[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W magazynach fabryki gromadzi się zapasowe części pracujących tam maszyn,często zgodnie z zasadą  na wszelki wypadek.Posiadanie takiego zapasu przyspieszawymianę zużytych części, ale podobnie jak zawartość każdego magazynu  kosztuje.Konieczna jest optymalizacja zapasu części zamiennych na podstawie oceny częstotliwościwymian danej części oraz oceny skutków ekonomicznych przedłużenia postoju maszyny wrazie braku części zapasowej w magazynie.Jeżeli część jest tania i często trzeba ją wymie-niać to warto ją posiadać w magazynie; jeżeli natomiast jest droga i psuje się rzadko, tocelowość utrzymywania jej w magazynie jest wątpliwa.Instalując różne maszyny i 38urządzenia w fabryce warto dążyć do tego, by posiadały one jak najwięcej jednakowychczęści zamiennych  na przykład silników elektrycznych, bo wtedy wystarczy mały zapassilników elektrycznych.Zakres działania służb utrzymania ruchu.Od lat siedemdziesiątych [10]rozpowszechnia się system TPM (Total Productive Maintenance) polegający napoprawianiu efektywności utrzymania ruchu we współdziałaniu na wszystkich obszarachdziałalności przedsiębiorstwa to jest: planowania produkcji, realizacji procesów produkcyj-nych i zapewnienia jakości produktu.Przykładem niedoskonałej współpracy pionu utrzymania ruchu z innymi służbamiw przedsiębiorstwie może być przypadek jaki wystąpił przed kilku laty w Hucie Katowice.Wykonywano tam przez kilka miesięcy remont kapitalny wielkiego pieca kosztem kilkusetmilionów złotych.Pod koniec remontu wykonano nowe obmurze pieca  warto wspomniećże chodzi o duży piec o objętości użytecznej 3200 m3.Piec był gotowy do uruchomieniaprzed zimą.Pieca jednak nie uruchomiono wobec braku popytu na surówkęwielkopiecową.Popyt pojawił się dopiero w 2.kwartale następnego roku, co stosunkowołatwo można było przewidzieć.Wobec niebezpieczeństwa rozsadzenia wymurówkiniepracującego pieca przez mróz, trzeba było wymurówkę ogrzać do temperatury bliskiej200oC i tę temperaturę utrzymywać przez całą zimę.Gdyby dział marketingu (lub innesłużby zajmujące się zbytem surówki wielkopiecowej) poinformował kierownictworemontu o przewidywanym zahamowaniu odbioru surówki, zaniechano by wykonaniewymurówki w jesieni i dokonano ją dopiero na wiosnę.Uniknięto by w ten sposóbkosztownego ogrzewania wymurówki przez blisko 5 miesięcy.Postęp w utrzymaniu ruchu jest wynikiem skomputeryzowania gospodarkifinansowej i materiałowej, przygotowania produkcji, przebiegu produkcji i wykorzystaniaurządzeń.Można wychwycić słabe punkty urządzeń i lepiej je skonstruować.Jednakdostępne na rynku oprogramowania nie zawsze spełniają konkretne potrzeby  naszegozakładu  wymagają więc doskonalenia istniejących oprogramowań lub wykonanianowych.System TPM zawiera podsystemy TQM (Total Quality Management) [10]w sprawach dotyczących powiązań utrzymania ruchu z jakością produkcji oraz TFO(Trouble Free Operation) w sprawach  eksploatacji bez przeszkód.Oczywiste jest takżepowiązanie utrzymania ruchu z oddziaływaniem fabryki na środowisko [11]. 39W systemie TPM duże znaczenie ma zespolenie rejestracji wskazników eksplo-atacyjnych produkcji i utrzymania ruchu  wspólne prowadzenie jest tańsze i eliminujeewentualne nieporozumienia ( separatyzm pokutuje w wielu, także polskich fabrykach).Wspólna dokumentacja ułatwia także odejście od występującego często  piekielnego cykludziałania.Cykl ten oznacza, że przez złą pracę ogniw produkcji brniemy w coraz gorszewyniki przedsiębiorstwa.Konieczne jest w pewnej chwili zastanowienie się czy takie,w pewnym sensie bezmyślne kontynuowanie złego działania nie może być przerwane? Toprzerwanie polega na radykalnej zmianie dotychczasowego sposobu działania, co częstowymaga zmiany mentalności realizatorów.Wywołana w ten sposób korekta organizacjipracy umożliwia przejście do  pozytywnego cyklu działania  rysunek 17 (analogia dokoła Deminga) [12] [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl