią, wnikliwą znajomością Pisma Świętego i głębokim wyczuciem treści św.Augustyn konstruował swe kazania, w których wyjaśniał ważne teologiczne treści i udzielałduchowych i moralnych wskazań słuchaczom - przyp.tłum.5538 Zwolennicy manicheizmu twierdzili, że absolutne dobro i zło mają naturę kosmiczną, obce im było pojęcie Boskiej transcendencji jaką uznawało chrześcijaństwo, stąd przekonanie manichejczyków, że słońce i księżyc są faktycznymi, nie symbolicznymi, przejawami bóstwa - przyp.tłum.39 Św.Augustyn nie twierdzi, że zwierzęta zostały zbawione tak jak ludzie lub że mają nieśmiertelną duszę, ale wskazuje, że Chrystusowe Odkupienie, skoro jest aktem Boga, obejmuje sobą całe stworzenie - przyp.tłum.40 Tzn.człowiekowi - przyp.tłum.41 W ten sposób św.Augustyn oddaje tajemnicę Wcielenia, równocześnie „obłok ciała", o którym dalej mowa nie oznacza, że ciało Chrystusa było pozorne - przyp.tłum.92.W jaki sposób możemy porównać Chrystusa do słońca ?Słońce jest większe i wspanialsze od gwiazd, ponieważ tylko ono daje dzienne światło.Ponadto, Chrystus przewyższa wielkością i wspaniałością wszystkich świętych i mędrców.Lecz jest pewna istotna różnica odnosząca się do tego porównania.Otóż, istnieje pewien określony dystans między słońcem a gwiazdami.Lecz o wiele większa odległość dzieliChrystusa od wszystkich świętych i mędrców.List 14.93 [ Pobierz całość w formacie PDF ]